Basert på boksensasjonen der krepsene synger

- Jeg håper snart at det ikke vil være like sjokkerende at kvinner lager storfilmer

Normal People-stjernen Daisy Edgar-Jones (24) har hovedrollen i filmatiseringen av Delia Owens litterære sensasjon Der krepsene synger. Where the Crawdads Sing er en film om stor kjærlighet, en barsk oppvekst - og et mulig drap.

Where the Crawdads Sing er den hjerteskjærende historien om Kya.


Som barn blir hun nådeløst forlatt av først moren, så søsknene – før den alkoholiserte, voldelige faren også forsvinner. Hun blir etterlatt på egenhånd, i det ugjestmilde myr- og sumplandskapet i dypet av North Carolina. Marsklandet, som det kalles.


Etter hvert som hun vokser til, svirrer flere og flere rykter om henne. Hun blir fnysende kalt «myrjenta» av lokalbefolkningen. De håner henne, kaller henne sumprotte. De andre barna mobber henne da hun møter opp på skolen barføtt og uten å kunne lese.


Hun flykter tilbake til myrlandskapet. Og vokser opp på egenhånd. I naturen. Mot alle odds går det bra.


Helt til hun blir konfrontert med lokalbefolkningen.

People in nature, Natural landscape, Water, Plant, Eye, Botany, Tree, Happy, Grass, Fawn

Forlatt: Som 7-åring blir Kya forlatt av foreldrene og må klare seg selv i sumpen.

«Where the
Crawdads Sing»

Kinopremiere: 19. august

Skuespillere: Daisy Edgar-Jones, Taylor John Smith, Harris Dickinson, David Strathairn, Michael Hyatt, Sterling Macer Jr.

Regissør: Olivia Newman

Basert på en roman av Delia Owens, filmmanus av Lucy Alibar.

Produsert av: Reese Witherspoon m.fl.

People in nature, Flash photography, Lip, Outerwear, Eyebrow, Eyelash, Jaw, Happy, Grass

Stjerneskudd: Britiske Daisy Edgar-Jones (24) ble for alvor et kjent navn gjennom sin hovedrolle i serien Normal People.

- Jeg hadde aldri vært i en sump før. Jeg kommer fra London!

Stockholm sentrum. August, 2022. Solstrålene bader asfalt, kanaler og brygger i et skarpt, varmt sommerlys. Den britiske skuespilleren Daisy Edgar-Jones ler.


For til tross for at hun heter Daisy – «Tusenfryd» - til fornavn, har hun ikke den store erfaringen med vill natur. Likevel ble hun dratt mot hovedpersonen Kya i Der krepsene synger med det samme hun plukket opp boka.


Handlingen utspiller seg i det vakre, men ubarmhjertige myr-og sumplandskapet i North Carolina, USA. Dypt inne i marsken.

- Jeg leste boka igjen og igjen mens jeg prøvespilte for rollen som Kya. Jeg ble dratt mot historien hennes, og mot marsklandet. De veldig levende beskrivelsene av sumpen.  


Daisy Edgar-Jones sier hun synes det er kult å fronte en film der den kvinnelige hovedrollen er både intelligent, sjarmerende – og en beinhard overlever.  


Se filmen eksklusivt på kino fra 19. august!

STJERNE OVER NATTEN

Da BBC sendte ut serien Normal People i 2020 befant store deler av verden seg i nedstengning, hjemme. Uten noe særlig kontakt med omverden. Det gjaldt også Daisy Edgar-Jones, som på den tiden delte en leilighet med noen venner i London.


Men i motsetning til oss andre, opplevde skuespilleren noe kanskje ingen andre skuespillere har prøvd før henne: Hun ble verdenskjent over natten – mens hun satt isolert hjemme.

Normal People ble for veldig mange redningen fra pandemiens ulidelige kjedsomhet.

DAISY EDGAR-JONES

Født 24. mai 1998 i England

Ble verdenskjent for sin rolle som Marianne i BBCs Normal People

Debuterte som skuespiller på tv i kultserien Cold Feet (Kalde føtter) i 2016.

Har irsk mor og skotsk far og er derfor en rev på engelske dialekter!

- Ja, sier hun og rister smilende på hodet. - Det var så rart. Jeg gikk inn i nedstengningen mens livet mitt var på én måte, og da jeg igjen kunne gå ut, var livet mitt helt forandret. Det har vært … surrealistisk.


Et steinkast unna luksushotellet i Stockholm, lå en gang byens første badeanstalt for unge piker. Nede ved trikkeskinnene henger det en plakat som reklamerer for en ny forestilling i byen: Pippi på sirkus.

Og sammenligningen mellom Pippi Langstrømpe og sumpjenta Kya i Where the Crawdads Sing ligger snublende nær. Ikke bare fordi vi befinner oss i Sverige.

- Å ja! Det har jeg også tenkt, ler Daisy Edgar-Jones.


For som Pippi må Kya klare seg selv i veldig ung alder. Og som Pippi er hun sterk og nekter å gi opp, uansett hva skjebnen kaster i hennes vei. Daisy Edgar-Jones legger ikke skjul på at denne overlevelseskraften var noe som tiltrakk henne ved Kya.


- Jeg tror helt klart robustheten hennes ga meg lyst til å ta rollen. Jeg leste boka og manuset under pandemien, og det slo meg: Vi mennesker er egentlig forbausende robuste. Se så fort vi ble vant til å gå med munnbind og navigere i en verden der vi ikke kunne bevege oss utenfor. Og nå, nå er vi tilbake igjen, og vi tilpasser oss overraskende bra til friheten igjen. Jeg tror det sier mye om menneskeheten. Livet kan være tøft, men vi overvinner det meste.


Kya sier at naturen ikke har noen mørk side. At den bare handler om én ting: Overlevelse.   

DAISY EDGAR-JONES, HOVEDROLLEINNEHAVER

For å komme inn under huden på Kya, hjalp det å være ute i marsklandet. I motsetning til mange filmer, der de bruker green screens i trygge studioer, ble Where the Crawdads Sing faktisk spilt inn der handlingen i boka finner sted. I sumpen. I ødelandet.


- Det var umulig ikke å ta innover oss hvor rå naturen er der. Filmingen måtte stoppe på grunn av voldsomme lynnedslag, settet ble oversvømt, det var alligatorer overalt, om du forstår? Jeg ble veldig klar over at én ting er Kyas kjærlighet til naturen. Noe annet er respekten hennes for omgivelsene som ikke nødvendigvis tar hensyn. Hun sier at naturen ikke har noen mørk side. At den bare handler om én ting: Overlevelse.


Daisy Edgar-Jones gjorde stuntene sine selv. Hun stupte uti sumpen til alligatorene. Dykket ned i elvene. Lærte seg å fiske, tegne skjell.

- Marsklandet er vakkert. Og ganske fiendtlig. Det er et sted som handler om overlevelse.


Det gjelder ikke bare naturen. Den samme råheten gjelder også i lokalsamfunnet.

Selvlært: Fra hun er barn må Kya ta vare på seg selv. Og lære av naturen som omgir henne.

Uglesett: Kya får tidlig i livet lære seg hvordan det er å være en outsider. Lokalbefolkningen håner henne, de andre barna erter henne. Hun er sumprotten, myrjenta - og hun har visst ikke noe i byen blant fine folk å gjøre.

FORLATT AV ALLE ... NESTEN

Den eneste som ikke snur ryggen til Kya, er nabogutten Tate (spilt av Taylor John Smith). Som sønn av en lokal rekefisker har han kjent til Kyas familie siden han var liten gutt. Han er noen år eldre enn Kya, han vet godt at familien hennes har dratt - og en dag møter de hverandre ute på elven.


Det er et forsiktig møte. Men ganske snart forstår Kya at Tate vil henne godt. Han lærer henne å stave. Å lese. Han oppmuntrer henne til å fortsette med å samle inn skjell, til å tegne naturen rundt seg. Snart går de fra å være venner til å bli veldig mye mer.


Ungdomskjærlighet: Sakte, men sikkert utvikler det vennskapet mellom Kya og nabogutten Tate - som ikke er en gutt lenger! - seg, til en fin og varm ungdomskjærlighet. Men hvor lenge får det vare?

Men det er en annen som også fatter interesse for Kya når hun er i ferd med å bli en ung kvinne.

Chad Andrews (spilt av Harris Dickinson). Han er sønn av småbyens bilhandler, quarterback på skolelaget – og litt av en småkonge. Han dras mot denne friske, annerledes jenta.

