Kaffe:

10 helsefordeler med kaffe

- Studier viser at noen kopper kaffe om dagen kan redusere risikoen for sykdommer og for tidlig død, sier ekspert.

SUNT: Kaffe kan virke beskyttende mot flere typer sykdommer, og hjelpe oss med hukommelsen! FOTO: NTB
SUNT: Kaffe kan virke beskyttende mot flere typer sykdommer, og hjelpe oss med hukommelsen! FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi nordmenn elsker kaffe, og det kommer stadig gode nyheter til oss som ikke klarer oss gjennom dagen uten flere kopper.

Noen bekymrer seg kanskje for om de inntar litt for mye kaffe. KK har tidligere skrevet at for mye koffein kan ødelegge for både konsentrasjon og humør - men helsemessig ser det ikke ut til å være skadelig å drikke mange kopper om dagen.

Det er heller tvert i mot! Kaffe er faktisk bra for helsa vår, og da vi kom over en sak på helsenettstedet Medical Daily som samlet en liste over 10 helsefordeler med å drikke kaffe, lot vi oss inspirere: listen får du oppsummert her!

Kan bidra til bedre helse

Først hører vi med Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede. Hvor sunt er kaffe?

- Kaffe kan være bra for helsa. Studier viser at noen kopper kaffe om dagen kan redusere risikoen for sykdommer som diabetes type 2, Parksinson, Alzheimer og hjerte- og karsykdom, samt redusere risikoen for tidlig død, sier hun.

Dessuten virker kaffe oppkvikkende og sansene våre skjerpes. Psykososialt spiller det også inn, fordi vi ofte drikker kaffe i sosiale sammenhenger, påpeker Steenbuch Lied.

- Og det å være sammen og hygge seg med andre, kan også ha en helsefremmende effekt.

Men hva er det som gjør kaffen så sunn?

- Kaffe består av mange biologiske aktive stoffer, inkludert koffein, og til sammen sørger de for denne effekten. Kaffe er også en viktig antioksidant, forklarer Steenbuch Lied.

Men det gjelder å finne en balansegang, for et for høyt inntak kan føre til søvnløshet, skjelvinger og rask puls. Det kan også øke kolesterolet.

Det er også viktig å huske at kaffe alene ikke kan gi deg god helse:

- Å drikke 3 til 6 kopper kaffe daglig er ikke ensbetydende med en sunn livsstil, for det henger jo også sammen med at du spiser sunn mat for øvrig og er fysisk aktiv. Drikker du 3 til 6 kopper kaffe daglig, men har en usunn livsstil, vil ikke kaffedrikkingen alene gi deg god helse, men kombinert med andre sunne levevaner, kan du få en god helseeffekt ut av å drikke litt kaffe.

Og helseeffektene er det altså mange av - her får du ti av dem:

KAFFE: Noen kopper om dagen kan gi oss bedre helse og beskytte mot flere typer sykdommer. FOTO: NTB
KAFFE: Noen kopper om dagen kan gi oss bedre helse og beskytte mot flere typer sykdommer. FOTO: NTB Vis mer

1. Kaffe inneholder mange antioksidanter som er bra for deg

Noen studier viser at kaffe har mer antioksidanter enn grønn te og mørk sjokolade - som også er proppfulle av dem.

Omtrent 1000 antioksidanter er funnet i uprosesserte kaffebønner, og flere hundre antioksidanter blir utviklet når bønnene blir brent!

- Kaffe er faktisk en av de viktigste og største kildene til antioksidanter i verden – og også i det norske kostholdet, bekrefter ernæringsfysiolog, kvinnehelseveileder og yogalærer Gunn Helene Arsky.

Ifølge en norsk studie står kaffe for hele 60 prosent av antioksidantinntaket vårt, forteller hun.

- For selv om kaffe må se seg slått av for eksempel en rekke typer bær når det gjelder antioksidantinnhold per porsjon, så er det de færreste av oss som spiser mange porsjoner bær om dagen. Kaffekoppene, derimot…

2. Koffein kan hjelpe mot hukommelsestap

Det finnes lovende studier på at koffein hos eldre kan hjelpe mot de naturlige hukommelsesproblemene som kommer med alderen.

Koffein har for eksempel vist seg å kunne minimere hukommelsesproblemer som ofte oppstår på ettermiddagen hos «morgen-mennesker», eller hos eldre som fungerer bedre om morgenen enn på ettermiddagen.

Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU, forklarer at en del stoffer hoper seg opp ved våkenhet og signaliserer søvnbehov. Adenosin er et av de stoffene som hoper seg opp under våkenhet og vaskes bort under søvn. Koffein blokkerer adenosin og vi blir mer våkne, mindre søvnige.

- Derfor trenger mange kaffe om morgenen for å kompensere for manglende søvn - når adenosin fortsatt er tilstede dersom man har sovet for lite - og så må man unngå kaffe på kvelden for å få sove. Redusert søvnighet kan bedre kognitiv funksjon, forteller han.

3. Kaffe kan hjelpe med å forebygge kognitiv forverring

De som drikker kaffe regelmessig kan forebygge kognitiv forverring, som er linket til Alzheimers og andre typer demens - i tillegg til at koffeinet gir en «boost» i hjerneaktivitet og hukommelse.

Forskere i Finland fant at det å drikke tre til fem kopper kaffe hver dag midt i livet var assosiert med en 65 prosent lavere forekomst av Alzheimer og demens senere i livet.

Arsky bekrefter at kaffedrikking ser ut til å beskytte mot Alzheimer.

- En portugisisk undersøkelse viste at sunne, eldre mennesker som hadde drukket tre til fire kopper kaffe daglig siden 25-årsalderen, ikke hadde tegn på Alzheimers sykdom, forteller hun.

4. Kaffe kan hjelpe med å forebygge noen typer kreft

Ifølge forskning fra Harvard School of Public Health, hadde kvinner som drakk fire eller flere kopper kaffe om dagen 25 prosent lavere risiko for å få livmorkreft enn kvinner som drakk mindre enn én kopp om dagen.

Vanlig kaffe har også blitt linket til lavere risiko for leverkreft, tykktarmkreft, brystkreft og endetarmskreft, viser studier.

- Mye av antioksidantene i kaffe er i form av klorogensyre, og denne antioksidanten skal være beskyttende mot både tykktarmskreft og diabetes type 2, forteller Arsky.

LAVERE RISIKO FOR DEPRESJON: - Kvinner som drikker kaffe, blir i mindre grad deprimerte, sier ekspert. FOTO: NTB
LAVERE RISIKO FOR DEPRESJON: - Kvinner som drikker kaffe, blir i mindre grad deprimerte, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer

5. Koffein er bra for hjertet

En stor nederlandsk studie viste at moderate kaffedrikkere (de som drakk to eller fire kopper per dag) hadde en 20 prosent lavere risiko for hjertesykdom enn de som drakk veldig mye eller veldig lite kaffe.

6. Kaffe kan redusere risikoen for diabetes type 2

Tidligere studier viste at de som drikker mye kaffe har en 50 prosent lavere risiko for å få diabetes sammenlignet med de som drikker lite kaffe eller de som ikke drikker kaffe.

Forskere mener at kaffe kan hjelpe kroppen til å bruke insulin og beskytte insulinproduserende celler, noe som kan føre til en passende blodsukkerregulering, redusere vevsskade og bekjempe betennelse - som er en kjent risikofaktor for diabetes type 2.

- Kaffe inneholder også en god del andre antioksidanter og fytoøstrogener. Spesielt er kaffesyre og klorogensyre interessante når forskerne nå ser på kaffedrikking som forebyggende mot prostatakreft og diabetes type 2, men også overvekt og kontroll av blodsukkeret, forteller Arsky.

7. Kaffe forbedrer leverfunksjonen

Kaffedrikkere har blitt linket til lavere forekomst av skrumplever (spesielt alkoholisk skrumplever) og lavere risiko for leverkreft.

Forskere har nemlig funnet en sammenheng mellom inntak av kaffe og leverenzymene i blodet. Betennelse og skader på leveren er vanligvis indikert av forhøyede nivåer av leverenzymer. Jo mer kaffe deltakerne inntok, desto lavere ble enzymnivåene deres.

- Ja, kaffe kan faktisk hjelpe leveren i form av å forebygge kroniske leversykdommer og kreft i leveren, forklarer Arsky, og legger til:

- Men ikke overdriv - 3-4 kopper om dagen gir deg maks effekt. Mer enn dette kan være uheldig - da kan koffeinen hindre kroppen i å bremse betennelser.

8. Kaffe kan forebygge gikt

Daglig inntak av kaffe kan senke risikoen for å få gikt.

The Nurses' Health Study undersøkte helsevanene til nesten 90 000 kvinnelige sykepleiere over en 26 års lang periode, og fant en link mellom langvarig kaffeinntak og en redusert forekomst av gikt.

9. Kaffe er et antidepressivt middel

Flere studier viser en sammenheng mellom kaffeinntak og lavere forekomst av depresjon. Forskerne er ikke sikre på hvordan kaffe kan hjelpe mot depresjon, men man vet at koffein aktiverer dopamin og serotonin i hjernen.

- Kvinner som drikker kaffe, blir i mindre grad deprimerte, sier Arsky.

10. Kaffe kan gjøre at du får mer ut av treningsøkta

Kaffe er dehydrerende, og derfor har man tidligere advart mot å drikke kaffe før trening. Men nyere studier viser at moderat kaffeinntak ikke dehydrerer oss så mye at det går utover treningen vår!

Kaffe kan også motvirke av vi blir slitne, som gjør at vi kan trene lengre.

BALANSE: Kaffe er sunt, men det gjelder å finne en balansegang. Et for høyt inntak kan føre til søvnløshet, skjelvinger, rask puls og det kan øke kolesterolet, forteller ekspert. FOTO: NTB
BALANSE: Kaffe er sunt, men det gjelder å finne en balansegang. Et for høyt inntak kan føre til søvnløshet, skjelvinger, rask puls og det kan øke kolesterolet, forteller ekspert. FOTO: NTB Vis mer

Hvilken type kaffe bør vi velge?

Du kan altså ta deg både tre og fire kopper om dagen med god samvittighet!

Men det er imidlertid viktig å huske at helseeffektene kan avhenge av hvilken type kaffe vi drikker. Det finnes pulverkaffe, filterkaffe, kokekaffe og presskannekaffe - hvilken bør vi velge for å få helsefordelene av kaffe, uten eventuelle negative bieffekter, som økt kolesterol?

Den beste kaffen å drikke er den som inneholder lite av de fettstoffene som bidrar til å øke kolesterolet:

- Filtrert kaffe er det aller beste fordi fettstoffene fester seg til papir. Kokekaffe og presskannekaffe inneholder høyere doser fettstoffer. Kaffe fra kaffemaskin med kvern kan også inneholde en del, men her kan man redusere mengden ved å legge et papirfilter i koppen, forklarer Steenbuch Lied.

Espresso har også høye konsentrasjoner, men siden porsjonsstørrelsen er liten, blir totalinntaket relativt lavt, avslutter hun.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer