Konsentrasjon:

20 minutter trening øker konsentrasjonen like mye som en kopp kaffe

- Man kan godt erstatte kaffekoppen med en kort treningsøkt, sier ekspert.

<strong>KONSENTRASJON:</strong> Kaffe øker konsentrasjonen vår, men det gjør også trening. FOTO: NTB Scanpix
KONSENTRASJON: Kaffe øker konsentrasjonen vår, men det gjør også trening. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Er du en av dem som ha en kopp med kaffe for å klare å fungere om morgenen? Kaffe er en velkjent hjelper i hverdagen for mange nordmenn, og det er ikke så rart - man blir faktisk både våken og mer fokusert av koffein.

- En kopp kaffe inneholder koffein, som er et sentralstimulerende stoff, og bidrar til at du blir mer våken. Siden stoffet er sentralstimulerende virker det også på hjerne og bidrar til at du fokuserer bedre og øker konsentrasjonen, og sansene dine blir skjerpet. Effekten kommer først etter 30 minutter, sier klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, til KK.

Noen ønsker av ulike grunner å kutte ned på kaffen. Enkelte opplever plager som skjelving og kvalme hvis de får i seg for mye koffein - og da er det kanskje en god nyhet å høre at du kan bytte ut kaffen med en liten treningsøkt - og få de samme godene som følger med koffeinet?

Det viser seg nemlig at en kort treningsøkt kan gi samme effekt i hjernen som en kopp med kaffe - og også redusere abstinensplager!

LES OGSÅ: Bare det å tenke på kaffe kan gjøre deg mer våken

<strong>SKJERPER SANSENE:</strong> Mange drikker kaffe for å holde fokuset og energien oppe i hverdagen. FOTO: NTB Scanpix
SKJERPER SANSENE: Mange drikker kaffe for å holde fokuset og energien oppe i hverdagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening og kaffe gir økt fokus

Det australske nettmagasinet Womenshealth skrev nylig om undersøkelsen.

Den er gjort av forskere fra Western University og the University of British Columbia, og viste at 20 minutters rask gange kan øke fokus like mye som en vanlig kopp kaffe. 59 deltakere var med i testen, og halvparten av disse drakk kaffe regelmessig.

Deltakere ble testet i evnen til å huske informasjon etter lett jogging eller rask gange, og etter inntak av koffein. Det var også med en kontrollgruppe som tok testen uten koffein eller trening. Både trening og koffein forbedret deltakernes nøyaktighet på testen med omtrent 20 prosent. Videre skriver nettstedet at det viste seg at de som drakk kaffe regelmessig faktisk gjorde det bedre på testen etter trening - mest sannsynlig fordi de har en høy toleranse for koffein.

Så dette er jo gode nyheter - enten du prøver å kutte ned på kaffe eller bare trenger enda en god grunn til å ta en liten treningsøkt!

LES OGSÅ: Det beste tidspunktet å nyte kaffekoppen på

<strong>BRA FOR KROPP OG HJERNE:</strong> Trening gir deg mange fordeler, også de samme du får fra kaffe. FOTO: NTB Scanpix
BRA FOR KROPP OG HJERNE: Trening gir deg mange fordeler, også de samme du får fra kaffe. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mange fordeler for kropp og sinn

Hva tenker ernæringsfysiologen om disse resultatene?

- Siden både fysisk aktivitet og koffein påvirker oss til å bli mer våken, opplagt og gi en følelse av overskudd, og at effektene først kommer i løpet av 30 minutter, vil jeg si at man godt kan erstatte kaffekoppen med en kort treningsøkt, sier Skjølsvik.

Hun påpeker at en liten treningsøkt også gir en del andre kroppslige tilleggseffekter som spiller positivt inn på helsen din - og man kommer nesten i mål med anbefalingen om 30 minutter aktivitet hver dag. Vinn-vinn!

Også ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at kaffe, som er en kunstig stimulant, gjør det samme som en rask spasertur, som er en naturlig fysisk aktivitet.

- Og ja, fysisk aktivitet er tilfredsstillende på hjernen på samme måte som rusmidler og stimulerende stoffer som koffein kan være. Og man føler lykkefølelse. Pluss at trening gir bedre kroppsforståelse og mestringsfølelse, forteller hun til KK.

Effektene av å være i fysisk aktivitet er mange, understreker Skjølsvik. Det er selvfølgelig mange fysiske fordeler:

- Blant annet øker blodsirkulasjonen, man bedrer lungefunksjon og omsetningen av næringsstoffer som fett og karbohydrater, immunforsvaret styrkes og man bedrer evnen til å takle stress.

Og til og med en kort økt, for eksempel en gåtur, kan gi psyken vår mange fordeler. Man kan la tankene vandre, løse utfordringer og problemstillinger, kjenne på været og nyte omgivelsene rundt seg:

- Mange opplever en mental boost, særlig om man går en tur i sola. Regner det, opplever mange at det er litt tyngre å komme seg ut døra, men at man føler seg mental styrket når man har gjennomført turen, forklarer Skjølsvik, og fortsetter:

- Alt dette vil du kunne oppleve etter en rask tur på 20 minutter. I tillegg er du bare ti minutter unna å ha dekket dagens anbefaling for fysisk aktivitet, som er på 30 minutter per dag.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer