Vibeke Klemetsen

Vibeke svarte leserne

Yoga-ekspert Vibeke Klemetsen hadde nettmøte torsdag 5. november kl. 10-12.

Publisert
Sist oppdatert




Vibeke Klemetsen er KK Kropps yoga-ekspert og vil ha jevnlige nettmøter på kk.no fremover.

Se hennes siste svar nederst i artikkelen!

  • Navn: Vibeke Klemetsen
  • Status: Har en datter på 10 år, gravid med nummer to. Termin i begynnelsen av november.
  • Jobb: Programleder på TV Norge
  • Har trent: Mye dans og kickboxng før yoga. Har trent ashtanga yoga i ca 6 år.

I KK får du jevnlig nyheter og tips til yoga-treningen fra bladets ekspert, Vibeke Klemetsen.

- Hvorfor trener du yoga?

- Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid. Selv trener jeg ashtanga, som er den mest fysiske formen for yoga. Da blir jeg svett og føler at jeg får brukt kroppen skikkelig. Yoga er også et verktøy jeg bruker i hverdagen. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert. Jeg har aldri prøvd dop, men for meg er yoga som dop. Jeg blir høy når jeg trener og får abstinens når jeg er syk eller ikke kan trene.

- Når begynte du med yoga?

- Da jeg var gravid for ti år siden. Jeg lærte pusteøvelser før fødselen. Senere reiste jeg mye i USA, og ble mer kjent med treningsformen. Jeg har tatt lærerutdannelse både i Cornwall og nå sist i Oslo med Alexander Medin og har jobbet en stund som yogalærer.

- Hvor ofte trener du?

- Vanligvis rundt fire-fem ganger i uken, og aller helst om morgenen. Jeg står opp klokka seks når det er stille og mørkt, og er i studio rundt sju for egentrening. Da er det ingen som snakker, bare jevn flyt, og du er helt i din egen verden. Først trodde jeg ikke kroppen ville fungere så tidlig, men nå føles det helt magisk! To timer bare for meg selv.
Nå når jeg er gravid er det ikke så lett å stå opp så tidlig og da trener jeg på formiddagen eller på ettermiddagen. Likevel prøver jeg å få til like mange økter i uka.

- Blir man slank av yoga?

- Hvis du trener regelmessig, blir du både slank og sterk. Hva du spiser er selvsagt også viktig. Det fine med yoga er at det gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen.

- Ditt beste sunnhetstips?

- Mye vann, sunn mat og mye trening og aktivitet, men ikke vær for streng med deg selv. Unn deg både ferie og usunn mat i perioder.


Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

sunnere jente

, innsendt av godtejenta
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 16:08
Hei!Jeg er en jente på 15 år som har lyst til å gå ned i vekt. Jeg har en normal vekt, men ønsker å bli litt slankere Jeg får til en del trening, men problemet er spisingen. Jeg spiser alt for mye usunt. Hva er ditt råd til å motstå søtsuget?Og hva kan man spise istedenfor?
Hei godtejenta!Du er nok veldig lik meg du, altfor glad i godis og søtsaker. Jeg kjenner meg i alle fall veldig godt igjen, både fra da jeg var 15 men også i dag. Det som har fungert for meg er først og fremst hard disiplin. Når man først klarer å holde seg unna i en periode blir det ikke så ille etterhvert. I tillegg har jeg brukt krom-tabletter i perioder. Disse er med på å dempe søtsuget noe også. Det man også kan gjøre som du spør om er jo å spise alternative ting. Spis tørket frukt, vanlig frukt eller nøtter istedet. Det er jo mye sunnere. Til slutt vil jeg bare si at jeg syns du skal snu fokuset ditt. Ikke tenk så mye på at du skal gå ned i vekt. Tenk eller at du skal spise sunt og fortsette med trening. Finn den treningsformen du liker best og gjør det så ofte du klarer. Da vil du noek føle deg bedre på alle mulig måter og kanskje kan du unne deg godis og litt usunn mat i ny og ne:-)Lykke til!Vibeke

