Gisele Bundchen har neppe slurvet med knebøy-øvelsene i vinter.
Gisele Bundchen har neppe slurvet med knebøy-øvelsene i vinter. Vis mer

øvelser

2 øvelser for lekre lår

Slik blir de synlig strammere før sommeren.

- Mine favoritter er knebøy, utfall og markløft med strake ben. Gange i ulendt eller bratt terreng gjør også susen, det samme gjør spensthopp, sier KKs treningsekspert Jill Jahrmann.

Å trene seg opp til strammere lår og en spretten rumpe er langt enklere enn å trene magen flat. Å punktslanke kroppen er umulig - men mens fettet på magen er til hinder for et flatt resultat, er et lite fettlag på en veltrent bak bare med på å gi hoftene og lårene en feminin form.

Husk kostholdet

Skal du få slankere lår, er det nødvendig med et balansert forhold mellom fett og muskulatur. Her finner du tips til hvordan du kan spise lettere. Ønsker du å bli slank til bikinisesongen, anbefaler vi for eksempel dette opplegget av kk.no's treningseksperter.

Beinløft, liggende på siden. Alle foto: Per Ervland Foto: Per Ervland
Beinløft, liggende på siden. Alle foto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer
Beinløft, liggende på siden (vanskeligere).
Beinløft, liggende på siden (vanskeligere). Vis mer

Øvelse 1: Beinløft, liggende på siden








1. Legg deg på siden, med beina «stablet» oppå hverandre.

2. Støtt hodet med den underste armen. Legg håndflaten til den øverste armen i gulvet foran brystet for å holde balansen.

3. Løft det øverste beinet omtrent 60 centimeter opp fra bakken. Sørg for at du strammer rumpa og flekser foten (det vil si at du ikke strekker vristen, men har en flat fotsåle).

4. Hold i noen sekunder. Senk deretter beinet sakte ned igjen. Fullfør repetisjonene og skift deretter side.

Lettere: Synes du øvelsen er vanskelig å utføre, kan du prøve å bøye det øverste beinet 90 grader. Hold vinkelen når du løfter.

Vanskeligere Dobbelt opp: Når det øverste beinet er i lufta, løft det underste benet slik at det møter det øverste. Hold stillingen i noen sekunder, senk deretter beina etter tur.

Treningsekspertens supertips:

- Når du trener styrke, skal du ha tunge nok vekter til at du ikke klarer flere enn 10-12 repetisjoner, og gjenta tre runder, sier Jill.

Kom i form til sommeren

Klar for å trene resten av kroppen før bikinisesongen starter?
  • Slik får du sexy singlet-armer
  • Bikinifin på 6 uker
  • Slik får du flat mage, stram rumpe og lekre lår

  • image: 2 øvelser for lekre lår

    Slik gjør du knebøy riktig:









    Hva er viktig å huske på?
    1. Stå parallelt med beina i hoftebredde.
    2. Pass på at ryggen er rett, ikke svai eller krum for mye.3. Sørg for at vinkelen i beina er riktig: Når du bøyer knærne, skal de ikke gå over tærne. Legg vekten på hælene, ikke tærne. Ha blikket rett framover.4. Sett deg ned til du har over 90 graders vinkel i kneleddet, og reis deg opp i en kontrollert bevegelse.

    Se video av hvordan øvelsen skal utføres her:

    [obj:media:6737]



    Her finner du treningsvideoer som garantert får opp pulsen og brenner kalorier:
  • Treningsvideo: Slik blir du fast i fisken
  • Treningsvideo: Topptrent med strikk
  • Treningsvideo: Stram opp stussen

  • Flott rumpe på fire uker

    Bruker du også ti minutter på disse øvelsene hver dag vil det stramme opp baksiden av lårene og rumpa i løpet av fire uker. Trener du kondisjon 3 eller flere ganger i uka vil du få ekstra god effekt av øvelsene. Denne treningen kickstarter forbrenningen.


    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: