HJERNEMAT: Laks og egg er eksempler på matvarer som inneholder viktige næringsstoffer hjernen din trenger. Visste du at hjernen din også er helt avhengig av glukose?  Foto: Shutterstock / Maksym Poriechkin
HJERNEMAT: Laks og egg er eksempler på matvarer som inneholder viktige næringsstoffer hjernen din trenger. Visste du at hjernen din også er helt avhengig av glukose? Foto: Shutterstock / Maksym Poriechkin
Næringsstoffer

3 næringsstoffer som er superviktige for hjernen din

Sørg for å få i deg nok!

Visste du at hjernen din, i likhet med kroppen, er 100 prosent avhengig av nok (og riktig) energi for at du skal klare å fungere? Ja, faktisk forbrenner hjernen cirka én femtedel av energien du får i deg hver dag! Ønsker du at topplokket ditt skal tikke riktig, bør du derfor være påpasselig med å få i deg nok av næringsstoffene som hodet ditt trenger. 

- I forhold til mat som er bra for hjernen så er det viktigere å fokusere på helheten enn enkeltmatvarer, men noen punkter kan trekkes frem, sier Margrete Hjellen, som er klinisk ernæringsfysiolog ved St. Olavs Hospital i Trondheim, til KK.no. 

LES OGSÅ: Magefettet er enklest å bli kvitt - slik gjør du det!

1. Omega-3

- Omega 3 har vist seg å være gunstig for hjernen. Spesielt omega 3-fettsyrene EPA og DHA er viktig for oppbygning og strukturer i hjernen. Mange vil kunne oppnå en helsegevinst ved å øke inntaket av omega 3 ved å i  hovedsak spise mer fisk eller ved å ta tilskudd av tran. Nå finnes det også flere produkter på markedet som er tilsatt omega 3, men mange av disse har svært små mengder tilsatt så her er det viktig å se på ingredienslisten for ikke å bli lurt, råder Hjellen.  

Omega 3 finnes også i noen vegetabilske matvarer men kun små mengder av disse omega 3 fettsyrene blir nyttiggjort i kroppen, ifølge Hjellen. Eksempler er valnøtter, rapsolje, soyaolje og linfrø. 

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer tunfisk

2. D-vitamin

- Vitamin D påvirker hundrevis av gener i kroppen, og er også viktig for hjernehelsen. Vitamin D-mangel kan være assosiert med humørforstyrrelser og kognitive forstyrrelser. I tillegg til å få vitamin D gjennom matvarer som fet fisk, egg, melk tilsatt vitamin D, lever, og små mengder i smør, margarin og ost, får man vitamin D gjennom eksponering av hud i sollys. På grunn av at vitamin D finnes i så få matvarer og på grunn av lite sollys i vinterhalvåret her i Norge anbefales tilskudd av vitamin D til alle, for eksempel i form av tran. 

LES OGSÅ: Å tenke positivt kan virke mot sin hensikt

3. B-vitamin

Også B-vitaminer er viktig for nervesystemet og hjernen. Mangel på vitamin B12 kan for eksempel gi symptomer som ligner de du kan få ved demens. 

- B-vitaminer er ulike stoffer som finnes i en rekke matvarer som for eksempel grønnsaker, kornprodukter, melkeprodukter, kjøtt og lever, forklarer ernæringsfysiologen.  

Mindre sukker og mer grovt

Men det er det generelle kostholdet det er mest hensiktsmessig å se på. Spiser du sunt og variert får du i deg de næringsstoffene både kroppen og hjernen din trenger. 

- Grove kornprodukter, grønnsaker og frukt bidrar med et stabilt blodsukker. Inntak av rent sukker i form av godteri og brus vil gi større svingninger i blodsukkeret, som igjen gjør at man blir mindre skjerpet og opplagt, forklarer Hjellen:

-  Velger man heller kornprodukter, frukt, grønnsaker, rent kjøtt, fisk, nøtter, magre melkeprodukter og bær, vil man dekke kroppens behov for de næringsstoffene kroppen trenger og samtidig få den energien man trenger for å holde konsentrasjonen og energinivå oppe,.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkelig

Til forsiden