trening

, innsendt av Maria
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 20:25
HeiJeg har store legger og dette er veldig irriterende siden det ikke ser fint ut i skjørt eller at jeg ikke kan ha på meg hvilken som helst støvletter... Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få smalere legger? Hvilken type trening gir smalere legger?
Hei Maria!Dette er du nok ikke alene om skjønner du:-), men skjønner at det kan bli litt slitsomt når man skal pynte seg eller ta på seg støveletter.Jeg syns det er vanskelig å si at dette eller dette bør du gjøre, men for meg er det ganske logisk at all trening som tøyer muskelene istedet for å "bygge" de er det som kanskje er best. Jeg vil kanskje anbefale yoga faktisk, ikke bare fordi jeg driver med det selv, men det er jo veldig mye tøying av ben og hvor man ikke bruker andre vekter enn sin egen kroppsvekt. Utholdenhetstrening er jo også bra, men da bør man kanskje gjøre noe som ikke er for eksplosivt og som vil bygge muskler. Svømming for eksempel!?Lykke til uansett, og ikke glem at vi dessverre er litt forskjellig bygd og må være glad for den kroppen vi har:-) Ikke alltid man klarer å trene "bort" visse områder etc....jeg har prøvd det selv uten helt å lykkes, he he.Hilsen Vibeke

Ashtangayoga

, innsendt av Sofie
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 20:41
Hei! Og gratulere med baby nr 2 snart! Jeg ønsker å øke muskelmassen min mer, og stramme opp. Er ashtangayoga en fin form for å trening å benytte seg av?Takk på forhånd!Klem
Hei Sofie!Takk for det...babyen kan faktisk komme når som helst..har termin førstkommende tirsdag, men man vet jo aldri!!Ashtangayoga er en veldig fin treningsform for mye egentlig. Jeg vil nok kanskje ikke si at den vil øke muskelmassen din så mye mer, men man får absolutt strammet opp kroppen. Ashtanga-yoga er jo veldig mye styrketrening men siden man bare bruker sin egen kroppsvekt vil som sagt ikke muskelmassen øke spesielt mye. Men man blir absolutt sterkere, smidigere, mykere og i mye bedre form, både fysisk og mentalt!!!Håper du vil teste det ut....mulig blir du like hekta som meg og hundrevis av andre!?:-)Vibeke

Forskjell

, innsendt av Andrea Beate
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 20:43
Hei! Jeg lurer litt på hva forskjellen på pilates og yoga er?
Hei Andrea Beate!Tiden renner ut her og jeg rekker dessverre ikke å gi deg et veldig utfyllende svar, men for å finne ut av det kan du gå på nettet og lese om både pilates og yoga og se om du finner ut av det selv. For info på pilates kan du f.ex gå inn på www.pilatesroom.no og for å lese mer om yoga kan du gå inn på www.yogajournal.com Håper jeg får tid til å svare på dette en annen gang siden det er så mange så spør:-)Vibeke

Ny-gravert

, innsendt av snøfilla
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 20:57
Jeg er bare 7 uker på vei, men på jakt etter en treningsform jeg kan holde på med gjennom hele svangerskapet. Jeg har bare noen timer med yoga bak meg, men vil du like vel anbefale dette som trengingsform for en ny-gravert?
Hei snøfilla!Her i Oslo-gryta kom de første snøfillene i går kveld...deilig stemning. Yoga mens du er gravid er selvfølgelig det beste jeg kan anbefale deg!!!...Dette vil du ha utbytte av på alle mulige måter, både fysisk, mentalt og i forhold til pust og avslapping. Har du mulighet ville jeg meldt meg på et kurs når du runder 3 mnd ut i svangerskapet, hvis ikke finnes det både bøker og dvd'er du kan bruke. Jeg holder faktisk på med å skrive en yogabok for gravide akkurat nå, men den kommer nok ikke i butikken før rett før påske. Det blir kanskje litt sent for deg!?Lykke til med både graviditeten og yogaen hvis du velger det.Hilsen Vibeke

Bra kurs/kursholdere/dvd

, innsendt av Vibeke
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 21:06
Hei!Jeg startet med yoga for tre måneder siden. Er hjemme i fødselspermisjon og har fulgt Naema Noors yoga-dvd i stua 5 dager per uke. Plager med stiv nakke og vond rygg er helt borte og jeg har blitt helt hektet! Med små barn blir trening enklest hjemme.. Vet du om noen gode dvder (norske og engelske) el nettsteder jeg kan variere med? Jeg ønsker også tips om bra helgekurs og/eller kursholdere i Oslo-Drammen-området?
Hei Vibeke!Så fantastisk at du får til å gjøre yoga hjemme så mye. Du blir da et forbilde for meg som skal føde om mindre enn en uke...jeg satser også på å få gjort mest mulig hjemme i stua mens babyen sover:-)Når det gjelder dvd'er som vil jeg anbefale de jeg selv liker best, og det er:- Ashtanga Yoga Primary Series with John Scott DVD- Ashtanga Yoga Primary Series with Kino MacGregor DVDAv andre norske kjenner jeg ikke til noen andre enn den du har(som jeg forsåvidt ikke har prøvd selv), men jeg må jo bare nevne at jeg akkurat har laget en dvd for gravide og nybegynnere som vil komme ut i løpet av det neste året. Muligens ikke så aktuelt for deg men....Når det gjelder nettsteder så pleier jeg av og til å trene etter ulike sekvenser som jeg finner på www.yogajournal.com. I tillegg har jeg hørt om noe som heter Exerto.no Her kan man visst trene ulike ting på nettet, også yoga. Når det gjelder helgekurs etc er det beste å følge med på nettsidene til de ulike yogastudioene, men det finnes også noe som heter www.yogakalenderen.no der du burde finne mye!!Lykke til videre!Vibeke

spagat?

, innsendt av Jente 93
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 21:09
Hei!Har du noen spesielle øvelser man kan gjøre for å komme ned i spagaten?
Hei hei!Spagaten ja...mener du da gutte- eller jentespagatenmon tro??Uansett vil alle øvelser som strekker på baksiden av lårene være fine å gjøre. I tillegg bør man også gjøre en del tøyeøvelse som åpner hoftene. Kan anbefale disse yogaøvelsene:- Baddha Konasana - Padangusthasana- Paschimottanasana - Upavistha Konasana - Eka Pada RajakapotasanaFor mer beskrivelse av øvelsene kan du gå inn på www.yogajournal.comLykke til med spagaten!Vibeke

Styrke/yoga

, innsendt av Jeg
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 22:49
Hei jeg er 18år jente, som veier 56 og er 166 høy, jeg har normal kroppsbyggnig. Men det jeg lurer på er at jeg har ikke bra kodis, så har jeg valgt å trene styrke hjemme, det skal jeg kombinere med yoga, men det jeg lurer på er blir slank, og får jeg god kondis? fordi jeg styrker de musklene som jeg bruker når jeg løper. et annet ting er at jeg plages av cellulitter noen gode råd???? tusen takk på forhånd
Hei du!God kondis får du først og fremst av kondisjonstrening, løping, sykling, svømming etc, men man kan også utvide lungekapasiteten sin med yoga og pusteøvelser. Yoga kombinert med kondisjon er veldig bra syns jeg, da får man litt av alt, og det vil også ha en slankende effekt. Du kan også trene styrke, men jeg personlig syns det er litt vanskelig å kombinere styrke og yoga siden de gjør motsatte ting. Yoga i seg selv kan være nok styrketrening og for meg så holder det. Hva du ønsker må du nesten finne ut av selv. Når det gjelder cellulitter så har jeg nok ikke så altfor mange tips. Det jeg vet er at man får mer cellulitter av å spise sukker så jeg ville kanskje prøvd å kutte ned på det. I tillegg er det fint å drikke masse vann siden det renser hele kroppen. I tillegg er det nok også bra å skrubbe de områdene du føler du er plaget med med en god skrubbe-børste og kanskje en deilig skrubb. Dette vil sette i gang sirkulasjonen!Lykke til!Vibeke

Mat

, innsendt av Helene
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 22:49
Hva slags mat spiser du, og hvor hyppig?
Hei Helene!Mat og kosthold er et veldig stort tema og jeg skulle gjerne likt å skrevet bok om det:-)Skal prøve å gi deg en liten oppsummering:- Først og fremst spiser jeg veldig regelmessig, det går sjelden mer enn 3, maks 4 timer mellom hvert måltid. Spiser også kveldsmat, og spesielt etter trening. - I utgangspunktet spiser jeg veldig allsidig, men jeg prøver å spise veldig sunt, masse økologiske grønnsaker og masse frukt. - Jeg er ikke vegeterianer og spiser altså både fisk og kjøtt. Likevel velger jeg bort rødt kjøtt hvis jeg har muligheten til det, føler meg alltid så tung i kroppen etter at jeg har spist et ordentlig kjøttmåltid. - Fokuserer på å skulle få i meg alt jeg trenger av vitaminer og mineraler og prøver å spise så mye rå mat som mulig. Det er veldig bra for kroppen!- Jeg drikker masse vann, men er veldig glad i kaffe også altså. Jeg velger å ikke kutte ut ting, men heller prøve å begrense det jeg vet ikke er så bra for meg.Håper du fikk noen gode tips her.Vibeke

Nybegynner

, innsendt av Marie
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.11.2009 / kTuesday. 23:57
Hei, er en rimelig godt trent dame på 49 som har hatt min aller første yogatime. Hadde mer enn nok med de fysiske øvelsene og regner med at pusten kommer etterhvert. Er det noen tips du kan gi for at jeg ikke skal gi opp. Samme type yoga du praktiserer.Syntes det var ganske tungt. Takk for tips
Hei Marie!Først og fremst vil jeg si at jeg er imponert over at du har tatt din første yogatime i en alder av 49 år. Det er kjempe sprekt og det viser at man kan gjøre yoga uansett hvor gammel man er. At ashtanga yoga er tungt ja, det er ingen hemmelighet. Det er nok en av de mest fysisk krevende formene for yoga som vi har. Men det som er er at den er så utrolig effektiv når man først kommer i gang og får dreisen på det!!!Det jeg pleier å si når jeg har nybegynnerkurs/timer er at man først og fremst skal fokusere på pusten. Uten pusten vil man bare gjøre fysiske øvelser og da kan man like så godt trene andre ting. Det er pusten som er veldig sentral i ashtanga yoga. Når man fokuserer på pust og bruker den ordentlig vil den "avlaste" mye for det vi syns er så tungt. Ikke tenk så mye på de øvelsene du skal gjøre, hvor tungt det er eller hvordan de ser ut, dette vil komme etter hvert som pusten er på plass. Lov meg at du minst gir det 10 ganger før du bestemmer deg for at det evt er for tungt eller for vanskelig. Det er så bra for deg og jeg håper du får gleden av å oppleve det.Hilsen Vibeke

Ski og hodepine

, innsendt av Synne
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0004.11.2009 / kWednesday. 09:02
HeiSliter veldig med hodepine om dagen, så orker ikke trene. Men har hørt jeg bør trene selvom jeg har hodepine for trening kan hjelpe. hva mener du?Pleier å trene 3-4 ganger i uken. Skal gå Skarverennet i april i år så er super redd for å gå glipp av trening frem til det. Sæ bør kanskje bare bite tenna sammen og trene med hodepine?Synne
Hei Synne!Så sprek du er som skal gå Skarverennet!!..jeg liker også veldig godt å gå på langrenn men har foreløpig ingen ambisjoner om å gå noen renn:-)Når det gjelder hodepine så har jeg anbefalt noen fine yogaøvelser litt lenger ned i nettmøtet her. Kanskje det kan være noe for deg? Gjør disse øvelsene hver dag i en uke eller to, forhåpentligvis vil du bli kvitt hodepinene. Hvis dette hjelper kan du jo etter hvert gå over til litt hardere trening igjen. Og ikke bekymre deg for mye for rennet foreløpig, du har et hav av tid. Stress ned, gjør litt yoga og tenk at dette skal du klare!!!Lykke til!Klem Vibeke

