Løpetrening

10 ting du som løper bør få i deg hver dag

Viktig for god restitusjon og maks ytelse.

ENERGI: God og næringsrik mat er den beste kilden til energi, og skal du få maks utbytte av treningen er det viktig å velge riktig. Foto: Martinan - Fotolia
ENERGI: God og næringsrik mat er den beste kilden til energi, og skal du få maks utbytte av treningen er det viktig å velge riktig. Foto: Martinan - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Akkurat som en bil trenger bensin for å kjøre, trenger vi mat for å fungere. Og dersom du trener mye løping, er det desto viktigere at du får i deg nok mat.

Å legge ut på daglige løpeturer uten noe næring i systemet vil raskt kunne bryte deg ned i stedet for å gi deg den framgangen du ønsker. Du trenger tross alt energi for å kunne trene, og jo mer du trener, jo mer må du spise.

– Det viktigste tipset for de som fokuserer på løpetrening er å spise nok. Det er viktig å planlegge måltidene godt, sier personlig trener og kostholdsveileder hos Smart Trening, Stephanie Louise Trotter, til KK.no.

Men det handler ikke bare om hvor mye du spiser. Det er minst like viktig at du spiser riktig.

Ligg unna tomme kalorier

Akkurat som i alle andre idretter, krever løping et spesielt sett av ferdigheter. Utholdenhet, friske lunger og sterke muskler og bein er fysiske faktorer som har noe å si for løperens resultater.

Loff med syltetøy og andre tomme kalorier bør du altså bare glemme. Gå heller for ordentlig næringsrik mat som fullkorn, magert kjøtt, egg, grønnsaker og mandler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer