Vi får stadig flere arenaer å prestere på. Ikke før fikser vi den ene, lanseres det en ny. Og ifølge Marius Jensen, trendanalytiker i Opinion, er boligen en av de viktigste. Han får støtte fra flere hold. Som Gunn Helen Øye i Prognosesenteret så treffende sa til DinSide.no for et par uker siden: Det er jo langt mer å ta tak i i boligen enn med oss selv, og når en er ferdig, er det bare å snu bunken og begynne på nytt. Det kan kanskje være fristende å ta dette med en kjempeklype salt. DinSide.no møtte Jensen på Gave & Interiørmessen på Lillestrøm, interiørbransjens halvårlige møtearena. Men det er ikke bare noe trendanalytikerne tar ut fra løse luften, der de sitter i sin designersofa, drikker te av designkopper (kaffelatte er helt ut) og ser på designpeisen eller -flatTVen sin. Det er du som bestemmer dette. Det er vi. Les også! Norsk design til StockholmVårens heteste interiørtrenderInteriør 2007 -hva skjer?Norske møbler ut i verden
Kjøpefest
Norske forbrukere bruker enorme pengesummer på å pusse opp og innrede boligene våre etter alle kunstens regler. I fjor brukte vi 45 milliarder kroner, i år er det ventet at vi skal bruke over 50 milliarder.Ifølge Jensen blir utseendet, det estetiske, viktigere og viktigere. - Estetikk er den nye moralen, sier Jensen. - Vi dømmes utifra vår dårlige smak. Er smaken dårlig, er vi dårlige mennesker.Ingen unnskyldning
I 2007 har vi nemlig ingen unnskyldning for å se dårlig ut: Det er jo så billig. - Det er bare å bruke 200 kroner på Ikea, sier Jensen. (Selv om man da selvsagt kan kritiseres for å bo i en Ikea-katalog. Men det er ihvertfall ikke stygt...)Heldigvis er vi som forbrukere blitt ekstremt gode til å sjonglere. Blant annet mellom høy- og lavstatusmerker. Nå har så nær som alle råd til å «handle opp» i noen kategorier, om vi «handler ned» i andre. Vi kjøper store møbler billig på Ikea, for å få råd til et teppe - eller en flatskjerm - til flere ganger prisen. - Mange forbrukere investerer store beløp på én eller to ting. Resten handler de billig, sier Jensen. Likevel: Magien ligger i hvordan det settes sammen. Det er nemlig ikke bare å tro at en kan kjøre på med et par Arne Jacobsen-stoler. En skal kunne fortelle møbelets historie også. Og gjerne designerens historie. Ellers blir man avslørt, og det er ikke stilig. - The devil is in the details. Det er eksklusiviteten også, sier Jensen.Merverdi
Trendanalytiker Lisbeth Larsen trekker det litt lenger. Ikke bare bør vi kjenne et møbels eller en gjenstands historie, det skal også ha en merverdi. 2007s store buzzord, økologi, miljøvern og etisk forbruk, sniker seg også innenfor dørstokken. Klarer du å mikse design av en kjent designer (som du kan CVen til) som attpåtil er fair trade, er det nesten som å vinne i Lotto. Et klasseeksempel er nederlandske Tord Boontjes fairtrade-vaser i resirkulert glass som vist på høstens Gave & Interiørmesse.Foto: Creative Images/GettyLes artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger