Forbrenning

Unngå jojo-slanking

Vi vil ned i vekt, og vi vil det nå! Men det lønner seg å være tålmodig, kiloene bør ikke forsvinne for kjapt.

Unngå jojo-slanking
Publisert
Sist oppdatert
Det er ofte slik at når vi først har bestemt oss for å gå ned i vekt, så skulle det helst ha skjedd i går og vi ønsker derfor å se resultatet på vektnåla raskt! Men selv om det å gå ned mange kilo raskt er motiverende, så er det ofte å lure seg selv. Vi ønsker jo ikke bare å gå ned i vekt, men helst også å bli kvitt det overflødige fettet for godt.

Forbrenn maks

Når energiinntaket er lavt, slik det for eksempel er ved faste og harde slankekurer, så faller omsetningen av energi. Fordi en stor del av forbrenningen foregår i musklene, vil tap av muskelmasse føre til en lavere forbrenning. Faktisk kan så mye som mellom 25 og 35 prosent av vekttapet da skyldes tap av muskler.
  • Treningen som gir maks effekt
  • Når du spiser mindre og kanskje altfor lite, bruker du også mindre energi til forbrenning av næringsstoffer. Noe av den reduserte energiomsetningen kan også forklares med at hormonaktiviteten reduseres.
  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?
  • Varig vekttap

    Når du avslutter en hard slankekur, har du altså lavere forbrenning enn det du hadde før. Kroppen bruker lengre tid på å tilpasse seg et høyere energiinntak enn den gjør på å tilpasse seg et lavere energiinntak. Det tar også forholdsvis lang tid før energiomsetningen tar seg opp igjen. Så hvis du da går tilbake til ditt gamle kosthold eller spiser enda mer enn du gjorde tidligere, vil du få i deg flere kalorier og mer energi enn duforbruker.
  • Stjernenes syke sultekurer
  • Dropp ekstrem-sult

    En hard lynkur trigger flere og sterkere motreaksjoner i kroppen. Blant annet kan du oppleve å få kraftigere sultfølelse. Dette kan igjen lett føre til at du overspiser. Vekten vil da naturligvis gå raskt opp igjen.
  • Heller sunn enn tynn
  • Hvis du gjentar slike harde slankekurer som ender med at du går opp i vekt igjen, og kanskje mer enn du veide i utgangspunktet, vil du ende opp med mer kroppsfett og mindre muskler enn du hadde i utgangspunktet. Dette vil igjen gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt senere, og det er på denne måten vi blir jojo-slankere.

    Små endringer

    Skal du gå ned i vekt med varig vektendring som mål, gjelder det å spise både sunt og regelmessig, og ikke minst nok. Det er også viktig å mosjonere og holde seg i aktivitet i hverdagen. Starter du i det små og gjør endringer du kan leve med på sikt, er dette en god start.
  • Blir du tjukk av kjæresten din?
  • Blir du tjukk av vennene dine?
  • Spis nok

    Mange vet hva som skal til, men får det ikke helt til, særlig er det vanskelig å komme i gang alene. Mange som går ned i vekt på en sunn måte, blir overrasket over hvor mye de kan spise og likevel gå ned i vekt. For kunsten er faktisk å spise passe lite slik at kroppen tærer på reservene, men nok til at ikke forbrenningen skrus ned. Og når vi «får lov» til å spise nok mat til ikke å være sultne hele tiden, så går også slankekuren mye, mye lettere!
  • Alltid mett - like lett
  • Spis deg til topps
  • Jeanette Roedekostholdsekspertjeanette@kk.noLES OGSÅ:
  • 7 slankeskrøner
  • Stjernenes syke snacksvaner
  • Stjernenes syke sultekurer
  • Vi ser oss tjukke
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Slanking gjør deg tyngre
  • Derfor spiser du usunt
  • Her er kostholdsfellene
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Ta testen: Hvor sunt lever du?
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.