Bolig & Interiør

Ikke la deg lure av gavekort

Kjøp bolig, få gavekort. Fristende? Ja. Lovlig markedsføring? Nei. Slike tilbudspremier er siste skrik i markedsføring og forbrukerne biter på. Forbrukerombudet har sett seg lei av bruken av tilgift.

Biter du på markedsføring med «Med på kjøpet-premier» kan det hende du blir lurt. Foto: Creative Images/Getty
Biter du på markedsføring med «Med på kjøpet-premier» kan det hende du blir lurt. Foto: Creative Images/Getty Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I boligprosjektet Domkirkeplass 2b kan du kjøpe «lekre leiligheter i Bergen sentrum». På prosjektets nettsider står det videre:

«Leilighetene blir levert med integrerte hvitevarer - komfyr oppvaskmaskin og kjøleskap i børstet stål. I tillegg til dette får man en utstyrspakke til en verdi av 30 000 kroner. - mange spennende varer å velge mellom.» Dette etterfulgt av en lenke til mer informasjon om disse varene. Det dreier seg om et gavekort på 15 000 kroner på Living og varer for 15 000 kroner fra elprice.no.

Prisen på leilighetene må vi lete litt mer for å finne. Leilighetene som er i størrelse 23 til 62 kvadratmeter koster fra cirka 1,7 til 2,9 millioner. Det vil si hele 72 000 kroner kvadratmeteren for den minste leiligheten og 48 000 kroner for den største.


Markedsføringsloven, kapittel 1 §4 om tilgift:
Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.
Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen. Kilde: Lovdata.no



Kjøper betaler

- Det er jo ikke noen tvil om at det, i de aller fleste tilfellene, er kundene som betaler for dette, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet til DinSide.no.

DinSide.no har tidligere skrevet om boligutbyggere som bryter markedsføringslovens paragraf om tilbud. Markedsføringsloven er for tiden under revisjon, men fortsatt gjelder forbudet mot tilgift (se faktaboks).

- Per i dag er det ikke lov å tilby tilgift, sier Jo Gjedrem. Gjedrem viser til en tidligere dom hvor det blir slått fast at bøker og bokhyller ikke regnes for å ha en kjøpsmessig sammenheng.

Fraskriver seg ansvar

Eiendomsmegler for prosjektet, Notar, har følgende kommentar:
- Jeg er ikke enig. Her har vi solgt en pakke for en utbygger, og om vi har spørsmål om pakken får du ta det med utbygger. Utover det har vi ingen kommentar, sier Bjørn Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver for Notar.
- En megler skal ivareta både kjøpers og selgers rettigheter. Synes du at dere som megler har ivaretatt kjøpers rettigheter i dette tilfellet?
- Utover det jeg allerede har sagt, har vi ingen kommentar, sier Kristiansen.

Ny markedsføringslov

Som nevnt over er markedsføringsloven for tiden under revisjon.

- Forbudet mot tilgift er jo en av de tingene som er oppe i forbindelse med revurdering av markedsføringsloven, sier Gjedrem.

Det er foreslått tre alternativer til dagens paragraf om tilgift.
Alternativ 1 er at den faller bort.
Alternativ 2 innebærer nærmere informasjonskrav, og at vilkår for tilbud og ytelsens pris skal presenteres hver for seg.
Forbrukerombudet støtter ingen av disse.
Alternativ 3, som Forbrukerombudet støtter, er at det skal gå tydeligere frem hva tilgift innebærer.

- Vi mener at man ikke bør ramme bagatellmessige tilfeller, der forbrukeren ikke synes at man bør gripe inn, sier Gjedrem. Samtidig er det viktig å presisere formuleringen, slik at det er lettere å slå ned på dem som bryter loven.

Som eksempel trekker han frem at dette vil kunne bety at en kan få rabatt på bokhyller når man kjøper bøker - men at det «ikke åpenbart er en kjøpsmessig sammenheng mellom å kjøpe scooter og leilighet».

Kjøspsykologi

Men er egentlig tilgiften så ille? Ja, fordi gleden av å få noe gratis, eller billig, kan for mange bety så mye at en ser mindre på hvor mye man betaler for det man egentlig skal ha, sa trendinformatør Lisbeth Larsen om den psykologiske effekten av tilgift.

- Det er jo sånn at vi bruker gladelig flere hundre kroner på et produkt på parfymeriet, men hva er det vi egentlig vil ha? Sier Larsen retorisk. - Jo, det vi virkelig vil ha, det vi står og tripper og venter på, er at ekspeditøren skal åpne skuffen, den med gratisprøver du vet, og slippe et par små prøver i posen.

(Artikkelen er levert av DinSide Økonomi)

Foto: Creative Images/Getty

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer