Kjøkken

Er dette fremtidens kjøkkenløsninger?

KK.no har tatt en eksklusiv sniktitt på Whirlpools «Sensing the future»-konsept.

FRUKTKURVEN: Fremtidens "fruktkurv" skal både holde frukt og grønnsaker ferske lenger, og gjør også at umoden frukt modnes raskere. I tillegg er den oppladbar, slik at du kan ta den med på pikinik og holde matvarene kjølige.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
FRUKTKURVEN: Fremtidens "fruktkurv" skal både holde frukt og grønnsaker ferske lenger, og gjør også at umoden frukt modnes raskere. I tillegg er den oppladbar, slik at du kan ta den med på pikinik og holde matvarene kjølige. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Tenk deg et kjøkken som inneholder en kjøleskapsløsning som sier fra når du er tom for melk, væskebeholdere som holder hvitvinen perfekt temperert, og brødkurver som forlenger holdbarheten på baksten.

Høres ut som noe hentet fra en «Star Wars»-film basert hundre år i fremtiden?

Ja,, men ifølge hvitvareprodusent Whirlpool er det ikke nødvendigvis mer enn noen år som skal til før vi ser slike produkter i butikkene.

LES OGSÅ: Her er høstens interiørtrender

En sniktitt på fremtiden

For å feire sitt eget 100 års jubileum har Whirlpool skapt «the Whirlpool Living Lab» - et internasjonalt panel av kjente innovatører som skal utforske potensielle scenarioer for de neste fem til ti årene frem i tid.

Og KK.no fikk være med da verdens største hvitevareselskap presenterte det siste tilskuddet til sin «Sensing the future»-ideologi og konsept under Helsinki Design Week i Finland denne uken.

Etter å ha studert de mest relevante og innflytelsesrike trendene knyttet til interiørutvikling, hjemmeteknologi, bærekraftighet og helse, identifiserte «the Whirlpool Lab» tre hovedretninger som vil komme til å ha betydelig påvirkning i fremtiden - Sensing Naturality, Sensing Functionality og Sensing Creativity.

Disse trendene (se mer info lenger nede i saken) har gitt næring til og beriket de to nye «Sensing the Future»-konseptene - Fireplace og FreshConnect, som er utviklet av Whirlpools Global Consumer Design team.

LES OGSÅ: Ikea-nyhetene du vil elske

PÅ HELSINKI DESIGN WEEK: Her er FreshConnect-konseptet utstilt på The Old Customs Warehouse under Helsinki Design Week. Foto: Adéle Cappelen Blystad
PÅ HELSINKI DESIGN WEEK: Her er FreshConnect-konseptet utstilt på The Old Customs Warehouse under Helsinki Design Week. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Eksisterende teknologi

Tirsdag holdt hvitevareselskapet en pressekonferanse under åpningen av Helsinki Design Week, hvor de viste frem og forklarte ideen bak FreshConnect- et potensielt kjøkkenløsningskonsept for fremtiden.

Ifølge Milka Eskola, designleder i Whirlpool, er målet med FreshConnect å skape løsninger som øker livskvaliteten samtidig som den tar vare på omgivelsene og miljøet.

(artikkelen fortsetter under bilder)







Konseptet består av et sett tilbehør designet for perfekt konservering av spesifikke typer mat (tenk kjøtt, fisk, meieriprodukter), og matens konkrete fasong og størrelse.

Hele systemet, inkludert leveringsservice (som foregår via nettet), skal garantere en kjede av friskhet helt fra den lokale matleverandøren til kundens dørstokk.

I designplanen er tilbehøret koblet til en dockingstasjon som kommuniserer med et sentralt kjølesystem som kan deles mellom flere leiligheter i samme bygning.

FreshConnect-tilbehøret inneholder alt fra spesialiserte isolasjonsleveringsposer som holder maten frisk under hele leveransen, til et herbarium som gir et ideelt miljø for dyrking av urter og krydder hjemme.

Separate oppbevaringsrom har også blitt designet for meieriprodukter (temperatur:+ 4 °C, fuktighet: 70-80 %), fisk og kjøtt (temperatur 0 °C, fuktighet: mellom 85 % og 95 %) og frossenmat (-18/-22 °C).

Det hele høres kanskje litt fjernt og futuristisk ut akkurat nå, men det er faktisk ikke så fjernt unna vår virkelighet som man tror, og ifølge Eskola eksisterer teknologien på markedet allerede.

- Dette er ikke noe du får kjøpt i morgen i butikkene, men målet vårt er å vise en vei til fremtiden, altså hvordan vi tror det kan bli. Vi spurte oss selv hvorfor vi alltid må tilpasse oss produktene våre, og hvorfor ikke produktene heller kan tilpasse seg vår livsstil? Sier Milka Eskola, designleder i Whirlpool, til KK.no:

Slik ser FreshConnect-konseptet ut:


FRESHCONNECT: Her ser du bildet av Whirpools framtidsvisjoner for kjøkkenet. Væskebeholderne som holder drikke nedkjølt/oppvarmet er helt til venstre i bildet, mens kjøleskapsenhetene/oppbevaringsboksene for ulike matsorter er presentert til høyre. Nederst (boksen som er helt lyseblå) er det sentrale kjølesystemet som kan deles mellom flere leiligheter i samme bygning. Foto: Whirlpool - www.olivierbaco.net
FRESHCONNECT: Her ser du bildet av Whirpools framtidsvisjoner for kjøkkenet. Væskebeholderne som holder drikke nedkjølt/oppvarmet er helt til venstre i bildet, mens kjøleskapsenhetene/oppbevaringsboksene for ulike matsorter er presentert til høyre. Nederst (boksen som er helt lyseblå) er det sentrale kjølesystemet som kan deles mellom flere leiligheter i samme bygning. Foto: Whirlpool - www.olivierbaco.net Vis mer
VÆSKEBEHOLDERE: Disse små beholderne, som du kan feste flasker i, for eksempel en vinflaske, holder væsken i perfekt temperatur.
VÆSKEBEHOLDERE: Disse små beholderne, som du kan feste flasker i, for eksempel en vinflaske, holder væsken i perfekt temperatur. Vis mer

1. «Kjøleskapet»

- Hvis man tenker på det, så er den kjølskapsløsningen vi har i dag en svær boks som tar mye plass og som holdes avkjølt. Hver gang vi åpner det digre kjøleskapet slipper vi kald luft ut og når vi lukker det igjen må hele skapet kjøles ned på nytt, sier Eskola:

- Det vi tenkte da var hvorfor ikke ha mindre oppbevarings/kjøleskapsenheter, slik at når vi åpner det, så er det mindre plass som må holdes avkjølt? Dette vil spare masse strøm og energi. I tillegg har forskning vist at visse mattyper trenger en bestemt temperatur og luftfuktighet for å holde seg best. Melken din trenger for eksempel egentlig en annen temperatur enn fisken din.






Ifølge Eskola har Whirlpool-teamet derfor designet flere mindre oppbevarings/kjøleskapseneheter tilpasset forskjellige matvarer, som meieriprodukter, kjøtt, fisk, frukt og brød.

Genial «fruktkurv»
Et av konseptene vi i KK.no synes var morsomt og genialt, var oppbevaringsenheten designet for frukt og grønt.

Oppbevaringsenheten/kjøleboksen er designet som en fruktkurv, og den holder ikke bare frukt og grønnsaker ferske lenger, men gjør også at de modnes tidligere.

- Denne frukt- og grønnsaksenheten er designet for å etterligne en fruktkurv. På delen på toppen legger du frukt og grønnsaker som trenger en temperatur på mellom 4 og 7 grader og som trives best i lyset. Da blir frukten raskere moden, i tillegg dreper lyset bakterier. I bunnen kan er det en avdeling for frukt og grønt som ikke trives i lys, som poteter og løk, forklarer Eskola:

- Det som også er så genialt med dette, er at du også kan ta med «kurven» på tur, som for eksempel piknik. Den lades opp hjemme, og holder matvarene kjølige og ferske i flere timer mens du er ute.

Sparer energi og merker når du er tom for mat
Oppbevaringsenhetene holdes avkjølt av et sentralt nedkjølingssystem, som produserer kald luft og luftfuktighet. Dette nedkjølingssystemet kan også deles mellom flere leiligheter, slik at man sparer energi og strøm.

Hver oppbevaringsenhet har også sensorer, slik at det merker når du begynner å gå tom for en bestemt vare. Så hvis boksen/enheten ikke er full, vil den kun produsere nok luft/temperatur til å holde akkurat den mengden mat som er i den kjølig.

- Du har separate bokser for fryseobjekter, for mat som fisk og kjøtt, for mat som meieriprodukter, samt mat som brød, som holder varene fersk så lenge som mulig, forklarer Eskola:

- Om vinteren kan du også ha et innendørs herbarium, hvor du kan dyrke dine egne urter og planter.

Holder riktig temperatur på drikke
En annen veldig smart løsning, er de såkalte «væskebeholderne». Her kan du for eksempel plassere en vinflaske, væskebeholderen leser av hva slags væske det er i flasken, og opprettholder deretter den perfekte temperaturen for akkurat den drikken.

- Så hvis det er hvitvin, vil det holdes kjølig, hvis det er rødvin blir det litt varmere. Siden folk ikke alltid liker automatiske ting, kan man også endre temperaturen på oppbevaringsboksene selv, forklarer Eskola.






PÅ NETT: Alt er koblet opp til nettet, og du kan både sjekke hva du er tom for/mangler av matvarer, samt bestille og handle varer. Rent hypotetisk da selvfølgelig.  Foto: Whirlpool
PÅ NETT: Alt er koblet opp til nettet, og du kan både sjekke hva du er tom for/mangler av matvarer, samt bestille og handle varer. Rent hypotetisk da selvfølgelig. Foto: Whirlpool Vis mer

2. Netthandel og applikasjon

- Mange vil nok tenke at problemet med så små oppbevarings/kjøleskapsenheter er at man må gå oftere på butikken. Som en løsning på dette har vi laget en applikasjon, som kan brukes både på laptop, smartphone etc, slik at man kan bestille mat direkte fra nettet, forklarer Eskola:

- Vi lager et felleskap av lokale matleverandører, som du kan bestille mat direkte fra. Dette systemet er også knyttet opp mot naboene dine, slik at alle leveranser kommer samtidig. Da betaler man mindre for mat, i tilegg er det mer miljøvennlig fordi det blir færre leveranser.






ISOLASJONSLEVERINGSPOSER: Teamet har designet spesialiserte isolasjonsleveringsposer som holder maten frisk.I tillegg kan disse tilknyttes en egen dockingstasjon (se docking-"festet" på bunnen av posen) utenfor hjemmet ditt, slik at leverandøren kan plassere og «låse» posen på dockingstasjonen. Foto: Adéle Cappelen Blystad
ISOLASJONSLEVERINGSPOSER: Teamet har designet spesialiserte isolasjonsleveringsposer som holder maten frisk.I tillegg kan disse tilknyttes en egen dockingstasjon (se docking-"festet" på bunnen av posen) utenfor hjemmet ditt, slik at leverandøren kan plassere og «låse» posen på dockingstasjonen. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

3. Spesialiserte isolasjonsleveringsposer og dockingstasjoner

Dersom du lurer på hvordan du skal rekke å være hjemme for å få maten levert på døren, har Whirlpool-designerne også kommet opp med en løsning på dette:

- Sist men ikke minst gjelder det dette med å holde maten fersk fra det forlater leverandøren til det kommer inn i kjøleskapet ditt. Her har vi designet spesialiserte isolasjonsleveringsposer som holder maten frisk, forklarer Eskola:

- I tillegg er disse tilknyttet en egen dockingstasjon utenfor hjemmet ditt, slik at leverandøren kan plassere og «låse» posen på dockingstasjonen, som igjen holder maten kjølig og fersk. Denne kan du deretter låse opp med et eget kort når du kommer hjem. Dermed vet du at maten fortsatt holder seg fersk, og at ingen kan stjele det, inntil du kommer hjem fra jobb etc.






LES OGSÅ: Dette tapetet vil du elske

Plass og utseende

Ok, så fremtidens kjøkkenløsninger er mer miljøvennlige, energisparende og praktiske for oss i en hektisk hverdag. Men hva om man synes oppbevaringsenhetene er stygge, eller tar mye plass?

- Alt dette vil selvfølgelig komme an på hva slags system du ønsker å ha. Det er helt opp til deg selv. Du kan til og med ha disse kjøkkenløsningene plassert på veggen i stuen din om du vil. I tillegg MÅ du ikke ha alt – det kommer an på maten du spiser. Eventuelt kan du også ha oppbevaringsenhetene inne i skap etc. Det må ikke være synlig, men dette er ting vi skal se nærmere på.

