Den ærverdige byleiligheten befinner seg ikke langt fra knutepunktet Solli plass. Det blir ikke særlig mer sentralt, men geografien til tross har eierne, Gro Anita Nilsen og Aina Næss, innredet sitt kombinerte showroom og pendlerhjem med stor og ærbødig kjærlighet til naturen.
Så driver de da også interiøragenturet Woods.
– Navnet gjenspeiler hvor glad vi er i skog og utmark. Vi henter begge inspirasjon, ro og energi ute i naturen. Når vi reiser rundt på salgsturneer, sover vi aldri på kjedehotellet i sentrum. Vi besøker heller DNT-hytter eller bitte små hoteller med landlig beliggenhet. Vi finner alltid alternative løsninger, sier Aina.



Her fikk paret en stilmessig utfordring da de skulle flytte inn
– Det er overhodet ingen trendgreie
Til daglig bor damene da også mer ruralt: Aina i Eidsfoss og Gro Anita i Sandefjord. Kontrastene passer dem begge midt i blinken.
– Vi elsker pulsen i byen, bygningene, luktene og rytmen, men har samtidig et stort behov for ro, fuglekvitter og hvilepuls for å være kreative, sier Aina.
De har begge alltid innredet med naturelementer. Treverk, steiner, skinn og planter dras med inn og blir til et hjem.
– Det er overhodet ingen trendgreie. Det er bare sånn vi begge er. Vi trives best med det naturlige, sier hun.
Mennesket trenger det levende og organiske, tror de begge.
– Naturelementer gjør dessuten mye for lyden og følelsen i et rom!


Både Aina og Gro Anita driver interiørbutikker på sine hjemsteder, og de får ofte spørsmål fra kunder som ønsker hjelp med innredningen. Da gjelder det alltid å kartlegge hvem personen er, sier Aina.
– Et hjem skal gjenspeile sin eier, ikke trender. Selv om pastellfarger og 80-tallsvibber er moderne, vil det ikke bli vellykket om kunden egentlig bare ønsker seg god kvalitet og et lunt, behagelig og lettstelt hjem. Gå heller for god design og naturlige materialer, råder hun.


Woods AS stiftet Gro Anita og Aina i februar 2012. I dag representerer de elleve merker innen interiør og livsstil i Norge, samt sitt eget merke, Woods Spirit, med importerte møbler og treprodukter fra Indonesia.
I agenturets spede barndom ble det mange turer med bilen full av møbler og dekor og hotellovernattinger i hovedstaden for de to gründerne. Det ble både upraktisk og upersonlig, syntes damene, og behovet for et showroom og et eget sted å overnatte meldte seg raskt. Hvorfor ikke kjøpe en egen leilighet og innrede den med eget sortiment?



Før var dette stilige hjemmet en gammel jordmorklinikk
Fikk et lite sjokk
Den første leiligheten holdt i mange år. Aina og Gro Anita trivdes i den klassiske byleiligheten med stue på stue og raus takhøyde, men ønsket større plass. Det meste falt på plass da de for tre år siden fant leiligheten i Meltzers gate.
– Vi falt for den klassiske fiskebeinsparketten, planløsningen og det faktum at leiligheten ikke var overmodernisert gjennom årene. Vi slo til etter fem minutter på visning, uten å tenke på alt annet vi ønsket å gjøre noe med, forteller Aina. Da de etter noen måneder overtok nøklene, var Gro Anita den første oppe i leiligheten. Der fikk hun et lite sjokk.
– Hva har vi gjort, ropte hun. Alle veggene hadde grålilla strietapet.
– Det hadde vi fortrengt på visningen, og for oss var det umulig å leve med. Vi var helt forferdet, minnes Aina.


Løsningen ble sparkelmalingen «Revive» på alle vegger. En stor jobb som de måtte sette ut til profesjonelle. En investering i tid og penger, men definitivt verdt det. De slette, betongaktige veggene er kanskje det de er aller mest fornøyd med i byhjemmet.
Med interiør som levebrød tvinges Gro Anita og Aina til å ligge i forkant av trendene. Siden leiligheten også fungerer som showroom, er den i konstant endring.
– Jeg maler om minst to ganger i året, og vi ommøblerer til stadighet. Vi må alltid ligge et hakk foran den store mengden, sier Aina. Da leiligheten var ny, var fargene sprekere og flere. Nå er de fleste av rommene lyse og lette. Bare den store stuen har fått en gul trendfarge.

– Tendensen er nok at vi blir litt mette på farger, og vi har valgt å gå tilbake til det lyse. Så spriter vi heller opp med tekstiler og pynt, sier Aina. Heldigvis er damene som regel enige om endringene.
– Vi er veldig like og lar oss lett inspirere. Vi reiser mye sammen i jobben og opplever mye av de samme tingene.
Aller mest kreative er vi på lange bilturer, lukket inne sammen i en blikkboks på hjul. Da løser vi verdensproblemer, pusser opp i hodet og snur opp ned på ting. Der blir mange gode ideer født!



I dette funkishuset er ingenting overlatt til tilfeldighetene
Få stilen
Velg en dus fargepalett og naturmaterialer for et jordnært og elegant uttrykk.











Av: Jeanette Hoff