Kjenner du deg igjen?

1 million nordmenn plages av muntre morgenfugler

Over én million nordmenn irriterer seg over muntre, pratsomme eller høylytte mennesker tidlig om morgenen, ifølge en fersk undersøkelse.

MORGENGRETTEN: Er du B-menneske og morgengretten? Da er du ikke alene. FOTO: NTB
MORGENGRETTEN: Er du B-menneske og morgengretten? Da er du ikke alene. FOTO: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jeg kan umulig være alene om slumre-problemet mitt, har jeg ofte tenkt. For ja, jeg er den som setter på syv alarmer på telefonen, i tillegg til en god gammeldags vekkerklokke - og jeg slumrer. Lenge.

Jeg ser ikke på meg selv som et B-menneske, men heller ikke et A-menneske. For jeg liker å legge meg tidlig, stå opp nogenlunde tidlig, men sliter rett og slett bare med å våkne - særlig på denne tiden av året, når det er mørkt ute. Heldigvis er jeg ikke alene.

Mange av oss er slumrere

Ifølge en nasjonal spørreundersøkelse utført av YouGov på vegne av Nespresso, som KK har fått tilsendt, kommer det nemlig frem at 4 av 10 nordmenn identifiserer seg som B-mennesker, som vil si at de liker å legge seg sent og stå opp sent. Kun 3 av 10 oppgir at de er A-mennesker som foretrekker å legge seg tidlig og stå opp tidlig.

I tillegg innrømmer 50 prosent av B-mennesker at de «slumrer» om morgenen, det vil si at de utsetter alarmen for å sove litt ekstra, som undertegnende.

Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU, har tidligere uttalt seg til KK om nettopp slumring. Han forklarer at for de som alltid slumrer 30 minutter ekstra hver morgen blir det riktignok mer gradvis overgang fra søvn til våken, men de mister også potensielt god og viktig søvn som også er stressende.

- Jeg ville nok forsøkt å begrense eventuell slumring til 5-10 minutter for å få mest mulig søvn, råder Engstrøm.

Takk, Engstrøm. Notert!

MORGENGRETTEN: 51 prosent av B-mennesker sier at de er morgengretne, ifølge en ny undersøkelse. FOTO: NTB
MORGENGRETTEN: 51 prosent av B-mennesker sier at de er morgengretne, ifølge en ny undersøkelse. FOTO: NTB Vis mer

Er du morgengretten?

Søvn kan virke som en finurlig greie vi aldri blir helt klok på. Ok, så er det individuelt og noen trenger mer søvn enn andre - men i tillegg så trenger kvinner mer søvn enn menn, desto eldre man blir, jo mindre søvn trenger man og stress henger tett sammen med søvnkvaliteten vår.

Så er det forskjell på oss syvsovere. Noen trykker bevisst på slumreknappen for å kunne sove litt til. Andre, som meg selv, sover seg rett og slett igjennom alarmen - tilsynelatende helt uberørt - de hører faktisk ikke alarmen i det hele tatt.

Slumring og dårlig søvn kan også påvirke humøret vårt, og det er nok stor forskjell på oss mennesker når det kommer til hvor kvikke vi er om morgenen. Du kjenner sikkert noen som kan være ekstremt morgengretten - eller kanskje du er det selv? Dette sier også den ferske undersøkelsen noe om: Det viser seg nemlig at 51 prosent av B-mennesker sier at de er morgengretne eller at de irriterer seg over blide, snakkesalige eller høylytte mennesker før soloppgang.

Uavhengig av om du er A- eller B-menneske er ofte årsaken den samme: Har man sovet for lite, er man mer gretten om morgenen, enn hvis man har sovet godt og lenge nok.

Ifølge undersøkelsen trenger 4 av 10 nordmenn kaffe for å våkne, og 35 prosent foretrekker å drikke kaffe før de prater med noen om morgenen. Disse tallene er enda høyere for B-mennesker.

– Selv om du føler at de rundt deg er litt for muntre eller litt for gretne om morgenen, er det viktig å finne en god morgenrutine som bringer det beste ut av deg og fungerer for de rundt deg – enten det involverer gnistrende lysterapi, en næringsrik frokost eller en velsmakende kopp kaffe, sier Gro Flisnes, som er Local Brand Communication Manager i Nespress.

Fra B til A

Kjenner du deg igjen i artikkelen så langt, sitter du kanskje med en indre drøm om å bli mer våken og kvikk om morgenen. Hvor deilig hadde det ikke å fått unna treningsøkten før jobb eller begynt arbeidsdagen litt tidligere?

Mange tror kanskje at løpet er kjørt hvis man er et B-menneske, men skal vi tro Øystein Vedaa, som er Ph.D., postdoktor ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, er det faktisk ikke det.

- Det er faktisk mulig å endre seg til å bli mer A-menneske. Livsstilsendringer og store forandringer som det å få barn eller en ny jobbsituasjon kan gjøre at vi opplever oss selv som A-mennesker, har han fortalt til KK.

Han har gjennomført en studie ved Folkehelseinstituttet som viser at det er mulig å endre oppfattelsen av om en selv er et B- eller A-menneske.

- Om du er et A-menneske eller B-menneske er halvveis bestemt av gener og er biologisk forankret, mens den andre halvparten handler om andre faktorer som våre egne preferanser og oppfattelse av oss selv. Genene endrer seg ikke så mye, men din subjektive oppfattelse kan endre seg mer, forklarer han.

I studien så de at livsendringer og vaner kan gjøre at man opplever seg selv som mer A- eller B-menneske.

Ståle Pallesen. FOTO: Kim Andreassen
Ståle Pallesen. FOTO: Kim Andreassen Vis mer

Dagslys er viktig!

Og til dere som tenker at det er umulig og som sliter med å komme seg gjennom en vinter preget av altfor mørke morgener og altfor muntre morgenfugler, har Ståle Pallesen, søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen, ett råd: dagslys.

– Mye tyder på at mørketiden kan forsinke døgnrytmen ved at vi står opp seinere og legger oss seinere, har han sagt til KK tidligere.

Dette kan kanskje høres merkelig ut, for det er vanligere å tenke at det heller er på lyse sommerkvelder at vi holder oss våkne lenge. Men dette har faktisk en naturlig forklaring.

– Det skyldes med stor sannsynlighet at det er lite lys på morgenen. For det er dagslyset vi eksponeres for tidlig på dagen som er viktig for at døgnrytmen vår ikke skal bli forsinket, forklarer han.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer