Bolig & Interiør

Som to dråper vann?

Hvert år peker den tyske designbransjen en lang, gyllen nese, til dem som kopierer andres produkter. Plagiariusprisen deles ut til de aller mest skamløse kopiene, og i år fyller den omvendte hedersbevisningen 30 år.

Publisert
Sist oppdatert

Falsk som faen

I 1977 oppdaget den tyske designeren og professoren Busse at en forhandler fra Hong Kong solgte kopier av noen vektskåler han selv hadde designet for Soehnle-Waagen på messen Ambiente i Frankfurt. Prisen var omtrent en sjettedel.

Professor Busse tente på alle designerpluggene, og ideen til en negativ pris ble født. Hvert år deles Plagiariusprisen ut på Ambiente-messen i januar, til dem som skamløst, ryggløst og helt uten blygsel stjeler andres design og selger kopiene til spottpris.

Selve prisen, en svart hagegnom med gullnese, ble valgt av Busse som et symbol på "ulovlig inntekter fra produktimitasjon".



Falske fakta

Det kan kanskje være lett å trekke på skuldrene og si at hårsåre designere bør være beæret over at noen vil kopiere produktene deres. Den utstrakte kopivirksomheten får imidlertid mye større konsekvenser enn det.

I dag er mellom 7 og 10 prosent av alle produkter som handles i verden kopier og plagiater. Dette fører til mellom 200 og 300 milliarder euro i tapt omsetning på verdensbasis - og årlig går omtrent 200.000 jobber tapt.

Antall konfiskerte kopivarer ved landegrensene stiger dramatisk, og antall rettsaker om opphavsrett til produkter og design øker.

Er det rart Plagiariusprisen er en slager?

Økonomisk vinning

Plagiariusprisen har blitt delt ut hvert år siden 1977, og i år feiret den 30-årsjublieum. Plagiarius har imidlertid vokst til å bli så mye mer enn en pris. Etterhvert ble Aksjon Plagiarius stiftet, en organisasjon som arbeider mot kopier, plagiater, imitiasjoner og kommersielle hermegåser.



- Imitatorer har bare ett mål: Å tjene på andres harde arbeid. Ved å kopiere suksessfulle produkter sparer de ikke bare inn produktutviklingskostnader og markedsføring - men også produksjonskostnader gjennom å sette ut produksjonen til lavkostland, sier en talsmann for organisasjonen.



Organisasjonens mål er å bedre vilkårene til både produktdesignere og produsenter - både gjennom å øke forbrukernes bevissthet, og ved å arbeide for strengere lover og bedre rettigheter for designerne.

I tillegg har de registrert at gapestokkprisen faktisk har en viss effekt på imitatorene: 5-10 prosent er redde for offentlig latterliggjøring, og noen av dem har i etterkant inngått forlik med dem de fikk "inspirasjon" av.

Aksjon Plagiarius står også bak nettstedet www.designpublisher.com, der designere kan registrere produktene sine. Gjennom UCD (Unregistered Community Design) får produktene en treårig beskyttelse innen EU - eller en kan registrere produktet i RCD (Registered Community Design) i EUs Kontor for standardisering i Alicante i Spania, som gir opphavsrett innen EU-landene i opptil 25 år.

(Artikkelen er levert av DinSide.no)

Foto: aktion plagiarius

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer