BROKKOLI OG BLÅBÆR: Er ekstremt sunne og næringsrike matvarer du kan spise så mye du vil av! Foto: Bon Appetit
BROKKOLI OG BLÅBÆR: Er ekstremt sunne og næringsrike matvarer du kan spise så mye du vil av! Foto: Bon Appetit Vis mer

Sunn Mat

3 matvarer du kan spise så mye du vil av

Noe av det absolutt sunneste du kan ha på tallerkenen.

Publisert

Sommerferien er over for de fleste, og du er tilbake til de vanlige, hverdagslige rutinene. Kanskje er du tilbake på treningssenteret og har satt deg klare mål for høsten når det gjelder trening og kosthold?

Skal du ha maks utbytte kan det være greit å begrense inntaket av godis, usunn mat og alkohol noe. Men så var det dette med maten du bør spise, da. Hvilke matvarer kan du kose deg med og hive innpå nærmest så mye du vil uten at det får negative konsekvenser? 

Fra august og ut året er det sesong for den norske grønnkålen, som har en rekke positive egenskaper.
Fra august og ut året er det sesong for den norske grønnkålen, som har en rekke positive egenskaper. Vis mer

1. Grønnkål

Denne vidundergrønnsaken har sesong fra august og ut året i Norge, og det er mange gode grunner til at du skal gafle den i deg. 

- Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene du kan spise, har Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent hos Opplysningskontoret for frukt og grønt, tidligere sagt til KK.no

Grønnkålen er i slekt med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. 

- Den er en supergrønnsak, det vil si full av vitaminer, mineraler, kostfiber, andre helsebringende plantestoffer – og samtidig fattig på kalorier, har ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama også uttalt til KK.no. 

Grønnkål betegnes som supermat og er en av grønnsakene som inneholder aller mest jern. Den inneholder altså også kostfiber som er bra for fordøyelsen, kalsium og fosfor. Men det stopper ikke der - den er også full av A- og C-vitaminerog andre antioksidanter. Både A- og C-vitamin er kjent for sine antialdringsegenskaper, mens vitamin A holder immunforsvaret sterkt og vitamin C beskytter mot skadelig solstråling. Stipendiat Helle Olsen fant imidlertid ut at det er aller best å spise grønnkålen rå for å beholde alle næringsstoffene. 

Derfor - spis den som den er, bruk den i smoothies, eller hva med å lage dine egne deilige grønnkålchips?

LES OGSÅ: Supermaten du bør spise nå 

(Artikkelen fortsetter under) 

Brokkoli er en av de absolutt mest næringsrike grønnsakene du kan spise.  Foto: canyonos - Fotolia
Brokkoli er en av de absolutt mest næringsrike grønnsakene du kan spise. Foto: canyonos - Fotolia Vis mer

2. Brokkoli 

Det grønne lille minitreet er en annen matvare som er så propp full av ting som er bra for deg at du bør spise den så ofte du kan. 

Brokkoli er både smakfullt, kalorifattig og næringsrik, og har lenge blitt regnet som en supergrønnsak. Brokkoli dekker hele vitamin K - og C-behovet ditt og inneholder også vitamin A, folat og fiber. Den reduserer også risikoen for hjerte- og karsykdommer, i tillegg til at en er kjent for å kunne forebygge utviklingen av Alzheimers. 

Og som om ikke dette var nok, har en tidligere studie vist at én porsjon brokkoli i uken kan redusere risikoen for den aggressive formen for prostatakreft med 45 prosent. Den karakteristiske dype, grønne fargen er også en god indikator på hvor sunn brokkolien egentlig er. 

- Jo dypere og sterkere farge frukt og grønnsaker har, desto større helsegevinst. Dette er fordi de sterke fargene indikerer at frukten eller grønnsaken inneholder høye nivåer av antioksidanter. Fargene Rød, orange, mørkegrønn og lilla er de sterkeste fargene man kan se etter på handletur, har ernæringsfysiolog Malén Gudbrandsgard tidligere sagt til KK.no.

Mangler du inspirasjon til hvordan du kan spise mer brokkoli i det daglige? Her får du tre gode tips! 

LES OGSÅ: Nok en grunn til å spise brokkoli

(Artikkelen fortsetter under) 

Blåbær er godt for deg! Spis mer av det.  Foto: Scanpix
Blåbær er godt for deg! Spis mer av det. Foto: Scanpix Vis mer

3. Bær

Er du sugen på noe søtt, men ikke har lyst til å gå bananas i sjokoladehylla på butikken? Da er bær et godt alternativ. 

- Personlig sverger jeg til bær, frukt, yoghurt og farris når søtsuget treffer inn, har personlig trener og ernæringsfysiolog ved Sunnogflott.no, Louise Larsen Dahl, tidligere sagt til KK.no.

100 gram blåbær gir deg 56 kalorier, 100 gram bringebær gir deg 29 kalorier og 100 gram jordbær gir deg 34 kalorier, så er du opptatt av å passe på kaloriinntaket, er bær perfekt for deg.  Bær inneholder også masse antioksidanter og fiber, og det gjøres også studier på sammenhengen mellom blåbær og aldring, overvekt, beinskjørhet og kolesterol. 

LES OGSÅ: Alt du bør vite om antioksidanter

Det er mye det høye antioksidantinivået som gjør at bær blir regnet som supermat. 

- I kroppens stoffskifte dannes det hele tiden små mengder skadelige stoffer. Disse kalles frie radikaler og kan skade celler og vev. Antioksidantene fungerer som kroppens forsvarere mot disse skadelige stoffene. De er hele tiden på vakt for å holde de frie radikalene «i sjakk», har kostholdsekspert Jeanette Roede tidligere uttalt til KK.no. 

Blant de sunneste bærene finner vi blåbær, bjørnebær, jordbær, tranebær og bringebær. Bær er fantastisk gode som de er, men skulle du ha lyst til å lage noe med dem - hva med en supersunn bærsmoothie?  

LES OGSÅ: Fråts med god samvittighet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer