Designere

Uten en tråd

«Norge trenger en Fillippa K.»

Publisert
Sist oppdatert
Norske moteskapere får ikke stort mer enn knapper og sytråd av myndighetene. Nesten ingen i næringslivet satser stor kapital. Jeg begriper det ikke. Skal vi tenke på hva som kan bli Norges nye olje, må mote, interiør og design høyt opp på listen. Men norsk motepolitikk er uten en tråd.Det sies riktignok mye vakkert om norsk design i festtaler og når moteskaperne viser fram sine kolleksjoner. Men det er få som løfter moten opp til det nivået som utløser action. Mote blir behandlet som mykt og lett – og er bare til pynt for aktører som Innovasjon Norge. Det er på tide vi også betrakter mote som viktig. Mote er viktig for innovasjon og utvikling, mote er penger, eksport og næringspolitikk. Først når dette språket trenger gjennom lokalene blir det makt i motevisningene. Jeg sier det så sterkt fordi jeg har sett mye norsk design denne høsten som fortjener applaus. Klær som snakker. Klær som er kunst. Klær som er kommersielt salgbare også. Designerne må bli sett, men de trenger også støtte for å knekke den kommersielle koden. Altfor mange moteskapere nøyer seg med sine egen lille kreative oase, sitt studio, sin næring i det bitte små. Flere av dem kan bli store om de selv tør og investorer satser. Norge trenger en Fillippa K. Svenskene har for lengst skjønt det og satser mangfoldige millioner på motebransjen. Det har designere som Fillippa K dradd stor nytte av. Hennes rette linjer og enkle snitt selger over hele Europa. Mote, interiør og design kan bli et gullkantet eventyr for dem som forstår dybden i dette og markedet der ute. Men dette er ikke en bransje for kvikk-fiks. Motedesignerne jobber gjerne dag og natt i mange år før det endelig begynner å skje noe. Eller som jentene bak Rett&Slett sier; før de kan tjene penger i det hele tatt. Nå har Trine Rødli Gjørtz og Christine De Biagio utformet arbeidsantrekkene til de ansatte på Skaugum. Bra! De selger nå også klær til deg og meg, med fine naturmaterialer og god passform til anstendige priser. Det finnes også norske stjerneskudd på himmelen i luksusklassen, der Kristian Aadnevik er blant dem som utmerker seg. Britiske Elle utroper nordmannen til en ny redningsmann for London-moten, med sitt elegante og sexy snitt. Kristian Aadenvik er spennende. Han forteller at han nå skal lage en gallakjole til kronprinsesse Mette Marit, som har falt for stilen.Begge disse eksemplene viser også at kronprinsessen er blitt mer opptatt av å støtte norske designere. Lenge fikk hun mye og fortjent pepper for bare å vise fram italienske favoritter som Valentino. Designerne trenger også veivisere og forbilder i det offentlige rom. Det er svært gledelig at kronprinsesse Mette Marit tar denne utfordringen på alvor. Det er etter hvert mange som har resultater å vise til: Maggie Wonka, Nora Farah, Cecilie Melli, Arne&Carlos, Nora Farah, Moods of Norway. Bransjen har utviklet seg sterkt de siste årene. Men også moteskaperne må våge å forsterke sin kommersielle kompetanse om Norge skal få sin Fillippa K. Jeg våger å håpe at vi kan stå ved et veiskille nå. Jeg håper moten blir tatt mer på alvor i kretser som teller. Våkn opp Innovasjon Norge, næringslivsinvestorer, politiske leder og moteaktører. Det er tid for business. Bente E. Engeslandsjefredaktørbente.engesland@kk.no

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer