HAR DU LAGT PÅ DEG? Midjemålet gir en pekepinn på om du er blitt usunt overvektig, og å legge mye på seg rundt midjen er den mest usunne typen overvekt, ifølge ekspertene. Foto: Plainpicture
HAR DU LAGT PÅ DEG? Midjemålet gir en pekepinn på om du er blitt usunt overvektig, og å legge mye på seg rundt midjen er den mest usunne typen overvekt, ifølge ekspertene. Foto: Plainpicture Vis mer

Veier For Mye

3 tegn på at du veier for mye

Slik finner du ut om du er i faresonen.

Noen kilo ekstra ser bare fint ut og norske forskere har funnet ut at det å være litt overvektig faktisk kan være sunt! Men, hvor går grensen? Når går man fra å være sunn og formfull til å være usunn og overvektig?

Ifølge Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS og Christine Thune, faglærer i idrett, mangeårig treningsekspert i media og eier av Treningsverkstedet.no, er det flere tegn du bør være obs på.

LES OGSÅ: Dette bør du veie

1. BMI

Det første tegnet ekspertene mener det er lurt å være oppmerksom på, er når du merker at klærne som passet før, ikke lenger sitter som de skal.

- Det kan være greit når man ser at favorittplaggene blir for trange og at man må opp en størrelse i klær, å tenke tanken om at nå har jeg lagt på meg for mye, har Jeanette Roede uttalt til KK.no.

Hun anbefaler at man da for eksempel forsøker å regne ut sin egen BMI (body mass index).

- Det kan gi en pekepinn på hvordan det ligger an, forteller hun.

BMI være mellom 18,5 og 25. Er du innenfor disse tallene, er du normalvektig. Har du en BMI på mellom 25 og 30, regnes du som overvektig. En BMI over 30 defineres ifølge Helsedirektoratet som fedme. 

Dette bør en voksen kvinne veie for å regnes som normalvektig:
160 cm høy: Mellom 48 og 64 kg
165 cm høy: Mellom 51 og 67 kg
170 cm høy: Mellom 54 og 72 kg
175 cm høy: Mellom 57 og 76 kg

Norsk Helseinformatikks nettsider, kan du enkelt regne ut din egen BMI.

LES OGSÅ: En myte at fedme er arvelig

SMAL MIDJE: Det handler langt fra bare om utseende, men også om helse, ifølge ekspertene. Foto: NTB Scanpix
SMAL MIDJE: Det handler langt fra bare om utseende, men også om helse, ifølge ekspertene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

2. Midjemål

Å bruke målebånd er en annen enkel metode for å sjekke om du har gått opp for mye i vekt.

- Midjemålet gir en pekepinn på om du er blitt usunt overvektig, for det å legge mye på seg rundt midjen er den mest usunne typen overvekt, sier Roede.

Du kan enkelt ta midjemålet ved å måle med et målebånd midtveis mellom hoftekammen og nederste ribbein, med avslappet mage på utpust. 

Verdens helseorganisasjon har definert noen grenseverdier for når midjemålet begynner å øke risikoen for livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer. 

For kvinner er grensen 80 cm. Måler midjen din mer enn det, mener man at det kan øke risikoen din for livsstilssykdommer. Er midjen din over 88 cm, mener man at risikoen er betydelig.  

EKSPERT: Jeanette Roede oppfordrer til å bruke målebånd for å regne ut om man nærmer seg faresonen for overvekt. Foto: Grete Roede AS
EKSPERT: Jeanette Roede oppfordrer til å bruke målebånd for å regne ut om man nærmer seg faresonen for overvekt. Foto: Grete Roede AS Vis mer

- For menn er grenseverdiene 94 og 102 cm, forklarer Roede.

Ifølge Christine Thune er en solid mage, såkalt sentral fedme, et tydelig tegn på inaktivitet, liten muskelmasse og høy fettprosent.

- Og det er dette som øker risiko for hjerte-karsykdommer, diabetes og metabolsk syndrom, har hun fortalt til KK.no

LES OGSÅ: Ti myter om fedme og slanking

3. Beltetrikset!

Thune forteller at inaktivitet anses som en av de største risikofaktoren for helsen, noe uttrykket «sitting is the new smoking» illustrerer.

- Vi sitter i snitt ni timer om dagen, og bare litt økt aktivitet og avbrekk i sittingen vil gi bedre helse og mer overskudd, ifølge Thune.

Hun har også et annet triks du kan bruke for å følge med på at vekten går for mye opp.

- Et belte kan være et løpende korrektiv. En enkel tommelfingerregel er at midjemålet skal være mindre enn hoftemålet. Smal midje og flat mage betraktes oftest som en utseendesak. Sannheten er at midjemålet er en viktig hjertesak, sier Thune.

EKSPERT: Christine Thune mener man kan være litt overvektig og likevel sunn.  Foto: Treningsverkstedet
EKSPERT: Christine Thune mener man kan være litt overvektig og likevel sunn. Foto: Treningsverkstedet Vis mer

For å forhindre at man går fra å være sunn og formfull til usunn og overvektig, mener Jeanette Roede at det er de gode, gamle tipsene om et sunt kosthold og rikelig med trening som er best.

- Å spise regelmessig, sunt og variert samtidig som man beveger seg i hverdagen og trener, er den aller beste oppskriften, sier hun.

Roede mener det også er viktig å spare «kosematen og drikken» til helgen, og heller ha hverdager uten for mange unntak og for mye snacks, godteri, kaker, søte og fete drikker.

- Det er summen av alle små usunne valg som gir overvekt, og også summen av alle smarte valg som gir resultater på vekten, sier hun.

LES OGSÅ: Frokosten som hjelper deg ned i vekt

Finnes sunn overvekt?

Man kan undres om det virkelig går an å være sunn og overvektig, men ifølge de to ekspertene er det faktisk det:

- En kan godt være litt overvektig og likevel ha god helse, dersom man er tilstrekkelig fysisk aktiv, forteller Thune.

Er du i tvil eller i faresonen, anbefaler hun at du besøker fastlegen din og tar en sjekk av risikofaktorer, og måler blodsukker, blodtrykk og kolesterol.

- En slik aktiv handling kan nettopp være skyvet man trenger for å justere litt på livsstilen, sier Thune.

Jeanette Roede mener at man i utgangspunktet kan være sunn og ha noen ekstra kilo:

- Om du trener, beveger deg mye i hverdagen og er sterk, samtidig som du spiser sunt og får i deg de næringsstoffene som kroppen din trenger – da kan du være en sunn og litt overvektig, men å være for overvektig er aldri sunt, sier hun.

Til info: Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: