Inspirert av neo-klassisismen
Det er imidlertid ikke sagt at det ser ut som om det har eksplodert en bombe i butikken i via Sant’Andrea 14 i Milano. Snarere tvert imot. Viktor & Rolfs flaggskip er omtrent så langt unna Team Antonsens opp-ned kjøkken som en kan komme.Arkitekt Siebe Tettero og designer Sherrie Zwail fra Szi-Design i Amsterdam har laget et stramt sammensatt og pedantisk interiør, inspirert av hollandske og svenske
interiørtradisjoner fra 1800-tallet. Og snudd alt på hodet.
- Når vi skulle åpne vår første butikk, stilte vi oss spørsmålet: Hva karakteriserer verdenen vår? Når det gjelder kleskolleksjonene, har vi tatt utgangspunkt i klassikerne, og snudd dem på hodet. Så hvorfor ikke gjøre det samme med butikken, skriver designerne på sin nettside.
Boutiquen på 70 kvadratmeter er perfekt symmetrisk innredet. Bak en tung eikedør, kommer en inn i en lang, pompøs søylegang. Alle innredningsdetaljene, fra stoler med store puter, til to store, klassiske ildsteder, henger fra taket, og opp fra gulvet stikker store elegante lysekroner. På en stor plasmaskjerm kan besøkende se modeller gå ned catwalken - på hodet. Og som prikken over i-en er taket belagt med eikeparkett.
For å gjøre illusjonen perfekt, blir kleshyllene dekket av speildører hver eneste kveld. Dimmet lys skaper en eventyrlig atmosfære som får forbipasserende til å stoppe opp, kikke inn, lure litt - og trekke på smilebåndet.
Om designerne
De to nederlenderne Viktor Horsting og Rolf Snoeren kom til Paris som en del av Le Cri Néerlandais, en gruppe nederlandske klesdesignere som var spådd å bli de nye "Antwerp Six". Designerkollektivet ble imidlertid oppløst ganske snart, og de to lanserte sitt eget merke i 1993.Kilder: Viktor & Rolf, Style.com og Moderna Museet i Stockholm
Foto: Viktor & Rolf
(Artikkelen er levert av DinSide.no)