Vanskelig

, innsendt av Agnetha
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0004.11.2009 / kWednesday. 12:24
Hei.jeg har nettopp gått til innkjøp av en yoga-dvd (med Naeema Noor) fra XXL butikken. Jeg fikk anbefalt denne da de har fått gode tilbakemeldinger. Men jeg syns den er veldig vanskelig å holde følge med. De skifter veldig fort og jeg får såvidt kommet igang med en øvelse før de hopper videre til neste. Har du sett denne dvden eller har du noen tips til hvordan jeg skal klare og faktisk fullføre et slikt program? Hvis jeg pauser mellom hver gang så kommer jeg helt ut av pusterytmen..
Hei Agnetha!Som jeg sier i et spørsmål under her så er det ikke alltid like enkelt å skulle lære seg yoga ut ifra en dvd, og da er det viktig å ha tålmodighet. Et lite tips er rett og slett å sette seg ned og se igjennom hele dvd før du setter i gang. Kanskje litt kjedelig i og med at det kan føles som litt "bortkastet" tid, men jeg tror det er veldig nyttig. Da vet man hva man skal igjennom og kan kjenne igjen øvelsene som blir forklart når du står på matta og skal prøve. Jeg har dessverre ikke prøvd denne dvd' en som du snakker om, men jeg har sett den og har tenkt å prøve den så fort jeg er ferdig med mitt svangerskap. PS. Følg med i året som kommer. Da lanserer jeg en dvd som passer for både gravide og nybegynnere. Kanskje det kan være noe for deg!?Ikke gi opp, vær tålmodig og lykke til!Vibeke

Nike Dynamic Yoga på sats

, innsendt av Marthe
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0004.11.2009 / kWednesday. 12:46
Hva tror du om Nike Dynamic Yoga som de nå lanserer hos sats?Gå inn på sats.no for info
Hei Marthe!Interessant, aldri hørt om dette før. Dette skal jeg få testet ut så fort babyen er ute av magen:-)Syns dessverre det er litt vanskelig å skulle si noe om dette utifra det lille som står skrevet og siden jeg ikke har prøvd det selv. Jeg har prøvd ulike former for yoga både på SATS og Elixia tidligere og jeg har aldri vært helt fornøyd. Nå vet jeg at de er blitt mye strengere med å utdanne de som holder disse kursene og de jentene jeg kjenner som holder kurs der er kjempe flinke, så mulig det har forandret seg litt.Uansett sverger jeg selv til de mest tradisjonsrike formene for yoga som ashtanga, bikram og hatha. Dette er fordi jeg har funnet den/de formene som passer best for meg og som jeg gjerne vil holde meg til, en personlig greie rett og slett. Håper du finner din!Hilsen Vibeke

Yoga for alle?

, innsendt av Mariell
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0004.11.2009 / kWednesday. 13:52
Hei! Jeg har tidligere brukt en fin bok hvor du har øvelser for nybegynner i Yoga og jeg har også kjøpt et par norske videoer med Yoga for nybegynnere. Problemet er at dette er øvelser som for en vanlig dødelig, småstiv person ikke er mulig å utføre eller få en reell effekt av. Er det ikke mulig å lage en video for oss normale som ikke står på nakkehårene hver dag ;-)) ?
Hei Mariell!Veldig godt tips du kommer med her og for å være ærlig så har jeg tenkt på dette selv. Derfor har jeg laget en bok og dvd med yoga fsom både egner seg for nybegynner og gravide. Boka kommer ut i løpet av våren, dvd kanskje litt senere. Her vil du få enkle sekvenser med mye fokus på pust og avslapping som er veldig greit å begynne med. Ikke noen avanserte stillinger og et rolig tempo.I forhold til det du sier da så kan jeg godt forstå at det er vanskelig i begynnelsen, spesielt hvis man er litt stiv. I tillegg er det ikke så enkelt å skulle lære alt gjennom en bok eller en dvd. Det er ofte derfor jeg anbefaler å gå på kurs. Da får man mulighet til både å spørre og til å få all nyttig informasjon på en gang.MEN, en bok eller en dvd er absolutt bedre enn ingenting da hvis man ikke har et kurs i nærheten eller ikke har anledning. Da er det nok bare tålmodighet som skal til...Ikke gi opp og håper du evt vil prøve boka mi når den kommer!!Hilsen Vibeke

hodepine

, innsendt av sarah
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0004.11.2009 / kWednesday. 16:00
hei, jeg har et spørsmål angpende hodepine. Finnes det noen yogastillinger som er bra for å bli kvitt spenninger mellom skuldre, kappemuskler som fører til intens hodeoine. Har en stillesittnde jobb foran pc, men prøver å trene styrke/kondisjon 2 ganger i uken. Med vennlig hilsen Sarah, Oslo
Hei Sarah!Takk for godt spørsmål, kan tenke meg det er mange som sliter med det samme. Når det gjelder hodepine så anbefales ulike yogastillinger litt avhengig av årsaken til at man har det. Hvis du sier at hodepinen bla kommer av spenninger mellom skulderbladene så er det viktig å finne øvelser som kan strekke ut dette området. Da anbefales disse yogastillingene:- Halasana (Plogen) og Sarvangasana (Skulderstående)- Paschimottanasana (Sittende ryggstrekkstilling), bøy knærne hvis du har korte hamstrings, men kjenn at du får en god strekk i øvre del av ryggen.- Uttanasana (stående ryggstrekkstilling)- Sirsasana (Hodestående, evt halv stilling som kalles delfinen). Stå inntil en vegg hvis du er alene.- Savasana (Dødsstille) Legg deg ned og slapp av!!!Dette kan være et kort lite program for deg i tillegg til styrketrening og kondisjon.Håper du kan få utbytte av det.Hilsen Vibeke

hofteleddsbøyer

, innsendt av anette
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0005.11.2009 / kThursday. 09:17
HeiJeg gjør yoga daglig. Er veldig spent/stiv i hofteleddsbøyerne. Hvilke asanas vil du anbefale for å jobbe med disse? Duen/pigeon, universalstilling, rytterstilling?? Merker spesielt i de to sistnevnte at jeg spenner, vanskelig å gi slipp...
Hei Anette!Så flink du er som gjør yoga hver dag!!Å være stiv i hofteleddsbøyerne er ikke så uvanlig, det sitter veldig masse spenninger der, spesielt spenninger relatert til følelser. Først og fremst så vil jeg anbefale deg å bruke pusten masse når du ligger i de stillingene som du her nevner, de er alle gode for å strekke ut akkurat dette området. Når du sier at du spenner deg og har vanskelig for å gi slipp er det nok ekstra viktig at du prøve å puste ordentlig. Det er nok det eneste som etterhvert vil hjelpe deg å slippe helt. I tillegg til de stillingene du nevner selv ville jeg nok prøvd disse:- Ardha chandrasana (halvmånestilling) en del av solhilsen b, men bare bli i stillingen og pust istedet for å gå videre.- Baddha konasana (skredderstilling) er bra for å åpne hoftene.- Upavistha konasana (sittende foroverstrekk med åpne ben).For bedre beskrivelse av stillingene kan du gå inn på www.yogajournal.comLykke til!Vibeke



Vibeke svarte leserne
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer