Jeanett Knipschildt og hennes mann har bodd mange år i utlandet, og det har ikke vært hvilke steder som helst. Det har vært i to av verdens metropoler. Først i London og så i New York, noe som også har satt sitt preg på parets interiørstil.
– I trendy Williamsburg i Brooklyn ble jeg inspirert av den lokale designkulturen, der man støtter de lokale kunstnerne og møbelsnekkerne. Og i Shoreditch i London var vi omgitt av up-and-coming-kunstnere, og siden vi begge jobbet i reklamebransjen i mange år, elsker vi historiefortelling og vakker typografi.



- Jeg lar innredningen styres av humøret
Men kunstjakten var ikke kun forbeholdt små gallerier eller studioer, ofte gikk de rett på det på gaten.
– Jeg elsker de nye ideene, teknikkene og perspektivene i kunstverdenen, men også i gatemiljøet. I London var det ofte nymalt graffiti og finurlige illustrasjoner og flyttbar kunst på gatehjørnene som jeg elsket og ble inspirert av i min jobb som grafisk designer, forteller Jeanett.


I løpet av de siste 26 årene har paret bodd i hele 15 forskjellige hjem i henholdsvis Danmark, England og USA. Og for hvert nye hjem var det en ny stil.
– De boligene vi har bodd i, har hatt vidt forskjellige stiler, og det har avspeilet seg i innredningen. I London bodde vi for eksempel i en leilighet i et industribygg med en stilmiks av det industrielle og det minimalistiske.


I dag bor paret i det eldste villakvarteret i København, og der er stilen langt fra industriell og minimalistisk.
– Huset fra 1870 er den reneste Villa Villekulla, og er blitt bygget på i flere omganger. Vi har bevart den originale slitte fiskebeinsparketten, som minner oss litt om slitte jeans, siden de går til alt, sier Jeanett og smiler.



Da Gro Anita tok over nøklene til leiligheten fikk hun et lite sjokk
I huset på Østerbro er det ikke mye som er overlatt til tilfeldighetene.
– Alle rommene er planlagt for at de skal gi ulike opplevelser og skape den riktige rammen for oss og husets historie. Vi vil gjerne være tro mot byggestilen. I innredningen er det ikke noen farger som går igjen, men man møter på forskjellige farger alle veier – både på møbler, vegger og i kunsten, sier hun.


Det betyr imidlertid ikke at alt må være 100 prosent gjennomtenkt før et nytt møbel havner innenfor dørene hos paret.
– Jeg er veldig impulsiv. Plutselig kan jeg forelske meg i et møbel jeg har sett, og må finne ut hvor det kan passe inn. Det må gjerne ha personlighet, og det skal aller helst være bærekraftig, avslutter Jeanett.



Sjekk ut denne fancy studioleiligheten!
Få stilen
Gi et herskapelig hjem personlighet ved å fylle det med designklassikere og humørfylte detaljer.










Av: Jeanette Hoff