STRESS: Dersom du gruer deg til julen, hva skal til for at den blir bra? FOTO: NTB Scanpix
STRESS: Dersom du gruer deg til julen, hva skal til for at den blir bra? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

10 tips for deg som (jule)stresser nå!

Nei, det er ikke bare å velge bort alt som stresser deg, for noen ting MÅ vi faktisk. Men likevel: disse grepene kan kanskje gi deg pusten tilbake.

O, harmoniske juletid, eller gruer du deg fordi det blir så mye stress? På jobb skal du avslutte året med glans (og en dæsj glitter og glamour på julebordet) og hjemme skal du gli glansbildeaktig inn i rollen som Husmor med stor H. Det skal kanskje syltes og saltes, ribbes og rulles, innimellom alle juleavslutningene og juleforestillingene ... og alt må selvsagt dokumenteres, i alle sosiale medier! Eller?

Heldigvis vet stressforsker Hilde Grønningsæter og psykolog Marit Hokland råd, som vi har satt sammen til en liste med ti tips til førjulsstressa kvinner.

Les også: Kjøper færre gaver: - Jeg var redd for å få gnien-stempel

Mangler mestringsstrategier for stress

Stressforsker Hilde Grønningsæter opplever det negativt at mange gruer seg til jul fordi «det blir så stress». Stress er fysiologisk sett et positivt begrep, at vi har evnen til å omstille oss, men med denne innstillingen ødelegger vi den gamle julefesten som kommer på et tidspunkt hvor vi har enormt behov for lys og positivitet og kos og samvær.

- Stress er jo ikke noe å være redd for, men det at vi mangler mestringsstrategier, det burde vi være bekymret for, sier Hilde Grønningsæter, stressforsker og 1.amanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, Vestfold.

Dersom du vil ta opp gamle tradisjoner må du slette noen nye

Noen kvinner går inn i rollen som husmoren med stor H i desember, og vil kanskje føre sin mors og bestemors tradisjoner videre. Da bør du huske på at mange formødre gjorde en tiendedel av hva vi gjør på samme tid og var helt utslitte.

De hadde kanskje ikke full jobb med lederansvar og skulle både lage julekakene som bakeren baker mye bedre (for lager du kaker en gang i året, da har du ingen trening og er ikke god til det) og hjemmelaget pakkekalender med dyre småting til alle barna i familien.

- Vi tar ting ut av kontekst og putter det inn i en allerede overfylt hverdag. Skal vi ta med oss gamle tradisjoner må vi slette noen nye, sier Grønningsæter.

Selv husker hun godt hvordan moren hennes kapitulerte hver julaften. Hun sovnet rett etter julemiddagen, og barna vasket opp og vasket opp og ventet og ventet på at hun skulle stable seg på beina igjen.

- Jeg husker jeg syntes det var ille at hun hadde så lange dager og var så sliten, sier stressforskeren, som nå er bestemor selv og har barn og barnebarn som må finne sin måte å gjøre juletiden til noe positivt.

Stress på ulike nivåer

Men hvorfor blir vi så stresset? Stresset virker på flere nivåer, og julen er en særhøytid, ifølge stressforsker Grønningsæter:

1. Julen har et potensiale, men vi fratar oss selv, venner og familie evnen til å glede oss over det ved å spre negative stressbeskjeder til hjernen, «jeg er så stresset, jeg gruer meg» i stedet for å ha fokus på hva du selv og dine forventer og egentlig trenger for å ha det bra i julen.

2. Lys er viktig for å skape energi og overskudd. I mørketiden har vi lite lys og et ekstra behov for restitusjon. Men så blir desember og julen i stedet periode med mye alkohol, søtsaker og lite mosjon som stresser kroppen enda mer og gjør at vi trenger mer restitusjon enn vanlig.

3. Vi er ulikt sårbare for stress og påkjenninger både fysisk og psykisk. De som er sårbare for stress fra før, for eksempel kronikere og personer med depresjon eller angst, blir mer sårbare når de får mørket og dette kvartalshysteriet inn mot jul på toppen; det at vi skal «bli ferdig med» et år, alt skal skje før jul. Stress påvirker både hormoner og immunforsvar og mange blir syke når de begynner å slappe av på lille-julaften.

10 råd for å stresse ned og ikke opp:

- Hvis hele desember er «jul» så kommer vi skikkelig dårlig ut: Tenk at stress påvirker hele deg. Du kan redusere stress ved å gjøre noe med selve situasjonen og/eller du kan gjøre noe med deg selv. Stress påvirker fysiologien vår, og i tillegg følelsene, tankene og måten vi oppfører oss på. Hvis vi starter med å spise og drikke smart, det vil si drikke nok vann og spise sunt, få litt ekstra frisk luft og litt ekstra mosjon, har vi et godt utgangspunkt. Det veldig enkle mekanismer som gjelder og man kommer langt med enkle råd, sier Grønningsæter.

Utover det, tenk fremover og lag en plan, avklar forventninger, gjør noe hyggelig hver dag og spør deg selv hva du trenger for at julen ikke blir noe du gruer deg til, men blir bra for deg og dine.

5 tips fra stressforskeren:

1. Tenk fremover og lag en plan

- Jeg har et mantra. “Plan your work and work your plan”.

Det vil si skaff deg en oversikt over alt du mener du bør gjøre. Lag en liste og sett opp det aller viktigste først. Start der. Kanskje du ikke kommer helt gjennom listen, men da står det minst viktige igjen. Heng opp listen på et synlig sted og kryss av etterhvert som du gjennomfører. Det gir en følelse av mestring.

2. Avklar forventninger

Spør partneren: Hvilke forventninger har du til meg i julen? Hva er en god jul for deg?

Og spør barna: hva ønsker du av mor og far for å ha det bra bra? Hva vil dere helst at vi skal gjøre? Bli enige. Snakk med dem om hva som er realistisk og og ta runden med grensesetting!

Med større barn bør vi snakke om julen i en større setting. Hva er en bærekraftig jul? Hvordan kan vi være solidariske med andre som ikke har det like bra.

3. Vær fleksibel og overbærende

I julen omgås vi gjerne folk vi ikke ser hver dag (les storfamilie). Det er uklokt å generalisere og komme med pekefingeren når vi snakker om julen hvor alle har ulike tradisjoner, vaner og mange følelser. Det er viktig å være fleksible når noen ønsker å gjøre noe annet enn det du mener er viktig.

4. Gjør noe hyggelig hver dag

Denne julen er neste juls juleminne. Når hverdagen er full av plikter og gjøremål, er det viktig å ha på blokken at du skal gjøre noe hyggelig for deg selv, hver dag. Kanskje ta en kopp kaffe med en kjøpt kokosmakron? Kanskje en kveldstur I frisk luft før du legger deg? Eller en liten stund alene hvor tankene kan vandre og hodet hvile?

5. Spør deg selv hva du trenger

Viktig spørsmål til leserne av KK: Dersom du gruer deg til julen, hva skal til for at den skal bli bra?

Hva skal til for at du får litt overskudd og ikke opplever julen som stressende? Hva skal til for at du ikke sitter og griner på julaften fordi du er så sliten? Hva skal til for at du skal greie å endre et mønster du vil ut av?

5 tips fra psykologen:

Psykolog Marit Hokland ser også dette som en tid med et negativt stressnivå. Hun anbefaler bruk av mindfulness som verktøy for å roe sinnet og skille ut hva du kan prioritere bort.

Mindfulness er hverdagslig meditasjon som kan bedre den mentale helsen. Det er øvelser for å fokusere sinnet, så du får økt evne til å styre mot det du ønsker å ta del i og styrket evne til å velge selv hva du skal fylle sinnet med.

- For å få til å bevare roen i en tid som er forbundet med et høyt negativt stressnivå, kan bruk av teknikk som mindfulness være nyttig, sier Marit Hokland, psykologspesialist med privatpraksis i Tønsberg, som kombinerer mindfulness med samtaleterapi og holder egne kurs i det.

.

Prøv gjerne denne øvelsen som har egen pust som fokus, det er et smart fokus fordi dyp pust kan roe ned sinnet og kroppen:

Ligg på ryggen, gjerne på sofaen. Legg hendene på magen. Legg merke til magens bevegelser når du puster. Når du puster inn lar du magen løfte seg, når du puster ut senker den seg. Når du puster kan du tenke «jeg puster inn- én, jeg puster ut-to» ved neste innånding gjør du likedan: «jeg puster inn-tre, jeg puster ut- fire». Fortsett langsomt opp til du kommer til 8 eller lengre. Når du har kommet dit, begynner du forfra fra en igjen. Hvis du mister tellingen, går du tilbake til en og begynner på nytt.

Utover det, stress ned mot ferien, lag lette, gjennomførbare tradisjoner, fordel ansvar for måltidene og reduser gavehaugen om mulig.

1. Stress ned mot ferien

Det er lurt å «stresse ned» mot ferien i stedet for å «stresse opp». Men for de fleste er siste uka før jul temmelig travel på jobb. Du får mer ut av feriedagene hvis du gradvis har tatt ned arbeidstempoet i ukene og dagene før jul, det er dessverre vanlig å gjøre motsatt, å bli travlere og travlere til man kan sette seg ned. Uunngåelig for mange av oss, men prøv å finne noen lommer av julefred innimellom.

2. Lag lette, gjennomførbare tradisjoner

Adventstiden kan være en veldig hyggelig tid. La være tungvinte ordninger, lag lette, gjennomførbare tradisjoner. Vær klar på hva som skal til for at det blir jul. Kanskje det bare er levende lys og noen juleplanter? Nyt innetiden med røkelse og julete.

Ta frem noen få gjenstander/dekorasjon som markerer advent og jul. Det ikke sikkert det trenger å være så mye for å skape stemning.

For eksempel å kjøpe ferdig pepperkakedeig, dersom dere vil kose dere med utforming av pepperkaker og liker lukten av nystekte pepperkaker. Dette kan være en hyggelig aktivitet å gjøre sammen, som kan gjøres enklest mulig.

3. Fordel ansvar for måltidene

Ofte skal dere være flere sammen i jula, da kan dere fordele hvem som tar ansvar for de ulike måltidene inkludert innkjøp. Ta ikke ansvaret for alle julemåltidene alene.

4. Reduser gavekjøpingen

Reduser gavekjøpene, bli enige med voksne om å ikke gi gave, ta heller en koselig spasertur sammen eller førjulskafétur med disse folkene, i stedet for å løpe rundt å kjøpe ting.

5. Gjør det som gir og ikke tar energi

Gjør det som gir deg energi i stedet for det som tapper. Kutt ut det du ikke trenger å gjøre. Forenkle og få ned det negative presset.

Rådet er altså å gi mer F i en del ting. Men i visse faser av livet er det jo noen oppgaver som må gjennomføres, som må prioriteres og som ikke kan velges bort, for eksempel avslutninger i barnehage og på skolen. Det går kanskje å dele noe av dette mellom foreldrene, hvis det er mange barn i familien. Men husk at for barnet betyr det mye å vise frem hva hun eller han har øvd på og en juleavslutning kan også gi masse energi og glede inn i familien.

I slike faser bør andre, uviktigere ting, prioriteres ned, som: baking, shopping, avanserte adventskalendere, julelunsjer med voksne og kanskje julebord med jobben.

Uansett - januar kommer med sine mørke kvelden uten julekos, så kanskje vi bare skal nyte det?

Les også: Anne-Belinda åpner hjemmet sitt i jula

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: