PT I LOMMA: Mobilapper kan lage treningsprogrammer, motivere deg og pushe deg litt ekstra. Disse tre er våre favoritter. Hva er din? Del det gjerne med andre KK.no lesere i kommentarfeltet under artikkelen. Foto: Per Ervland
PT I LOMMA: Mobilapper kan lage treningsprogrammer, motivere deg og pushe deg litt ekstra. Disse tre er våre favoritter. Hva er din? Del det gjerne med andre KK.no lesere i kommentarfeltet under artikkelen. Foto: Per Ervland Vis mer

Trening

3 trenings-apper du burde teste

Enten du foretrekker å trene utendørs eller hjemme i din egen stue.

Det er en grunn til at folk sitter og tafser på mobilene sine hele tiden. De fantastiske appene til iPhone og andre smarttelefoner gjør livet både litte morsommere og enklere – og det finnes jo en app til så å si hver anledning.

Kjeder du deg på bussen? Angry Birds. Hva i all verden skal du ha til middag i dag? Middagsplanleggeren til Rema 1000. Lurer du på om du snakker i søvne? Ja, da kan jammen meg Sleep Talk Recorder-appen gi deg svaret.

Og når det kommer til trening, finnes det sånn cirka en hel haug. Vi har plukket ut tre forskjellige gratis-apper som vi liker – og håper at du vil gjøre det også.

Har du et godt app-tips? Del det gjerne med andre KK.no lesere i kommentarfeltet under artikkelen.

SE OGSÅ: 3 interiør-apper du må prøve




AKTIVITETSTYPE OG OPPSUMMERING: Til venstre: Du kan velge i mange flere aktivitetstyper enn bare løping. Til høyre: Hele økten får du oppsummert kilometer for kilometer, eller minutt for minutt. Foto: Skjermdump
AKTIVITETSTYPE OG OPPSUMMERING: Til venstre: Du kan velge i mange flere aktivitetstyper enn bare løping. Til høyre: Hele økten får du oppsummert kilometer for kilometer, eller minutt for minutt. Foto: Skjermdump Vis mer
KART OG INTERVALL: Til venstre: GPS-funksjonen viser løypa di. Til høyre: Appens coaching-funksjon lar deg legge inn intervallprogram for eksempel. Foto: Skjermdump
KART OG INTERVALL: Til venstre: GPS-funksjonen viser løypa di. Til høyre: Appens coaching-funksjon lar deg legge inn intervallprogram for eksempel. Foto: Skjermdump Vis mer
image: 3 trenings-apper du burde teste

Run Keeper

(Gratis/App Store)
Selv om appen heter «Run Keeper» kan du bruke den til mye mer enn bare løpeøktene dine. En rekke flere utendørsaktiviteter – fra spaserturer og sykling til langrenn og snowboard – er listet opp under «aktivitetstype».

Appen registrerer tid, avstand, fart, kaloriforbruk, og du får det samlet i en fin oppsummering, kilometer for kilometer - eller som Hurtigruta, minutt for minutt.

(Artikkelen fortsetter under.)






Husk å aktivere stedstjenester før du bruker appen, slik at GPS-funksjonen får med seg hvor langt og hvor fort du beveger deg. Da får du også sett på kart akkurat hvor du faktisk befinner deg der og da – og hele løypa di etterpå.

(Artikkelen fortsetter under.)






TIPS: Appen har en fin «coaching»-funksjon, som gjør at for eksempel du som liker intervaller kan legge inn ditt personlige program med varslinger. For eksempel et enkelt pyramideintervallprogram - hvor du gradvis øker tempo og så gradvis trapper ned igjen x antall ganger.

Appen lar deg også bruke Spotify eller andre musikktjenester, slik at du kan spille av favorittlåtene som får deg til å gi på litt ekstra samtidig.

Men husk å skru av appen når du er ferdig – altså å trykke på knappen det står «stop» på, da appen tapper temmelig mye saft fra batteriet. Det er lett å glemme hvis du ikke har Run Keeper på skjermen, men for eksempel Spotify.




DEMO AV ØVELSEN: Alle øvelser i programmene er demonstrert ved hjelp av bilder og video (klikk på kameraikonet øverst i høyre hjørne). Foto: Skjermdump
DEMO AV ØVELSEN: Alle øvelser i programmene er demonstrert ved hjelp av bilder og video (klikk på kameraikonet øverst i høyre hjørne). Foto: Skjermdump Vis mer
PREMIER: Etter fullført trening får du premie i form av nye treningsprogrammer å velge i. Foto: Skjermdump
PREMIER: Etter fullført trening får du premie i form av nye treningsprogrammer å velge i. Foto: Skjermdump Vis mer
image: 3 trenings-apper du burde teste

Nike Training Club

(Gratis/App Store)
Ikke en «outdoorsy kinda gal»? Denne appen er kjempefin til hjemmetreneren. Enten det er fordi du ikke liker gymmen eller fordi du sitter fast i tidsklemma. KK.no-redaksjonen fikk den demonstrert av treningsinstruktører da den ble lansert, og undertegnede har testet den ut solo flere ganger etterpå (i sin 17 kvadratmeter store stue med svært begrenset gulvplass).

De 85 forskjellige programmene - på mellom 15 og 45 minutter - består av effektive øvelser som krever lite plass og minimalt med utstyr. Anbefaler imidlertid alle å ha en treningsmatte og vektmanualer - pluss et håndkle tilgjengelig (for svett blir du!).

Hvilke programmer som passer for deg velger du ut i fra hvor trent du er og hvilket resultat du ønsker.

Er du usikker på hvordan en øvelse utføres, klikker du bare på selve øvelsen i programmet – så får du den demonstrert, ved hjelp av både bilder og video (klikk da på videoikonet i hjørnet øverst til høyre).

(Artikkelen fortsetter under.)






Etter fullført økt får du også en premie, i form av tilgang til nye treningsprogrammer. Som Glee-skuespiller Lea Micheles 15-minutters superøkt eller spesialprogrammet til Rihannas personlige trener, Ary Nunez.

(Artikkelen fortsetter under.)






TIPS: Med så mange forskjellige programmer å velge i kan du sy sammen ditt eget opplegg om du vil, og ta flere små programmer etter hverandre eller bygge på 30-minuttersøkten med en 15-minutters.

Appen lar deg også bruke Spotify eller andre musikktjenester samtidig.




JO, DU KLARER DET: Appen tar utgangspunkt i hvor mange armhevinger du klarer, og det er lagt inn pauser.  Foto: Skjermdump
JO, DU KLARER DET: Appen tar utgangspunkt i hvor mange armhevinger du klarer, og det er lagt inn pauser. Foto: Skjermdump Vis mer
PROGRAM: Appen lager et program du skal følge, og du kan selv velge å få påminnelser om når det er på tide med neste økt. Foto: Skjermdump
PROGRAM: Appen lager et program du skal følge, og du kan selv velge å få påminnelser om når det er på tide med neste økt. Foto: Skjermdump Vis mer

PushUps 100+ Lite

(Gratis/App Store)
Det er ikke uten grunn at mange mener pushup er en av de aller beste styrkeøvelsene. Du får ikke bare trent brystmuskulatur, men også skuldre og triceps (du vet, der hvor det fryktede «grevinnehenget» kommer) og en god del kjernemuskulatur (mage og rygg).

Øvelsen er i tillegg ekstra fin for oss jenter. De fleste av oss har nok ikke vondt av å bli sterkere i overkroppen akkurat.

Det finnes mange forskjellige armhevings-apper, men denne tror vi de aller fleste vil finne overkommelig. Den tar tak i ditt utgangspunkt (hvor mange pushups klarer du?) og legger løpet opp etter dette. Det er også lagt inn pauser.

(Artikkelen fortsetter under.)






Appen lager et program til deg som skal sikre at du jevnt økter antallet pushups du klarer. Hvis du vil, kan du legge inn påminnelser på når det er på tide med neste armhevingsøkt.

(Artikkelen fortsetter under.)






TIPS: Ønsker du å utfordre deg selv, ta armhevinger med håndflatene nærmere hverandre – for ekstra press på triceps. Ønsker du å gjøre lettere, ha knærne nedi gulvet istedenfor å stå på tærne.

Hvis du oppgraderer til fullversjonen (kr.7/App Store), får du appen uten reklame og med 6-ukers treningsprogram.

Hva er din favoritt-app?

Har du også en trenings-app du bare digger? Del det gjerne med andre KK.no-lesere i kommentarfeltet under.

image: 3 trenings-apper du burde teste

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: