
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
September er måneden for #sjekkdeg-kampanjen til Kreftforeningen. #sjekkdeg ble startet i 2015 av journalisten Thea Steen, som selv hadde livmorhalskreft og døde året etter - bare 26 år gammel.
Budskapet i kampanjen er enkelt: Ring legen, ta livmorhalsprøve, unngå livmorhalskreft.
I år har kampanjen fått mye oppmerksomhet i media. Kreftforeningen har holdt fokus oppe i sosiale medier og folket engasjerer seg. #sjekkdegrammen har dukket opp på profiler på Facebook. Kvinner heier på hverandre til å få sjekket seg.
Eldre kvinner dropper testen
Etter at #sjekkdeg-kampanjen startet har antall kvinner som tar livmorhalsprøve økt, men vi mangler fortsatt mange. Spesielt i gruppa over 55 år er det for få som tester seg: 138 000 kvinner i voksen alder tar ikke livmorhalsprøven når de skal, ifølge Kreftforeningen. Alle kvinner mellom 25 og 69 år anbefales å følge livmorhalsprogrammet.
Vi vet i dag at celleforandringer og livmorhalskreft skyldes HPV-virusinfeksjon. HPV-virus smitter mellom mennesker, og kondom beskytter ikke.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger