Shiri Rosenzweig har en helt spesiell sans og interesse for farger, former og gamle formgivningsteknikker. Det førte til at hun startet smykkefirmaet Carré for 28 år siden. Men det preger også hennes hjem, en gammel villa på 185 kvadratmeter i Gentofte, der hun har bodd i snart 16 år. Her er det høyt under taket, og lyset flommer inn i de pastellfargede rommene.
– Jeg vil gjerne skape lys og ro og understreke stemninger med farger. Spisestuen min er sitrongul og inviterer solen inn – selv på de mørkeste vinterdagene. Selv om jeg har mange farger på veggene, forblir resultatet rolig, fordi fargene er melkeaktige, forteller Shiri.


Ingen andre ville ha det gamle huset, så Camilla og Allan slo til
Rommene er innredet med kunst, kunsthåndverk og samlinger av gamle ting med etnisk eller historisk bakgrunn, blant annet keramiske tallerkener og krukker med lokk fra Asia. Mange av tallerkenene henger nesten litt tilfeldig rundt en døråpning i spisestuen, der moderne kunst på veggene og skandinaviske møbelklassikere supplerer den gamle stilen. Og rundt omkring i huset står små grupper av eldre keramikk av Bjørn Wiinblad sammen med kinesiske funn.
– Wiinblads ting er estetisk i slekt med asiatisk keramikk med sine farger og den litt naivistiske, dekorative tilnærmingen, sier Shiri.

Hun finner mange av sine spennende ting på auksjoner.
– Når jeg ser noe spennende, kjenner jeg straks om det griper meg eller ikke. Jeg faller sjelden for noe som er nyprodusert, for det kommer jo alltid nye ting. Men når jeg ser ting som er brukt, er det følelsen de gir meg der og da, som blir avgjørende for om jeg kjøper det eller ikke, sier Shiri.

Og det er disse følelsene hun vil at kundene som kjøper smykkene hennes, skal få. At de skal føle at dette er smykker de bare må ha.
– Drømmen min er å lage små, hyppige kolleksjoner. Delikate og fine kolleksjoner med ting som ikke mange andre har, og som understreker ens personlighet og smak. Jeg vil gjerne at folk skal føle seg litt heldige over å ha fått tak i de øreringene, forklarer kvinnen, som selv 28 år etter at hun startet sitt smykkeeventyr, brenner for de gamle teknikkene og edelsteinenes sammensetninger av farger, former, teksturer og slipinger.

– Interessen er naturligvis blitt raffinert over mange år, og det er blitt en inngrodd del av mitt arbeid å få edelsteinene til å arbeide sammen på vakreste vis. Hver gang overrasker det meg hvor mange nye måter det finnes å kombinere edelsteiner på. Akkurat nå er jeg veldig opptatt av håndverk fra Usbekistan. Den fargesansen du finner der, er kulturelt uovertruffen. Og den er fortsatt beslektet med min interesse for asiatisk kunsthåndverk, forteller smykkedesigneren.

Det er særlig én farge som får dominere hjemmet til Mette