Da Tate drar for å utdanne seg, er det bare Chase som blir igjen i byen. Og ganske snart utvikler det seg et nesten dirrende forhold mellom Chase og Kya – der mørket ligger og truer under det som tilsynelatende er kjærlighet.

For selv om hun ikke lærte mye av faren sin før også han forsvant, lærte hun én ting. At slike menn, de gir seg ikke før de får det siste slaget.

Bokstavelig talt.

EN MØRK OPPDAGELSE I MYRLANDSKAPET


Barkley Cove, North Carolina. Året er 1969. To smågutter sykler på gjengrodde stier gjennom det ugjestmilde marsklandet. De suser forbi sumpen der alligatorene skjuler seg. De hopper av syklene ved det gamle branntårnet, skal til å klatre opp, da de får øye på noe som ligger i buskaset.


Det er en kropp i myra. En mann. Og de kjenner igjen olaskjorten hans. Han er død. Det er småbyens store sønn, Chase Andrews. Guttene sykler alt de kan for å varsle den lokale sheriffen.


Det går ikke lang tid før lokalbefolkningens mistanker lander på «myrjenta». For hadde ikke hun og Chase noe med hverandre å gjøre? Ryktene svirrer. Bakvaskelsene florerer. Det er nødt til å være Kya som står bak. Outsideren. Fattigjenta. For hvem andre kan det være?


Det er omtrent her Where the Crawdads Sing går fra å være en rørende, trist oppvekstskildring til også å bli en intenst spennende thriller om hva som skjer når lokalsamfunnet sleper den isolerte myrjenta på tiltalebenken. Hun er et lett bytte å mistenke for et mulig drap. Iallfall tilsynelatende.


Se filmen på kino fra 19. august!


Mistenkt: Kya befinner seg brått på tiltalebenken, mistenkt for å ha drept byens store sønn. Stemningen i rettssalen er anspent, og Kya sier til advokaten sin: "Det er ikke meg de kommer til å dømme. Det er dem selv de dømmer".

Ubehag: Forholdet mellom Kya og Chase spisser seg gradvis til. Helt til strikken ikke kan spennes lenger.

TROLL SPREKKER I SOLLYSET

- Byfolkenes bilde av Kya er en myte de har skapt seg, sier Daisy Edgar-Jones.


- Den Kya vi faktisk blir kjent med i filmen, er et helt annet menneske. Smart, følsom, sterk. Filmen viser godt frem hvordan en slik kollektiv avsky kan gjøre det umulig å se hvem vi faktisk har foran oss. Forakten og fiendtligheten filmen viser fram, kan vi lære av. Vi burde legge av oss våre gammeldagse, arkaiske oppfattelser av folk vi ikke kjenner. Og heller anstrenge oss for å se andre for hvem de er.


Det gjelder outsiderne. Men det gjelder også, for eksempel, byens yndling. Byens beste quarterback.


Og det er ikke alltid pent, det som kommer til syne når sannheten viser seg.


På sett og vis er det det Where the Crawdads Sing – både boka og storfilmen – gjør: De sleper volden, mørket og urettferdigheten kvinner har måttet holde ut i århundrer fram i dagslys. Og håper at det hele sprekker som troll i solskinnet.


Julia Schacht

Emilia RoosmaNn

RICHARD HOLM

«Filmen viser godt frem hvordan en slik kollektiv avsky kan gjøre det umulig å se hvem vi faktisk har foran oss.»

– DAISY EDGAR-JONES

Daisy Edgar-Jones er ikke fremmed for å se filmen som en kvinnelig innsats for å gjøre nettopp det: Stille urettferdigheten fram til skue.

- Å, jeg liker den sammenligningen! Det synes jeg er et kult bilde på hva filmen gjør. Jeg tenker at filmen faktisk får det til. I lang tid har storfilmer handlet mye om kjempestore actionfilmer med superhelter. Og jeg elsker slike filmer, men samtidig synes jeg det er rørende å se at så mange har lyst til å se en film drevet frem av kvinner, som handler om én kvinnes overlevelse.

Hun blir stille i to sekunder.

- Jeg synes virkelig det er en god iakttakelse. For det betyr at i verden som finnes det et veldig stort publikum som hungrer etter å bli representert på film. Som har lyst til å se store, karakterdrevne filmer med kvinner i hovedrollen. Det er lov å håpe at vi får flere slike filmer.


Where the Crawdads Sing ser du eksklusivt på kino fra 19. august!

Clothing, Sleeve, Gesture

Et drømmelag av kvinner

Tidligere i år sa Daisy Edgar-Jones til The Irish Times at det er viktig for henne at de kvinnene hun spiller, skal være kvinner som reflekterer kvinner slik de er i virkeligheten. Kvinner som dem hun kjenner, kvinner som henne selv. At hun ikke gidder å spille kvinner som bare funker som krydder i en mannefortelling.


I så måte må det kunne sies at Where the Crawdads Sing at har vært et skritt i riktig retning.

- Å ja, definitivt. Ikke bare er Kya en selvstendig kvinne som til slutt ender opp med å redde seg selv, men hele innspillingen bar preg av kvinnelig styrke, sier Daisy Edgar-Jones.


Historien om Der krepsene synger begynner med forfatteren av boka. Delia Owens – en anerkjent zoolog – debuterte faktisk som skjønnlitterær forfatter med denne boka, i 2018. Da var hun 70 år gammel.

Det gikk ikke lang tid før den ble snappet opp av ingen ringere enn Oscar-vinneren Reese Witherspoon. Da hun valgte den ut til sin bokklubb – formelig eksploderte populariteten til boka. Lovordene haglet – og den ble trykket til kvinne- og mannebryster over hele kloden.


I skrivende stund har den solgt svimlende 12 millioner eksemplarer. Og det var vel og merke før det ble Hollywood-film av den!

Ikke bare likte Reese Witherspoon boka. Sammen med produsentlegenden Elizabeth Gabler – som vi skal møte litt senere – gikk det ikke lang tid før hun hadde sikret seg rettighetene til å lage film av den.

Where the Crawdads Sing er regissert av Olivia Newman, basert på et manus av Lucy Alibar, produsert av Witherspoons kvinnetunge produksjonsselskap Hello Sunshine – og ikke minst: Med et spesialsnekret tittelspor laget av ingen ringere enn Taylor Swift.


- Alle de ulike delene av innspillingen var ledet av kvinner, sier Daisy Edgar-Jones.

- Det passer jo bra, da, når en film om å myndiggjøre kvinner faktisk har drøssevis av myndige kvinner bak kameraet. Jeg tror det sier mye om Reese Witherspoon og det hun har sagt at produksjonsselskapet hennes har som mål: Å gi kvinnelige filmskapere en plass. Men jeg håper at det at kvinner står bak en storfilm ikke kommer til å fortsette å være like sjokkerende i fremtiden …

- Det er et godt poeng!

- Vel, jeg håper kvinner kommer til å ta den plassen mer naturlig i årene som kommer. På alle måter. Både foran og bak kamera.

- Daisy var vår Kya

Elizabeth Gabler er noe av en slugger i feltet mellom film og litteratur. I 20 år ledet hun produksjonsselskapet Fox 2000. Du har kanskje hørt om filmer som Rain Man, The Devil Wears Prada, The Fault in Our Stars, Life of Pi, Mrs. Doubtfire – og Castaway?


Vel. På en eller annen måte har Elizabeth Gabler hatt fingrene sine med i å bringe dem fra tørre manussider til spillevende, kritikerroste storfilmer.


Det er derfor også hun sitter i dypet av en luksuslenestol i Stockholm akkurat nå. Where the Crawdads Sing er første filmen som har kommet fra produksjonsselskapet hennes 3000 Pictures. I samarbeid med Hollywood-stjerna Reese Witherspoons selskap.

Det er med andre ord håp for at Daisy Edgar-Jones får det hun håper på i fremtiden: Flere sterke kvinneskikkelser på film.

Fra bok til film: Det gikk ikke lang tid før flere stjerneprodusenter skjønte at Der krepsene synger måtte bli film.  

- Jeg jobbet sammen med forfatteren Delia Owens for mange år siden, sier Elizabeth Gabler. - Og så leste jeg romanen hennes ...

Elizabeth Gabler smiler.

- Og jeg tenkte straks: Dette må bli film. Da Reese Witherspoon valgte den til bokklubben sin, begynte jeg å lese. Og jeg ble slått i bakken av Kya-karakteren. Hun er bergtagende. Og det er naturen også. Du vet tittelen? Der krepsene synger var et uttrykk forfatterens mor brukte. At om noe skjer deg, så dra så langt inn i naturen at du kan høre krepsene synge. Skildringene av dette ugjestmilde marsklandet var fantastiske. Så vi sa: Denne skal vi lage film av.

Perfekt: I Daisy Edgar-Jones så produsentene den perfekte kombinasjonen av sårbarhet, optimisme og styrke. Også forfatteren av Der krepsene synger var enig: Hun var Kya.

Gabler forteller at de lette lenge etter en skuespiller som kunne fylle rollen. Så ramlet de over Daisy Edgar-Jones.

Hun var et forholdsvis ubeskrevet blad, men hadde til fulle demonstrert hvor god skuespiller hun var i Normal People.

- Det var noe ved Daisy som ikke gikk an å se bort fra. Hun virker så sårbar og så sterk på en og samme tid. Hun har et lys som liksom skinner gjennom. Da vi viste auditionfilmen til forfatteren, var hun enig med oss: Dette var vår Kya, sier Elizabeth Gabler.


- Det denne filmen gjør, er å ta tak i mye av det vi ellers ikke liker å se, ikke liker å snakke om, og viser det fram. Viser det fram – og demonstrerer at det går an å vinne over det.

Hun lener seg fram over bordet.

- Det var også midt under pandemien at boka ble populær, og jeg tenker at vi var mange som trengte noe å overleve på. Historien om Kya gir håp. Jeg tror verden trenger litt håp akkurat nå.


Se filmen på kino fra 19. august!

FORLATT AV ALLE … NESTEN

Den eneste som ikke snur ryggen til Kya, er nabogutten Tate (spilt av Taylor John Smith). Som sønn av en lokal rekefisker har han kjent til Kyas familie siden han var liten gutt. Han er noen år eldre enn Kya, han vet godt at familien hennes har dratt - og en dag møter de hverandre ute på elven.


Det er et forsiktig møte. Men ganske snart forstår Kya at Tate vil henne godt. Han lærer henne å stave. Å lese. Han oppmuntrer henne til å fortsette med å samle inn skjell, til å tegne naturen rundt seg. Snart går de fra å være venner til å bli veldig mye mer.


Men det er en annen som også fatter interesse for Kya når hun er i ferd med å bli en ung kvinne. Chad Andrews (spilt av Harris Dickinson). Han er sønn av småbyens bilhandler, quarterback på skolelaget – og litt av en småkonge. Han dras mot denne friske, annerledes jenta.


Da Tate drar for å utdanne seg, er det bare Chase som blir igjen i byen. Og ganske snart utvikler det seg et nesten dirrende forhold mellom Chase og Kya – der mørket ligger og truer under det som tilsynelatende er kjærlighet.


For selv om hun ikke lærte mye av faren sin før også han forsvant, lærte hun én ting. At slike menn, de gir seg ikke før de får det siste slaget. Bokstavelig talt.

Kya sier at naturen ikke har noen mørk side. At den bare handler om én ting: Overlevelse.

NAVN NAVNESEN

EN FILM I HISTORIENS ÅND

Den danske avisa Informations anmelder har sagt om filmen: «Margrete den Første’ er en fuldfed storfilm, hvor det centrale drama udspiller sig i Trine Dyrholms ansigt». Akkurat den beskrivelsen synes Charlotte Sieling er på sin plass.

- Det er vakkert sagt. Tenk på det, i filmen har vi alt på plass for å gi et så godt bilde av hvordan det så ut i 1402. Kostymer, omgivelser. Og så har vi Trine Dyrholm – der hele dramaet gjenspeiles. Det er smukt.

- Har det overrasket deg at mange har kommet til deg og sagt at dette er en lenge ventet film?

- Både og. Nei, fordi jeg selv synes det, som privatperson. Men det undrer meg litt at så mange synes den er viktig. Det har ikke fantes noen film om vår felles nordiske historie. Det merker jeg jo spesielt når jeg sitter her i Oslo. Jeg kan se på gjestelista til filmen at den ene statsmannen etter den andre dukker opp, og den norske dronningen kommer. Norge omfavner filmen!

- Det må da være veldig i filmens ånd?

- Nemlig! Derfor har det også vært helt naturlig å bruke norske, svenske og danske skuespillere. Og ha nordiske produsenter. Dette er en co-produksjon ikke av nød for å skaffe penger, men av naturlighet.

Av norske skuespillere i filmen finner vi blant annet Jakob Oftebro og Bjørn Floberg, i rollene som Den falske Olav og lederen av det norske riksrådet.

- Å, Oftebro var så velforberedt. Rørende velforberedt. Han er en ung skuespiller, og farene ved å bli kjent når man er så ung, er at det går til hodet på én. Men Jakob Oftebro er så seriøs. Og han sammen med Floberg …

Charlotte Sieling ler.

- For helvete, altså. Oftebro parodierte Bjørn Floberg mellom tagningene, så hele filmsettet knakk sammen av latter!

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2022 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler

«Alt du elsker»: Hjertevarm kjærlighet og radikalisering

Et tankevekkende drama om ung kjærlighet, og hva som skjer når en ung mann trekkes inn i et høyreekstremt miljø.

People in nature, Flash photography, Water, Sky, Eye, Happy, Gesture, Travel

Få også med deg disse skandinaviske perlene

«Dopamin»: Derfor kunne ikke SKAM-Nora takke nei

Endelig får vi se Josefine Frida Pettersen i nok en TV-satsning. Dette er en serie du simpelthen må få med deg.

Health care provider, Medical equipment, Joint, Patient, Nurse, Gesture

Hei! Denne ligger i malen for at man enkelt skal kunne se hvordan fontene blir når man velger de ulike font-stylene. H1, H2, p (brødtekst) osv.


Hovedtittel H1

Ingress h2

Mellomtittel h3

Liten mellomtittel h4

Brødtekst p Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Tortor pretium viverra suspendisse potenti nullam ac. Quis varius quam quisque id diam vel quam elementum. Magna eget est lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing. Ultricies lacus sed turpis tincidunt id aliquet. Phasellus egestas tellus rutrum tellus pellentesque eu tincidunt. Ornare arcu odio ut sem nulla pharetra. Penatibus et magnis dis parturient montes nascetur ridiculus mus mauris. Nam at lectus urna duis convallis convallis.

Quis varius

  • Elementum sagittis vitae et leo duis ut diam quam.
  • Aliquam malesuada bibendum arcu vitae elementum curabitur.
  • Quam lacus suspendisse faucibus interdum posuere lorem ipsum dolor sit.
  • Aliquet enim tortor at auctor urna nunc id cursus.
  • Gravida neque convallis a cras semper auctor neque.
  • Risus ultricies tristique nulla aliquet enim tortor at.
  • Lectus mauris ultrices eros in cursus turpis massa tincidunt dui.
"Molestie nunc non blandit massa. Vitae purus faucibus ornare suspendisse. Facilisi morbi tempus iaculis urna id volutpat lacus."


Hei! Denne ligger i malen for at man enkelt skal kunne se hvordan fontene blir når man velger de ulike font-stylene. H1, H2, p (brødtekst) osv.


Hovedtittel H1

Ingress h2

Mellomtittel h3

Liten mellomtittel h4

Brødtekst p Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Tortor pretium viverra suspendisse potenti nullam ac. Quis varius quam quisque id diam vel quam elementum. Magna eget est lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing. Ultricies lacus sed turpis tincidunt id aliquet. Phasellus egestas tellus rutrum tellus pellentesque eu tincidunt. Ornare arcu odio ut sem nulla pharetra. Penatibus et magnis dis parturient montes nascetur ridiculus mus mauris. Nam at lectus urna duis convallis convallis.

Quis varius

  • Elementum sagittis vitae et leo duis ut diam quam.
  • Aliquam malesuada bibendum arcu vitae elementum curabitur.
  • Quam lacus suspendisse faucibus interdum posuere lorem ipsum dolor sit.
  • Aliquet enim tortor at auctor urna nunc id cursus.
  • Gravida neque convallis a cras semper auctor neque.
  • Risus ultricies tristique nulla aliquet enim tortor at.
  • Lectus mauris ultrices eros in cursus turpis massa tincidunt dui.
"Molestie nunc non blandit massa. Vitae purus faucibus ornare suspendisse. Facilisi morbi tempus iaculis urna id volutpat lacus."


dagbladet-logo-rgb-01.png

ANNONSØRINNHOLD