Hva er ditt favorittprodukt?

- Fruktkurven er min helt klare favoritt. Jeg spiser masse frukt, og den er utrolig praktisk. Særlig for oss her i Norden, hvor en del av frukten ikke er helt moden når vi kjøper den. I tillegg kan man frakte den med seg, fordi den er oppladbar, så du kan ta den med ut og maten holder seg fersk og fin. Og så holder den frukten ferskere, sier Eskola:

- Vi prøver jo også å promotere en holdning som gjør at vi kaster mindre mat. Det er vanskelig å ha oversikt over hva du har i hjemmet ditt, og særlig bakerst i kjøleskapet. Ved å ha mindre oppbevarings/kjøleskapsenheter er det lettere å se hva man har og ikke har. I tillegg blir du jo informert, gjennom applikasjonen og sensorene, når du er tom for ting, og da kan du kjøpe det direkte på nettet og så får du levert det rett på døren.

Se flere bilder fra FreshConnect-konseptet nedenfor (artikkel fortsetter under bildet):






LES OGSÅ: Har du lite plass? Her er løsningen

Når kommer det, og hva slags effekt vil det ha?

Ifølge Eskola kan vi allerede om tre til fem år se lignende ting til salgs i butikkene.

- Jeg tror ikke nødvendigvis det vil ta så lang tid før vi ser slike ting i butikkene. Det er fullstendig gjennomførtbart, men det er en del ting som må eventuelt ordnes først, som samarbeidspartnere når det gjelder leveranser etc. Men hvis man finner energi og at det er ønskelig på markedet, så kan det absolutt være mulig at vi ser det om tre til fem år, forklarer hun.

Tror du vi kommer til å bli latere som følge av slike konsepter?

- Det er et godt spørsmål, men det finnes jo allerede mange andre løsninger som tilbyr lignende ting. Det handler rett og slett bare om å få mer tid i hverdagen. Jeg tror ikke folk kommer til å tilbringe mer tid på sofaen på grunn av dette.

LES OGSÅ: Hvor står sofaen din?

Mer om livsstilstrendene



Kunne du tenkt deg disse kjøkkenløsningene?




Som nevnt lenger oppe i saken har «the Whirlpool Lab» identifisert tre hovedretninger de tror vil ha betydelig påvirkning i fremtiden - nemlig - Sensing Naturality, Sensing Functionality og Sensing Creativity.

Slik forklarer Whirlpool trendene i en pressemelding (ekstern lenke):

Sensing Naturality: I en verden som forventes å nå 9 milliarder mennesker innen 2050 og en urbaniseringstrend som fører til at mer enn 50 % av befolkning bor i urbane områder, vil det eksistere en etterspørsel etter fremtidige innovasjoner som re-skaper en naturlig følelse av helhetlig velvære i vårt daglige liv, og i våre hjem.

Sensing Creativity: Som en reaksjon til forbrukeres evige konsum og verdensomspennende standardisering, dannes en søken etter mer autentiskhet og mer bevaring av kultur og tradisjon. Denne trenden er langt fra konservativ, men viser hvordan mennesker har en sterk trengsel etter å holde i live og forankre ritualer og tradisjoner med et kreativt og moderne preg. Vi ser allerede i dag at matlaging ikke lenger handler kun om å stille sulten, men har utviklet seg til å være en god, sosial aktivitet som tillater folk å uttrykke kreativitet og dele matopplevelser med familie og venner. I Italia mener 82 % av befolkningen at matlaging er en kunst, ikke en mekanisk prosess. I Storbritannia er prosentandelen 48 (Kilde: Pocket and Planet research 2008).

Sensing Functionality:
«Mindre er mer» er den nye filosofien som uttrykker folks behov for essensielle, enkle og nyttige erfaringer og service. Forbrukere kobler seg stadig fra det tradisjonelle eierskapet, og søker i stedet etter komfort og gode opplevelser. Å eie en klumpete gjenstand man sjeldent bruker, er både dyrt og lite bærekraftig, spesielt i tette urbane omgivelser der plass er mangelvare. (Kilde: 11 Crucial Trends for 2011)

LES OGSÅ: Slik kan du redesigne møblene dine

Ja, det ser helt genialt ut
 
(60%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(21%)
Nja, vet ikke helt
 
(20%)
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer