SPINNING: Det finnes mange myter om spinning, men stemmer egentlig disse?  Foto: Shutterstock / Monkey Business Images
SPINNING: Det finnes mange myter om spinning, men stemmer egentlig disse? Foto: Shutterstock / Monkey Business Images
Spinningsykkel

3 spinningmyter du ikke skal tro på

- Noe av det største våset jeg har hørt på lenge.

KK.NO: En ting er sikkert og visst, spinning er en super treningsform som gir god kondisjonseffekt uansett fysisk utgangspunkt. 

Noe som ikke er like sikkert er hvorvidt mytene rundt den populære treningsformen stemmer. Derfor har vi tatt for oss tre av de vanligste - har du latt deg lure av disse ? 

LES OGSÅ: Veien til veltrente bein

1. Spinning gir tykke legger og lår 

Dette med at du kan få kraftige lår og legger av å gå på spinningtimer, er en myte som har versert i treningsbransjen i mange år. Men stemmer det på noe som helst vis?

Øystein Jensen, som er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening, har fortalt at dette er noe av det største våset han har hørt på lenge! 

- Så fremt man ikke tråkker på maksimal motstand, og så vidt klarer å tråkke rundt, så er spinning en aerob aktivitet på linje med aerobic og løping. 

- Det innebærer moderat intensitet ispedd noe høy intensitet, men aldri så tungt at det vil bygge «kraftige legger og lår» - da må man trene ren styrke.
 
Ifølge treningseksperten vil du imidlertid merke en viss muskelvekst dersom du begynner med spinning og aldri har gjort det før.

- En utrent person vil nok merke en viss muskelvekst ved regelmessig spinning, men aldri slik at det blir «for mye». Uansett; kraftige legger og lår er noen av fundamentene for en sterk og sunn fysikk. Det er ikke noe man bør sky, tvert imot spør du meg, sier han.

Helle Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening, er enig med Jensen. 

- Får du svære lår av å spinne? Nei! Men jeg vil heller ikke påstå at det er noen god måte å forme beina på, og trener du ikke en form for styrketrening i tillegg kan beina lett bli proporsjonale og da kan de virke større enn de faktisk er. Sånn sett er dans en bedre måte å forme beina på, sier hun, og legger til:

- Skal du forme beina og bli kvitt unødvendig fett på bena vil jeg anbefale følgende: legg om kosten din og tren tung styrketrening sammen med aktiveringsøvelser.

SPINNING: Eksperten forteller at spinning ikke gir kraftige legger og lår. Foto: Shutterstock / foto infot
SPINNING: Eksperten forteller at spinning ikke gir kraftige legger og lår. Foto: Shutterstock / foto infot Vis mer

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

2. Du trenger ikke spinningsko 

Dette er også en myte! Marie Louise Liane, som er ernæringsfysiolog, spinninginstruktør og personlig trener på Elixia Ringnes Park, har fortalt at det er lurt å investere i sko som er spesiallaget for spinning, da det gjør at du får langt mer ut av økten.
 
- Du får helt klart mer ut av økten dersom du bruker spinningsko, da det er vanskelig å få til et optimalt tråkk med vanlige joggesko. Med riktige sko blir det lettere å følge tråkket gjennom hele runden, og ikke bare nedtråkket.
 
Da oppnår du bedre aktivisering av musklene på baksiden av lårene, og de blir mer aktivt med i jobben med å trekke pedalen rundt.

IKKE DUMT Å BRUKE SPINNINGSKO: Eksperten forteller at det er lurt å bruke spinningsko dersom du spinner mye, da det gir et optimalt tråkk. Foto: Tyler Olson - Fotolia
IKKE DUMT Å BRUKE SPINNINGSKO: Eksperten forteller at det er lurt å bruke spinningsko dersom du spinner mye, da det gir et optimalt tråkk. Foto: Tyler Olson - Fotolia Vis mer

- Noen opplever også ubehag som smerter eller en lammende følelse under foten ved bruk av vanlige joggesko. Dette blir ofte bedre hvis man skifter til spinningsko som er tilpasset denne typen trening, forklarer hun.
 
Dersom du ønsker å gå til innkjøp av spinningsko, anbefaler Liane deg å velge sko ut ifra hvor mye du spinner.
 
- Hvis du spinner mye kan det være en god idé å investere i noen litt dyrere spinningsko. Disse er ofte mer komfortable å ha på bena, da de er veier mindre og har en hardere såle enn mange av de billigere skoene.
 
- Er du derimot nybegynner på spinning trenger du ikke kjøpe de dyreste skoene. Da anbefaler jeg deg å begynner med et par enkle sko som har strammespenner og ikke borrelås, har hun fortalt.
 
LES OGSÅ: Slik er kaloriforbruket under trening

3. Du forbrenner mer når du spinner enn når du løper  

Nei, dette stemmer ikke. Helene Vabø Thorsen, som er personlig trener, har fortalt at treningsformen ikke gir helt samme kaloriforbrenning som løping.
 
Årsaken til dette er rett og slett at spinning involverer bruk av færre muskelgrupper enn løping - overkroppen er for det meste i ro.

- Løping vil som hovedregel forbrenne mer enn sykling per tidsenhet. Fordi man hele tiden må bære på kroppsvekten og flytte denne i hvert steg. Men om det er sykling som er favorittaktiviteten, så er det ingen grunn til å endre dette, har hun sagt.
 
En annen årsak til at man forbrenner mindre er at det er vanskeligere å komme opp i makspuls når du sykler. 

- Det er som hovedregel enklere å oppnå makspuls når man løper enn når man sykler. Dette avhenger imidlertid av om man er godt trent i denne aktiviteten eller ikke. Årsaken til at man vanskeligere får like høy puls på sykkel, skyldes som sagt at man bruker færre muskelgrupper.
 
- På sykkel blir lårmusklene den begrensede faktoren for de fleste. Lårene kommer til et punkt der de surner, altså - får for mye melkesyre, og det skjer før makspuls inntreffer, sier hun.
 
Gode tips for å lykkes med spinning

  • Få hjelp til å stille inn setet og styret riktig. På den måte får musklene og kroppen din de beste forholdene å jobbe med.
  • Sørg for å ha nok energi, så du unngår å gå tom mitt i økten. Hvis du kommer rett fra jobb, kan det for eksempel være en idé å ta en banan først.
  • Det er lurt å ha med vannflaske på timen, men det viktigste er at du har drukket nok i forkant.
  • Spinningsko er en lur investering hvis du sykler ofte. Det bidrar til bedre å aktivisere musklene på baksiden av lårene, og de blir mer aktivt med i jobben med å trekke pedalen rundt.
  • Lytt til instruktøren. La instruktøren lede deg gjennom timen. Skru på mer motstand når du blir bedt om det, og skri den ned når du blir bedt om det. Instruktøren kan programmet, og vet hvordan du skal disponere timen.
  • Følg takten til musikken, og tilpass motstanden til rytmen.
Til forsiden