Det er noe helt eget med skandinavisk design. En hel verden er blitt betatt av de minimalistiske, rene tendensene og moderne linjene man gjerne finner i denne delen av verden. «Scandi living» er trendy for en grunn, og omfavner alt fra mote til interiør til kjøkken.
Et godt eksempel på et av de store merkene innen kjøkken og servise, er populære Kähler. Du har vel kanskje noe fra det danske merket hjemme, du også? En av vasene, noen kaffekopper eller kanskje salt- og pepperkverner?
Hammershøi-serien er en av Kählers bestselgere. Den solide, men likevel elegante, serien med fine riller er superpopulær i Norge. Men det mange ikke vet, er at den også er laget av en nordmann. Nærmere bestemt Hans-Christian Bauer.
- Det startet med en idé om at jeg gjerne ville lage et design til Kähler, som kunne bli en stor serie, og som hadde et sterkt moderne design-DNA og en sterk historisk tilknytning, forteller Hans-Christian til KK.

Tingene du ikke bør vaske i oppvaskmaskinen
- Delene må være gode i seg selv
Da Hammershøi-serien kom i 2015, var det altså på Hans-Christians initiativ. Til å begynne med var det snakk om 13 ulike servisedeler. De første strekene tegnet han i 2013. Da han sendte inn skissene til Kähler, så de potensialet i serien med én gang.
- Jeg hadde tidligere jobbet hos Kähler, og kjente godt til deres DNA og beundret deres måte å kombinere historien med nåtiden, sier designeren.
Det danske merket kan faktisk spores helt tilbake til 1839 og pottemakeren Herman J. Kähler. På tross av lange tradisjoner, syntes Hans-Christian at det var noen deler av markedet de ikke utnyttet, særlig servisemarkedet. Det ville han gjøre noe med.
- Hammershøi-serien er en klassisk fundert, moderne serie som kan tilpasse seg nye bruksområder, men som hele tiden har fokus på produkter som er gode å bruke, uansett om man har enkelte produkter eller hele serien, sier han.

Og nettopp dette med at seien skulle appellere til både samlere og de som bare ønsker enkeltprodukter, stod i sentrum for Hans-Christian.
- Det var viktig at delene i serien var gode i seg selv - altså at for eksempel pepperkvernen alene var like aktuell for folk som ikke samlet på resten av serviset. Dette har vist seg å holde stikk. Og det er faktisk ikke tilfellet for de fleste serviser.
Nordmannen bak suksessen bosatte seg i Danmark i 2002, og gikk ut fra Kunstakademiets Arkitektskole i København som industridesigner og arkitekt i 2010. Samme år som Hammershøi ble lansert, startet han sitt eget designfirma, men fra før hadde han jobbet for flere store design-navn som Menu og &tradition - og allerede vært innom Kähler, som produktutvikler.

Nordmann står bak nattens antrekksnakkis
- Litt pussig
At serien har holdt stikk, kan man trygt si. Seks år senere er serien vokst til å bli et av Skandinavias aller best selgende og mest komplette serviser. Hammershøi har over 100 forskjellige deler og rundt 250 varenumre.
- Det gjør meg da stolt at jeg har skapt et av Skandinavias største serviser. Men det er noen ganger vilt å tenke på at det er så mange mennesker som samler på Hammershøi, gleder seg over produktene hver dag og setter dem på ønskelisten sine - det blir jeg alltid glad for å høre om, innrømmer Hans-Christian.
Likevel kan han medgi at det er en anelse merkelig at nordmenn flest ikke har fått med seg at den folkeklære serien lages av en nordmann.
- Det er jo litt pussig, for Norge har fra starten vært et veldig viktig marked for både Kähler og Hammershøi, sier han.
- Og mange norske designere sliter jo med å få noe i produksjon, og særlig i utbredt salg. Hammershøi har heldigvis slått veldig godt an likevel, så det gleder jeg meg over.


Slik skal de sette norsk mote på verdenskartet
- Skal snakke til følelsene
Godt design er vel åpenbart en av faktorene til at Hammershøi praktisk talt har blitt en klassiker-serie på kort tid. Men hvorfor er godt design så viktig for oss?
- Godt design er viktig fordi det også snakker til følelsene og ikke bare fornuften. Jeg kan bli glad av en fin kopp og nesten trist av en dårlig kopp, forteller Hans-Christian.
Selv har han definisjonen på godt design klar:
- Den engelske designeren William Morris uttalte: Ha ikke noe i ditt hus som du ikke synes er nyttig, og heller ikke noe du ikke syntes er pent. Det synes jeg passer godt på hva design burde kunne, sier han.
Hans-Christian tegner fortsatt nye tilskudd til Hammershøi-serien, heldigvis. Når han jobber med noe nytt, er det særlig to faktorer han forsøker å kombinere.
- Noen ganger får jeg en idé - andre ganger kommer det ønsker fra markedet. Uansett, så prøver jeg å se etter om det er andre deler i serien som man kan basere den nye idéen på, og prøver også å å se etter hva som ville gjøre dette produktet ekstra godt, forteller han.
- Jeg har jo tegnet over 100 forskjellige produkter siden 2013, så det er mye å ta av. Jeg koser meg fortsatt med å tegne nye ting til serien, legger han til.

