SLANKING: Vær kritisk til tips og råd du plukker opp på internett og sosiale medier, råder ernæringsfaglig rådgiver, Beate Rosvoll. FOTO: NTB Scanpix
SLANKING: Vær kritisk til tips og råd du plukker opp på internett og sosiale medier, råder ernæringsfaglig rådgiver, Beate Rosvoll. FOTO: NTB Scanpix
Slanking:

10 slankemyter du må slutte å tro på

Vi avkrefter de evig florerende mytene om slanking, én gang for alle!

Beate Rosvoll Eidissen er ernæringsfaglig rådgiver og samfunnsviter. Hun mener det stadig blir viktigere at vi er kritiske til hva vi får høre av råd og tips, fordi vi lever i en verden som gir enorm tilgang på kunnskap igjennom internett og sosiale medier.

Vi har vel alle plukket opp noen tips her og der, hentet fra en blogg eller Instagram? Ikke alt fungerer for alle, og ikke alt er sunt for kroppen heller. Nå er det på sin plass å veie opp med litt faglig input!

1. EN KALORI ER EN KALORI, UANSETT

Føler du at du må lese på alle pakningsverdier og loggføre dagens kaloriinntak? Rosvoll er tydelig på at hun ikke er fan av den typen fokus.

– Én kalori er én kalori ja, men kroppen vil reagere forskjellig på det ut ifra hvilke næringsstoffer matvaren inneholder, sier hun.

Husk at kroppen din trenger næring, også om du ønsker å gå ned i vekt!

2. VEKTTAP HANDLER OM Å VÆRE MOTIVERT NOK, IKKE OM GENER

– Vektnedgang er en kompleks sak som er tilknyttet mer enn motivasjon – for eksempel psykisk helse. Hvis det er snakk om fedme/overvekt kan det selvsagt handle om gener, forklarer hun.

Beate Rosvoll er ernæringsfaglig rådgiver og samfunnsviter. FOTO: Mats Torbergsen
Beate Rosvoll er ernæringsfaglig rådgiver og samfunnsviter. FOTO: Mats Torbergsen Vis mer

Noen ser ut til å gå lett opp i vekt, mens andre går lett ned i vekt. Det er kanskje fristende å tenke at «sånn er det bare», eller at man ikke jobber hardt nok for det, men det er mer komplisert enn som så. Å satse på en sunn livsstil er et mye bedre fokus enn å jakte på den perfekte kroppen!

FÅR DU VONDT I RYGGEN NÅR DU TRENER? Les dette!

3. KARBOHYDRATER GJØR DEG FEIT

Beate Rosvoll avkrefter: - Nei. Spiser man for mye, uansett hva, legger man på seg. Ikke spesifikt av karbohydrater!

Med andre ord er det ikke nødvendig å unngå store mengder matvarer dersom du har planer om å bli strammere i formen. Spis variert, men sunt!

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

4. «LIGHT»-PRODUKTER OG SUKKERFRIE VARER ER SUNNERE FOR DEG

Det er riktig at de fleste av oss bør kutte ned på sukkerinntaket i hverdagen, men på den andre siden får man i seg andre lite heldige stoffer dersom man velger de sukkerfrie alternativene.

– Jeg ville ikke kalt disse varene sunnere, men er du overvektig er det bedre at du drikker sukkerfri brus enn vanlig. Det beste ville så klart vært null brus, men det er ikke alltid like lett, sier Rosvoll.

5. FROKOST SETTER I GANG FORBRENNINGEN OG ER NØDVENDIG HVIS DU VIL NED I VEKT

Hvor mange ganger har vi ikke hørt denne? De av oss som ikke orker frokost om morgenen får stadig høre hvor dumt det er. Med tanke på energinivå utover dagen er det kanskje ikke det mest gunstige, men dersom du vil gå ned i vekt har det faktisk ikke noe å si.

– Vi forbrenner hele tiden og trenger ikke sette i gang forbrenningen med frokost. Stort sett det eneste som øker forbrenningen vår er å øke kroppens muskelmasse, da muskler krever mer energi enn fett, slår Rosvoll fast.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å drikke melk

6. DET ER DUMT Å SPISE MYE FØR MAN LEGGER SEG

Ifølge Rosvoll er det kun én grunn til å la vær å innta store måltider rett før vi legger oss.

– Fordøyelsen går saktere om natten, dermed kan et stort måltid like før gi ubehag og gi oss problemer med å sove.

Dette betyr altså ikke at vi legger på oss av å spise kveldsmat, for forbrenningen stopper ikke opp når vi sover.

7. SÅ LENGE DU SPISER BAKST OG SØTSAKER TIDLIG PÅ DAGEN, SÅ ER DET GREIT

Denne myten er kanskje ikke like utbredt i Norge, men flere europeere sverger til dette. Har ikke du også undret deg over hvordan de franske, spanske og italienske kvinnene som regel er så små og nette, når de unner seg croissant og kaffe latte på kafé hver dag? Vel, mysteriet forblir uløst, for ifølge Beate Rosvoll er det absolutt null hold i denne myten heller.

SPISE SØTSAKER TIDLIG PÅ DAGEN: Så lenge du spiser bakst og søtsaker tidlig på dagen, så er det greit? Nei, så lett er det ikke, mener Rosvoll. FOTO: NTB scanpix
SPISE SØTSAKER TIDLIG PÅ DAGEN: Så lenge du spiser bakst og søtsaker tidlig på dagen, så er det greit? Nei, så lett er det ikke, mener Rosvoll. FOTO: NTB scanpix Vis mer

8. DERSOM DU TRENER MAGE VIL DU FORBRENNE VEKK MAGEFETTET

– Man kan i liten grad punktforbrenne. Det betyr at om du vil ha flatere mage må du forbrenne mer kalorier enn du inntar. Det er så klart positivt å trene mage uansett, for å øke muskelmassen der!

Det er altså slik at om du vil ha smalere midje eller lår, så er det ikke styrketrening som hjelper, men kondistrening! Finn fram løpeskoene, meld deg på en gruppetime eller delta i ballsport.

LES OGSÅ: Disse mageøvelsene er de mest effektive

9. FORBRENNINGEN VARIERER MYE FRA PERSON TIL PERSON

Hvor mange ganger har vi ikke vært småsjalu på ei venninne som «bare har» god forbrenning? Vel, forbrenningen er ikke noe vi bare har, den avhenger av flere ulike faktorer.

– Forbrenningen varierer jo ut ifra muskelmasse, fettmasse og aktivitetsnivå, sier eksperten.

LES OGSÅ: Treningen som forbrenner lenge etter økten er over

10. FETT ER USUNT

Fett er ikke like krise som mange tror, det er nemlig viktig for flere prosesser i kroppen vår. Blant annet bidrar det til å ta opp de fettløselige vitaminene. (Psst: Så mye sunt fett kan du spise hver dag!)

– Riktig fett er sunt og helt nødvendig for cellene våre. Det er flerumettet og enumettet fett som anses som sunt, og disse finner vi i fisk, nøtter, avokado og frø. Mettet fett, som finnes i animalske matvarer, er usunt - men ikke i små mengder, sier Beate.

Ifølge Rosvoll kan noen få, enkle råd hjelpe deg til å opprettholde en sunn og balansert livsstil:

– Finn en treningsform som er morsom eller gir mening for deg! Liker du ikke løpe, trenger du ikke løpe. Når det kommer til mat, kan mange ha godt av å redusere kjøttinntaket og heller øke inntaket av frukt, grønnsaker og belgvekster, forteller hun.

LES OGSÅ: Bernadette gikk ned 30 kilo på 30 uker

Til forsiden