ANNONSØRINNHOLD

Font
Product, Font, Line

Blodig alvor

Mensen. Ordet i seg selv får flere til å blusse opp i kinnene og vike med blikket. Hvorfor synes vi det er så flaut å snakke om?

Halvparten av verdens befolkning blør fra underlivet én gang i måneden. Likevel viser undersøkelser at 6/10 kvinner mellom 18 og 35 mener at mensen er et tabubelagt tema*. Sexolog og influenser Iselin Guttormsen har derfor gått sammen med Coop Prix for å bryte ned disse oppfatningene.


– Vi lever i et ekstremt seksualiserende samfunn, der kvinnen gjennom tidene har blitt objektivisert mye mer enn mannen. Kroppen vår blir ansett som noe sexy, for ikke å snakke om underlivet vårt, som blir omtalt som en velduftende, liten blomst, forteller Guttormsen.


– For all del, det er hyggelig å høre det – for vi er deilige uansett form og farge, men underlivet vårt dufter ikke alltid like godt, og det ser hvertfall ikke alltid ut som en blomst! Det kan faktisk ha masse krøller og kruseduller, og det at vi blør fra underlivet tror jeg ødelegger det perfekte bilde av en kvinnekropp mange har skapt i hodet sitt.

Automotive design, Shelf, Smile, Product, Customer, Shelving, Publication, Retail

Dyrt å blø

Fra en jente får sin første menstruasjon til hun når overgangsalder, blør kvinnen i snitt rundt 40 år. Dette tilsvarer om lag 500 menstruasjoner, hvor flere titusener av kroner går til nødvendige sanitærprodukter. Tidligere var bind og tamponger mer momsbelagt enn varer som te og tyggegummi, og dét var noe dagligvarekjeden Coop Prix ønsket å gjøre noe med.


8. mars 2021 (ja, du leste riktig, på selveste kvinnedagen) åpnet de dørene til Mens Club – en klubb for alle som tilbyr 50% medlemsrabatt på bind, truseinnlegg og tamponger når du handler hos Coop Prix.

Flower, Plant, Building, Flowerpot, Yellow, Door

Dette er Mens Club

  • Som medeier i Coop er du automatisk medlem i Mens Club
  • 50% medlemsrabatt på bind, truseinnlegg og tamponger når du handler hos Coop Prix
  • Mens Club er for alle – uansett om du handler til deg selv eller noen du er glad i
Font

Guttormsen tror Mens Club kan bidra til å fjerne et meningsløst tabu som rammer halvparten av befolkningen.


– Jeg synes konseptet er helt genialt, og jeg tror folk for første gang på lenge kjenner på tilhørighet. Måten menstruasjon belyses på i regi av Mens Club synes jeg er både viktig og ikke minst riktig – for det rammer ikke kun den som blør, men også partneren og familien rundt den det gjelder.

Motor vehicle, Automotive tire, Font

– Hva tenker du om at medlemmene får 50% medlemsrabatt på bind, truseinnlegg og tamponger?


– Det at vi har kommet så langt at mensprodukter er på halv pris synes jeg er fantastisk, men også helt på sin plass. Vi jenter kommer ganske tidlig i puberteten og blør i ganske mange år i løpet av livet. Det er ikke noe vi velger selv – det er en tvangskostnad.

Flash photography, Hair, Smile, Happy

ISELIN GUTTORMSEN

  • Sexolog og influenser
  • 35 år og singel tobarnsmamma
  • Brenner for kvinnehelse
  • Aktuell med podcasten G-punktet og deltager i årets “Skal vi danse: All stars”
Font

Bryter ned tabu

For Guttormsen selv har det aldri vært noe problem å snakke høyt om verken kropp, samliv eller menstruasjon. Hun forteller om en liberal oppvekst fylt med åpne foreldre, fotball og en garderobekultur der gutta ikke var sjenerte for å vise seg frem.


– Hjemme hos oss var det helt naturlig å kunne gå naken foran hverandre. Vi var fem barn, totalt syv mennesker, så det var alltid mye trafikk inn og ut på badet. Mamma for eksempel er nudist, så det har alltid vært mange bøker i bokhyllen om seksualitet og kvinnekroppen. Helt uskyldige, men fine bøker hvor vi lærte mye og fikk se bilder av forskjellige kropper i alle slags ulike fasonger.

– Tror du kunnskapen du innhentet deg som liten har bidratt til åpenheten din i dag?


– Så absolutt! Det å kunne snakke åpent om kroppens funksjonaliteter og spre kunnskap er kjempeviktig. Kunnskap er makt, og er noe jeg ønsker å videreformidle – både til mine barn, men også som influenser.

Skal ikke være flaut

Guttormsen snakker videre åpenhjertig om da hun 13 år gammel fikk sin første menstruasjon på hyttetur på Røttangen Camping og følelsene hun kjente på.


– Åhh, jeg var så stolt! Jeg husker at mamma var alene med oss barna, og at jeg tenkte «yes, endelig er det min tur!».


Selv er hun er den eldste jenta i søskenflokken, og Guttormsen forteller at det var hun som tok praten med lillesøstrene og viste dem hvordan de ulike produktene fungerte når deres tid sto for tur. For de som er usikre på hvordan gå frem for å finne de beste mensproduktene, har hun flere gode råd.

Convenience store, Photograph, Product, Shelf, Customer, Retail

– Den første gangen kan det være vanskelig å vite, for hva passer meg best og hva er det egentlig plass til? Jeg mener at Coop Prix signaliserer at du kan snakke med de som jobber der hvis du lurer på noe. Mensen er helt naturlig, og de ansatte er godt vant med at både kvinner og menn kjøper bind og tamponger hver eneste dag.


– Videre må man nesten prøve seg frem, ingen er jo helt like. Det som passer for meg, er ikke nødvendigvis det beste for en annen.

Tampong på avveie

Selv om Guttormsen sjelden blir flau, er det spesielt én episode fra sine yngre dager fra fotballbanen som har brent seg fast på netthinna.


– Jeg husker at jeg var mot slutten av mensen, og at vi spilte med hvite shortser. Tampong var den beste løsningen der og da, men jeg brukte en mindre størrelse enn vanlig siden jeg ikke blødde så mye. Problemet da er at tampongen har lettere for å skli ut, da det ikke er like stor motstand lenger.

Videre mimres Guttormsen at hun blir truffet i magen av ballen, etterfulgt av et “plopp” og at tampongen var på vei ut.


– Jeg skriker til treneren “BYTTE” og fór avgårde videre inn i skogen, da garderoben lå for langt unna. Og tror du ikke jeg havnet midt i orienteringsløypa? Så der satt jeg da, med shortsen på knærne, leggskinner og en blodig tampong i hånda som jeg kaster avgårde. Selvfølgelig havner den i et tre, rett over de som løper forbi.


– Så tampongen hang der i grantreet som en julekule i beste sendetid?


– Ja, akkurat sånn var det!


People in nature, Leather jacket, Plant, Smile, Sleeve, Sunlight, Overcoat, Yellow, Happy

Viktig å belyse kvinnehelse

Kvinnehelse er en av hjertesakene til Guttormsen, og for henne er det kritikkverdig at helsen som rammer halvparten av befolkningen forskes så lite på.


– Det er mye tabu og ikke minst feilinformasjon rundt kvinnesykdommer og kvinners underliv. Per dags dato er vi kvinner de store taperne i samfunnet, rett og slett fordi vi er kvinner.


Hun peker på at statistikk viser at kvinner er mer sykmeldt enn menn, og at samfunnet lider av at vi ikke tar kvinnehelsen på alvor.


– Jeg mener det handler om mangel på kunnskap. Det samme gjelder menstruasjon og hvorfor mange kanskje synes det er flaut – folk er rett og slett ikke nok belyste. Vi mennesker liker å følge strømmen, så da blir mensen fort pinlig å snakke høyt om.

Ønsker å jevne ut forskjellene

Ved å tilegne seg kunnskap fra tidlig alder og forske mer på kvinnehelse, håper Guttormsen sammen med Coop Prix en endring i samfunnet og fjerne stigma.


– For meg handler det om å jevne det ut litt, slik at vi unngår for eksempel de mange sykemeldingene som skylder plager i kvinnens underliv, som menn ikke har. En av de største bragdene hittil er kanskje mammapermisjon, der det nå fordeles mer likt mellom mor og far. Det samme gjelder en ansettelsesprosess med en kvinnelig og mannlig søker, at det skal ikke ha noe å si hvilken alder og livssituasjon du befinner deg i.

 * Kilde: «Annalect, Mens Club Kampanjetest Kvinner 18-35, landsrepresentativt»

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2022 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler