Kk-ekspertene

Vibrasjonstrening

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Som et supplement til 2 dager i uken med lett kondisjon (roing og sykkel) og styrketrening (totalt 2-3 timer per uke), trener jeg vibrasjonstrening. Jeg har kjøpt meg en vibro abilica-maskin. Denne benytter jeg 2-3 ganger i uken. Det fine her er at den totale treningstiden med vibro-maskinen kun blir ca. 20 min. Dette gjør at jeg får tid til å trene flere dager i uken. Men - føler ikke at den hjelper noe. Du står ca. 1 min. av gangen på en maskin som «rister» uten å bli svett! Jeg gjør ca. 15 ulike øvelser á 1 min. hver. Jeg har kun hatt maskinen i 3 uker, så lang erfaring med den har jeg ikke, men hva er dine synspunkter på slik vibrasjonstrening hjemme?
Kjersti

Svar: Jeg har så vidt hatt litt å gjøre med en vibrasjonstrener for et par år siden, men kjenner ikke til at denne typen trening skal være spesielt effektivt for vanlige mosjonister. Jeg kjenner til den fra toppidretts-sammenheng der den brukes til å «herde» muskler og ledd. Jeg har også hørt påstander om at vibrasjonsplatene skal gi «mer trening på kortere tid» slik du sier, men aldri sett noen dokumentasjon på dette. I SATS har vi faktisk latt være å kjøpe denne typen apparater til mosjonsmarkedet nettopp fordi effektene er tvilsomme. Om du kjøper et produkt som påstår å ha spesielle effekter er det viktig å finne ut om de påståtte effektene er dokumenterte eller om det bare er noe produsenten påstår. Dessverre selges mange produkter til mosjonist-markedet som slett ikke har de egenskapene eller effektene som påstås.

Jeg har litt vanskelig å se for meg at treningen skal bli veldg mye mer effektiv. Mitt råd til deg er å heller trene så du kjenner det – velprøvd og effektiv metode!

Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer