Bolig & Interiør

Snobbete miljøtrend?

Det er ikke lenger nok med velfylt lommebok og god smak for å imponere trendbevisste interiørentusiaster. Det skal ligge en god tanke bak.

Er du en miljøsnobb? Trenden framover er å kjøpe produkter som signaliserer de  riktige verdiene.
Er du en miljøsnobb? Trenden framover er å kjøpe produkter som signaliserer de riktige verdiene. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Miljøvern, nærhandel, fair trade og ekte håndverk. Det er blitt in å kjøpe produkter merket med eksempelvis Svanemerket og Fairtrade-logo. Nå skal varene du kjøper assosieres med personlige verdier du selv står inne for. I hvert fall tilsynelatende. For uansett hva du legger i disse begrepene og uansett hva du mener om viktigheten av dem: Trenden sier ingenting om hva som styrer engasjementet, snobberi eller oppriktig interesse.

Merverdi

Butikker og produsenter fokuserer mer og mer på økologiske og såkalt bærekraftige produkter. Det er trendy å være miljøengasjert og det er trendy å være en bevisst forbruker.

LES OGSÅ: Vårens heteste trender

Svanemerket, Fairtrade-logoen og EUs miljøblomst begynner å bli et vanlig syn på ulike husholdnings-produkter.


Samtidig er det mer enn miljøaspektene som fenger oss forbrukere. Vi setter gjerne pris på en personlig historie bak selve produktet, som at en olivenolje kommer fra en gård i Provence med aner tilbake til 1700-tallet eller en kjole som er sydd av nonner fra et kloster i Tibet.

- Vi vil ha merverdi når vi handler. Vi vil vite hvem, hva, hvor og hvorfor vi skal kjøpe akkurat dette ene spesielle produktet, sier trendinformatør Lisbeth Larsen.

Når hun snakker om merverdi, mener hun ikke moms, men hvilken verdi produktet har for deg utover å være en stol, en vase eller en sofa.

Kommer de nye spisestuestolene med en historie på kjøpet, blir de med ett mer ekslusive.
Det kan være så enkelt som at du kan informere venner og gjester om at stolene de sitter på ikke er laget av ulovlig mahogni fra Burma, men at de kommer fra en farm i Brasil som er miljø- og fair trade-merket. Spisestuestolene signaliserer noe mer enn kun å være stoler. De skal også fortelle noe om deg som menneske.

Kan du legge til at bedriften også hjelper små kreftsyke barn med aids, har stolkjøpet fungert optimalt. Du er en trendsetter - om enn aldri så lite snobbete. Kanskje.

LES OGSÅ: Friskt i senga!

Detaljfokus




Les også!
  • Her er vårens heteste trender



- Å være snobbete handler om å være opptatt av detaljene, sier Marius Jensen fra analysebyrået Opinion. Han mener at det er i detaljene identiteten vår ligger. Det er ikke lenger nok å eie et kostbart designmøbel, for det har de aller fleste muligheten til i dagens velstående Norge. Det som gjelder er å kjenne til bakgrunnen og vite at møbelet passer inn i helheten du ønsker å skape omkring deg selv. Det er dette som skaper eksklusiviteten, ikke hvor kostbart noe er.

På denne måten kan vi snobbe oss med detaljene som gjør produktet personlig for oss og som viser at vi ikke bare har penger til å kjøpe, men også vett til kjøpe de riktige tingene.


LES MER på kk.no:
Slik blir du miljø-smart
Blogg: Grønt er det nye sort - miljø er blitt hipt





Foto: Colourbox

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer