Margrethe Geelmuyden vet hvordan hun kan mobilisere folk. Akkurat nå er det bevaring av Oslos grønne lunger hun brenner for. Det var derfor hun ringte og spurte om jeg kunne lede en stor debatt i Folkets Hus om parkene og friområdene i byen. «KK har jo engasjert seg på trykk. Bli med!»
Selvsagt sa jeg ja, slik alle andre Margrethe ba om en liten innsats gjorde. Og det ble et godt gammeldags folkemøte, stappfullt av ildsjeler og nysgjerrige fra hele byen. Ikke bare det, men politikerne beveget budskapene sine i løpet av kvelden. De forpliktet seg.
Margrethe er en av mange kvinner over hele landet som engasjerer seg lokalt, nasjonalt eller internasjonalt i kampen for miljøet, mot klimatrusselen, for en grønnere hverdag. Klima- og miljøkrisen kan lett kjennes som en for overveldende sak, som vi overlater til FN, EU, statsledere, Al Gore eller Bellona. Men det er en farlig forsømmelse. For miljø handler også om deg og meg, vår framtid. Dette er livsviktig.
En bedre refleks er derfor å handle – å lete etter løsninger, å finne konkrete svar. Flere og flere spør da også: Hva kan du og jeg gjøre? Nettopp fordi miljøkampen gir mening, frir den til det gode i oss.
Ti av de nye miljøkrigerne møter du i ukens KK. Pluss front-løperen, Siri Kalvig, som de siste månedene har reist rundt med foredraget «Himmel og Hav» i regi av Miljøverndepartementet. Hun er skremt av at været blir villere, varmere og våtere. Men hun
skremmes til handling, og har en grunnleggende optimistisk tro på at vi kan være ved et vendepunkt nå.
Kriser utløser ofte nye måter å tenke på, får fram ny refleksjon, andre verdier. Vi kan ikke lenger skyve på problemene eller gi alle andre skylden. Hvis alle endrer livsstil noen grader, vil det gi et sterkt utslag og bety et press på beslutningstakerne. For parallelt med at vi jobber med å endre våre vaner, utvikles det ny teknologi, bedre produksjonsmetoder.
Grønt er blitt business. Innen mote er den grønne bølgen på full fart inn. Klesdesigneren Leila Hafzi har en klar profil og sier: «Kolleksjonene mine skal ikke være så trendy, men klassiske nok til å vare.» Hun oppfordrer oss til å la være å kaste klær. Gi dem heller bort! For andre er det igjen blitt populært å sy om klær eller selge «secondhand». Grønn mote kan vise seg å bli viktig, særlig når unge jenter fenges av trenden.
Miljøkrigerne vet at det koster å utfordre, enten det er motebransjen, landbruket, næringslivet eller politikere. Margrethe Geelmuydens beste råd er å følge fjellvettreglene: «Gå aldri alene. Slå deg sammen med andre som bryr seg!»
De nye miljøkrigerne drives ikke av framtidspessimisme, de preges av en tro på at det nytter. Slike damer vil vi ha.
Bente E. Engesland
sjefredaktør
bente.engesland@kk.no
