Helse & Livsstil

Vil ned i vekt

Publisert
Sist oppdatert




Spørsmål: Jeg er en dame på 33 år som fikk diabetes 1 for åtte år siden. Jeg trener tre–fire ganger i uken. Jeg har lagt om kostholdet, men jeg har lagt på meg i overkant av 20 kilo siden, og det stopper ikke. Vekta øker når jeg tar mer insulin, og behovet for insulin øker når vekta går opp – en ond sirkel. Hvordan kan jeg trene for å gå ned i vekt, ikke bare holde ekstra kilo unna?
Line

Svar: Oftest må insulindosene reduseres når treningsmengden økes. Jeg synes du skal se nøye på treningen din og vurdere intensiteten. Den må være tilstrekkelig høy for å få god effekt. Med pulsklokke får du ærlig svar på treningsnivået ditt. Etter oppvarming bør du ligge på 70–85 prosent av maksimal puls. For å finne treningspulsen, kan du teste makspulsen din på treningssenteret eller bruke følgende formel:
Teoretisk maksimalpuls (220 minus alder)
– Hvilepuls (den pulsen du har når du våkner om morgenen)
= Påvirkelig treningspuls

Påvirkelig treningspuls x treningsnivå (eks. 80 prosent)
+ Hvilepuls
= Treningspuls


Fortsett med tre–fire treningsøkter hver uke, på 50–70 minutter. Sørg for at du ligger i riktig treningssone, så skal du nok se at resultatene kommer. Lykke til!

Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Vil ned i vekt
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer