Vekt

3 gåturer i uka = stabil vekt

Du må ikke svette på treningssenteret for å unngå bilringer.

GÅ DEG SLANK: Det hjelper med en rask gåtur også, hvis joggeformen er på bånn. Foto: Colourbox
GÅ DEG SLANK: Det hjelper med en rask gåtur også, hvis joggeformen er på bånn. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Gåing passer veldig bra som en daglig treningform og kan hjelpe deg med å både oppnå og holde en sunn vekt, skriver Health Day News denne uken.

Merk! I tillegg styrker du benmuskulaturen, du senker blodtrykket, klarner hjernen, øker humøret og blir mer motstandsdyktig mot forkjølelser og influensa, ifølge The Suns treningsekspert Nicki Waterman.

  • Gå deg i form: Trening for tiltaksløse

  • Kanskje ikke så rart at stjerner som Pamela Anderson dumper treningssenteret totalt til fordel for gåturer.

    The American Academy of Orthopaedic Surgeons har følgende tips til deg som har lyst til å kaste deg på gåtur-bølgen:

    1. Tenk fottøy

    Bruk alltid et par gode sko, selv om du ikke planlegger å gå så langt. De bør gi støtte til hælene og anklene dine.
  • Finn treningsgnisten

  • 2. Kjør intervaller

    Gå i vanlig tempo i om lag fem minutter, øk så tempoet til du kjenner at hjertet slår raskere og du innhalerer mer luft og hold dette tempoet i et kvarters tid. Repeter prosessen wen gang til hvis du orker.
  • Brenn fett hele dagen

  • 3. Få med armene

    Når du går, se til å få med armene også. Slik trener du overkroppen mer effektivt samtidig. Bruk gjerne staver så er det lettere.
  • Lær deg stavgang

  • 4. Tærne rett fram

    Gå med tærne pekende rett fremfor deg, altså: gå som om du gikk på en catwalk, bare uten å overdrive, men tenk altså en rett linje og ikke sleivete fra side til side.
  • Kom deg opp av sofaen

    5. Opp med hodet

    Rett deg opp, hold inn magen og løft hodet. (Gjerne mens du synger: Vett i pannen, mot i brøstet, stååål i bein og aaarmer..)
  • Flat mage på kjerring-måten

  • 6. Passelige skritt

    Gå med lange skritt, men ikke så lange at det føles ukomfortabelt. Har du små korte ben så tar du selvsagt mindre skritt.

    Sjekk også ut fem på topp-grunnene til hvorfor det er så bra å gå. Disse og mye mer kan du lese her.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer