20 alternative proteinkilder

Avokado og peanøtter inneholder faktisk protein.

FIBER OG PROTEIN: Peanøttsmør er rikt på både protein og fiber, og er derfor et supert pålegg.
FIBER OG PROTEIN: Peanøttsmør er rikt på både protein og fiber, og er derfor et supert pålegg. Vis mer
Publisert

Alle som trener og er opptatt av et sunt kosthold har fått med seg at det er viktig å inkludere proteiner i kosten. De er kroppens byggesteiner, og er blant annet viktige for å bygge og vedlikeholde musklene våre. Mange bruker proteinbarer eller proteinpulver for å få i seg nok, men visste du at det finnes mange gode proteinkilder i et helt vanlig kosthold? (Pssst: Er protein-chips, protein-cookies og protein-is sunt?)

Det anbefales fra 0,75 til 1 gram protein pr kg kroppsvekt pr dag for friske mennesker. Aktive mosjonister kan trenge noe mer, og protein bør gi 10–20 prosent av dagens energiinntak.

- Hvor mye proteiner vi trenger avhenger av tilstanden til kroppen vår og aktivitetsnivået vårt. For eksempel vil kroppen trenge mer protein etter hard trening, men det er ikke slik at jo mer protein vi spiser jo mer muskler bygger vi. Vi kan bare nyttegjøre oss av en viss mengde protein. Overskuddet blir brukt som energi eller lagres som fett, sier Stig Færø-Landlie, som er personlig trener og eier av Fitfactory privattreningssenter.

Egg, kjøtt, fisk og fugl er gode kilder til protein. I tillegg er melk og melkeprodukter bra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer