Kk-ekspertene

Velg gode mellommåltider

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg er en jente på 30 år, 165 cm høy og 66 kilo. For noen år siden veide jeg nærmere 85 kilo, og nå vil jeg ta av de siste fem kiloene før jeg finner trivselsvekten. Jeg trener gjerne rett etter jobb (aerobic), andre dager gjør jeg yoga eller treffer venner rett etter jobb. Middagen blir dermed gjerne i sju-halv åtte-tiden, og jeg må derfor ha noe mat i tre-fire-tiden. Lurer på om det da er lurest å spise frukt (f.eks. et eple og en banan) eller en bar fra Atkins/Fedon? Bør jeg skille på hva jeg spiser som mellommåltid før jeg trener og før jeg gjør yoga eller møter venner?
Jorunn

Svar: Først, gratulerer med flott resultat. Bra at du trener regelmessig. Det, sammen med et sunt kosthold, er selve nøkkelen til å holde vekten.

Ja, det er lurt at du spiser noe før du trener. Jeg vil anbefale litt mer mat enn kun en frukt. I Grete Roede as er vi mer opptatt av å spise ordentlige måltider enn måltidserstatninger (bar). Det vil si at jeg aller helst vil anbefale deg å ta med en matpakke som du kan spise som et mellommåltid. Da får du nok energi som varer gjennom treningsøkten og helt til middag. Spis gjerne en frukt sammen med matpakken!

Lykke til videre!

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer