Sponset

Uvanen som snyter kroppen din

For mye take-away og ferdigmat snyter kroppen din for noe viktig.

FAST FOOD OG FERDIGMAT: Kan snylte kroppen din for mange viktige næringsstoffer. Derfor kan det være lurt å kutte ned på inntaket.  Foto: (c) the food passionates/Corbis/All Over Press
FAST FOOD OG FERDIGMAT: Kan snylte kroppen din for mange viktige næringsstoffer. Derfor kan det være lurt å kutte ned på inntaket. Foto: (c) the food passionates/Corbis/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

ANNONSØRINNHOLD: I en travel hverdag, er det ofte lett å ty til kjappe løsninger. Take-away hvis du må sitte lenge på jobb, eller ferdigmat som varmes kjapt for å få i ungene middag før de skal ut på aktiviteter.

Det smaker greit, og det føles så greit når du og familien din er skrubbsultne og har dårlig tid.

Og er det egentlig så farlig, så lenge du ikke spiser frityrstekt mat hver gang?

Ja, faktisk er det ikke helt uproblematisk. Du kan nemlig risikere å snyte kroppen din for noe viktig. Det er ofte slik at den maten som tilberedes raskt inneholder for lite av de viktig næringsstoffene som du trenger.

HELSEDIREKTORATET ANBEFALER: At vi spiser mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. I tillegg bør vi begrense mengdene med bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press
HELSEDIREKTORATET ANBEFALER: At vi spiser mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. I tillegg bør vi begrense mengdene med bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer

Kroppen er et fintunet maskineri som er avhengig av en del ting for å fungere. Blant annet trenger den et minimum av vitaminer, mineraler og kostfiber. Ferdigmat gir deg ikke den samme mengden av dette som hjemmelaget – og det kan ha uheldige konsekvenser.

Slik slurver vi

Helsedirektoratet anbefale at vi spiser et variert kosthold med 

Og det vet vi jo egentlig alle...

Men på tross av all kunnskapen vi har tilegnet oss, er det kun rundt en fjerdedel av oss som får i oss den anbefalte mengden grønnsaker, frukt og bær og grove kornprodukter. 

I tillegg er det også bare en fjerdedel av oss som er flinke nok til å spise så mye fet fisk som vi trenger.

KAN VÆRE SUNT: Et burgermåltid trenger ikke være usunt - hvis du dropper det lyse brødet, fet dressing og fet ost, og heller lager grove, hjemmelagde burgere med masse grønnsaker og grovbrød! Foto: Shotshop GmbH / Alamy/All Over Press
KAN VÆRE SUNT: Et burgermåltid trenger ikke være usunt - hvis du dropper det lyse brødet, fet dressing og fet ost, og heller lager grove, hjemmelagde burgere med masse grønnsaker og grovbrød! Foto: Shotshop GmbH / Alamy/All Over Press Vis mer

Her kan du raskt finne ut om du får i deg nok næringsstoffer!

Slik løser du problemet

Veldig ofte velger vi ferdigmat fordi å spare tid. Men det trenger ikke å ta lengre tid å lage næringsrik mat fra grunnen av. Trikset er å sette av tid én gang i uka til å planlegge raske og sunne middager. Handle inn alt du trenger for hele uka på en kveld, heng menyen på kjøleskapet og følg planen fra dag til dag.

Frosne fiskefileter kan du legge til tining i kjøleskapet om morgenen, og det er klart til å legges i stekepanna idet du kommer hjem.

En pose frosne grønnsaker er minst like bra som ferske grønnsaker du må skjære opp selv – ofte inneholder de faktisk mer næringsstoffer fordi de er bedre bevart.

Og potetene hiver du selvsagt i gryta med skallet på – det sitter nemlig mange næringsstoffer i skallet som er bra for deg og barna. 

STORE PORSJONER: Lag store porsjoner med god, sunn, hjemmelaget mat - så har du nok til matpakken dagen etter! Foto: (c) Gregson, Jonathan/the food passionates/Corbis/All Over Press
STORE PORSJONER: Lag store porsjoner med god, sunn, hjemmelaget mat - så har du nok til matpakken dagen etter! Foto: (c) Gregson, Jonathan/the food passionates/Corbis/All Over Press Vis mer

For å sikre at du får den beste sammensetning av måltidet, kan du følge tallerkenmodellen.

Lag store porsjoner

Når du først lager mat, tar det ikke lengre tid å lage mye av dem. Middagsrester er finfint å fryse ned, og ta med på jobben de dagene du skal jobbe lenge og vet at du kan falle for en takeaway. Så har du hurtigmat med garanterte vitaminer og mineraler på plass. 

Prøv for eksempel å lage en raus gryte med spicy grønnsakssuppe – perfekt høstmat for hele familen, og like god når du varmer den opp. 

Posesuppe kan selvsagt også brukes – bare pass på at du velger en som ikke er full av salt, og at du fyller gryta med grønnsaker i tillegg til innholdet i posen. Lager du fiskesuppe fra pose, gjør du den mye bedre og mer næringsrik med fiskefileter i terninger.

Og istedenfor å lage gryterett til lørdagskvelden, kan du lage en god og næringsrik fransk lakseform på under halvtimen. 

Komplett kosttilskudd 

Er hverdagen rett og slett slik at du ikke klarer å spise slik du vet du bør, finnes det heldigvis en måte å sikre at man får i seg anbefalt inntak av vitaminer, mineraler og omega-3.

Ta to kapsler med Nycoplus Omega-3 Multi om dagen, og du trenger ikke bekymre deg for om kroppens fine maskineri får i seg de næringsstoffene den trenger.

Nycoplus Omega-3 Multi er nemlig et komplett kosttilskudd som sikrer daglig inntak av viktige vitaminer, mineraler og omega-3-fettsyrer. Kapslene kjøper du på apoteket.

Følg oss på Facebook – så får du lære mer om kosthold, ernæring og vitaminer. Her får du også smarte oppskriftsforslag og gode tips til hvordan du kan gjøre maks ut av hva du spiser i forhold til hva du trenger.
 
Her finner du flere gode råd for et sunt kosthold i en hektisk hverdag

Tekst: Digamma Kommunikasjon

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer