Bolig & Interiør

Pur Norsk inntar Oslo

Sliten av å gå på skattejakt etter norske produkter? Nå åpner konseptbutikken for deg som er interessert i norsk design.

Pur Norsk skal kun føre norsk design, som denne karaffelen og krusene fra Flow.
Pur Norsk skal kun føre norsk design, som denne karaffelen og krusene fra Flow. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Norsk design har fått økt oppmerksomhet i mediene i den senere tid, men fortsatt er det vanskelig å finne norske produkter i butikkene. Det har gründerne Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen gjort noe med.

16. november åpner de dørene til butikken Pur Norsk på Bislett i Oslo.

- Vi ønsker å framheve god, norsk design, øke bevisstheten og gjøre nordmenn stolte. Vi har mange flotte produkter i Norge, og vi tror folk vil bli overrasket når de tar turen innom, sier Lien.


Vaser fra Magnor Glassverk.


Hos Pur Norsk finner man alt fra moderne designobjekter og personlige effekter til originale kuriositeter og barneartikler. Her kan man få kjøpt produkter fra blant andre Northern Lighting, Cathrine Maske, Figgjo, Norstaal, Hive, Luxo, Opp & Lek, Asono, Swims, Sara Skotte, Johan Verde og Moods of Norway.

Butikken er «Pur Norsk»

Gründerne har tenkt norsk i alle ledd i etableringen av butikken.

- Alt fra innredning til skrifttypen i logoen vår er norsk, for ikke å glemme kjøretøyet vårt, en signalfarget Buddy, sier Halvorsen.

Fakta om Pur Norsk
  • Pur Norsk er en rendyrket design- og gavebutikk som skal fremme det beste av norske kvalitetsprodukter.
  • Alle produktene i butikken har en norsk forankring. Idé, design eller produksjon er norsk.
  • Ved å samle kun norske produkter på ett sted, ønsker gründerne Lasse Altern Halvorsen og Marianne Lien å vekke interesse og nysgjerrighet.
  • Gründerne har bakgrunn fra rekame- og arkitekturbransjen.
  • Butikken er lokalisert i Thereses gate på Bislett i Oslo.


Den elektriske bybilen skal være med på å styrke promoteringen av det norske i tiden framover.

Underveis i prosessen har det også vært viktig for Lien og Halvorsen å knytte kontakter med norske samarbeidspartnere. Deres bidrag har vært helt avgjørende for realiseringen av prosjektet.

- Det er på tide å rette fokus på det norske

Gründerne tror flere vil velge norsk design når de får bedre kjennskap til hva som er norsk.
Pur Norsk ønsker å framheve designeren og historien bak produktene for å øke folks interesse og kunnskap om det norske.

- Det er viktig å gi produktene en merverdi, og det blir også morsommere å gi bort en gave som har en historie. Alle nordmenn vet at ostehøvelen er norsk, og vi er stolte av produktet. Men få vet hvem som oppfant den, sier Marianne Lien.



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer