Sunnere kropp, mer overskudd og bedre sexlyst er noen av fordelene ved å unne seg en løpetur iblant. Foto: Colourbox
Sunnere kropp, mer overskudd og bedre sexlyst er noen av fordelene ved å unne seg en løpetur iblant. Foto: Colourbox Vis mer

Løping

12 grunner til at kvinner bør løpe

Sjekk hvorfor det er lurt å knyte på seg joggeskoene.

Løping er en fin form for trening, og om du løper ute i naturen, er det et ekstra pluss for frisk luft og naturopplevelse.

- Husk gode løpesko, god sports-BH og å lytte til kroppen, sier Ina Garthe, KK.no's trenings- og kostholdsekspert.

Variert trening er det beste tipset for å komme i bedre form.

- En variasjon mellom kontinuerlig arbeid og intervalltrening med ulike intervaller som lengde og intensitet, er den beste metoden. Ensidig trening kan gi feil treningsbelastning som kan føre til overtrening, skader eller at du går fort lei, sier Garthe.

Du har sikkert noen fine unnskyldninger for å ikke løpe, men vi har mange gode grunner for å drive med løpetrening.

1. Mindre risiko for brystkreft

Løpetrening kan høyst sannsynlig minske risikoen for å utvikle brystkreft, skriver fri.dk.

På universitetet i Tromsø har de studert over 25.000 kvinner gjennom ti år. Konklusjonen var at de kvinnene som trente regelmessig, løp eller syklet minst fire timer i uken, forminsket risikoen for å utvikle brystkreft med 37 prosent i forhold til de stillesittende kvinnene.

2. Sunnere graviditet og fødsel.

Kvinner som trener under graviditeten lever sunnere. De har mindre risiko for å få svangeskapsdiabetes, åreknuter eller vann i kroppen. De har et høyere energinivå, får sjelden forstoppelse, og sover bedre om natten. Gravide som har løpt regelmessig under graviditeten føder større og mer levedyktige barn.

Les også: Derfor bør du trene

3. Et lengre liv

Løpere lever generelt sunnere enn stillesittende mennesker - og lever lenger. Det er den regelmessige treningen som gir størst gevinst. Det er aldri for sent å begynne.

4. Hjerneboost

Løping er styrkende for hjernen også. Hard fysisk aktivitet forbedrer blodomløpet og dermed tilførselen til hjernen. Det er ikke påvist hvorfor, men trening forbedrer angivelig hukommelsen og reduserer risikoen for Alzheimers.

5. Forebygg hjertesykdommer

Løpetrening forebygger i høy grad hoverårsakene til hjertesykdommer. Det senker blodtrykket, minsker risikoen for diabetes, og holder kroppen slank.

En undersøkelse fra Harvard viste at aktive kvinner har 54 prosent lavere risiko for å få hjerteinfarkt enn de stillesittende.

Les også: Dette kickstarter forbrenningen

6. Færre menstruasjonssmerter

Australsk forskning har vist at kvinner som trener regelmessig ikke har menssmerter så ofte. Det kan være på grunn av løping frigir endorfiner, og disse kjemikaliene forminsker smerte og gir en lykkefølelse.

7. Bli lekker

Løpetrening er bra i kampen mot fett. Undersøkelser har vist at løping forbedrer kvinners tilfredshet med egen kropp, og med det følger sexlyst.

8. Hold deg i form

Å løpe er en av de mest kaloriforbrennende aktiviteter. Det endrer også på fordelingen av muskler og fett.
Kroppen din forbrenner flere kalorier jo større muskelmasse du har. På den måten er det lettere å unngå vektøkning, når kroppen er muskuløs og veltrent.

9. Elsk kroppen din

Mange kvinner har i dag et belastet syn på egen kropp. Har du ikke størrelse 36 eller 38 så føles det som en fiasko. Men aktive kvinner har et sunnere forhold til egen kropp, fordi de ikke oppfatter kroppen som kun en innpakning, men som noe de kan gjøre noe med, og forandre på.

Les også: Super trening før bikinisesongen

10. Forebygg stress og angst

Løping er en av de beste måtene å forebygge stress på. Det gjør deg roligere, mer fokusert og bedre i stand til å takle de problemene du står overfor. Igjen er det endorfinene vi kan takke.

11. Unngå depresjon

Forskning har vist at løpetrening hjelper mot depresjon. Faktisk viser undersøkelser at regelmessig trening kan lette milde depresjoner på linje med medisinering. Det er igjen avgjørende at man løper regelmessig, men enhver form for mosjon har en positiv mental effekt.

12. Pass på knoklene

Etter at du har fylt 20 stopper knoklene å vokse. Derfor er det viktig å bygge opp en sunn og sterk benmasse før den tid. Vi du unngå benskjørhet er det viktig å holde seg i bevegelse. Løpetrening belaster knoklene og hjelper dem å forbli sterke. Du skal med andre ord bruke knoklene for å passe på dem.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: