Merverdi
Butikker og produsenter fokuserer mer og mer på økologiske og såkalt bærekraftige produkter. Det er trendy å være miljøengasjert og det er trendy å være en bevisst forbruker.LES OGSÅ: Vårens heteste trender
Svanemerket, Fairtrade-logoen og EUs miljøblomst begynner å bli et vanlig syn på ulike husholdnings-produkter.
Samtidig er det mer enn miljøaspektene som fenger oss forbrukere. Vi setter gjerne pris på en personlig historie bak selve produktet, som at en olivenolje kommer fra en gård i Provence med aner tilbake til 1700-tallet eller en kjole som er sydd av nonner fra et kloster i Tibet.
- Vi vil ha merverdi når vi handler. Vi vil vite hvem, hva, hvor og hvorfor vi skal kjøpe akkurat dette ene spesielle produktet, sier trendinformatør Lisbeth Larsen.
Når hun snakker om merverdi, mener hun ikke moms, men hvilken verdi produktet har for deg utover å være en stol, en vase eller en sofa.
Kommer de nye spisestuestolene med en historie på kjøpet, blir de med ett mer ekslusive.
Det kan være så enkelt som at du kan informere venner og gjester om at stolene de sitter på ikke er laget av ulovlig mahogni fra Burma, men at de kommer fra en farm i Brasil som er miljø- og fair trade-merket. Spisestuestolene signaliserer noe mer enn kun å være stoler. De skal også fortelle noe om deg som menneske.
Kan du legge til at bedriften også hjelper små kreftsyke barn med aids, har stolkjøpet fungert optimalt. Du er en trendsetter - om enn aldri så lite snobbete. Kanskje.
LES OGSÅ: Friskt i senga!
Detaljfokus
Les også!
Her er vårens heteste trender
- Å være snobbete handler om å være opptatt av detaljene, sier Marius Jensen fra analysebyrået Opinion. Han mener at det er i detaljene identiteten vår ligger. Det er ikke lenger nok å eie et kostbart designmøbel, for det har de aller fleste muligheten til i dagens velstående Norge. Det som gjelder er å kjenne til bakgrunnen og vite at møbelet passer inn i helheten du ønsker å skape omkring deg selv. Det er dette som skaper eksklusiviteten, ikke hvor kostbart noe er.
På denne måten kan vi snobbe oss med detaljene som gjør produktet personlig for oss og som viser at vi ikke bare har penger til å kjøpe, men også vett til kjøpe de riktige tingene.
LES MER på kk.no:
Slik blir du miljø-smart
Blogg: Grønt er det nye sort - miljø er blitt hipt
Foto: Colourbox