SMAL MIDJE: De fleste av oss drømmer om en smal midje. Men hvordan lønner det seg å trene for å oppnå drømmen?  Foto: Shutterstock / Jacob Lund
SMAL MIDJE: De fleste av oss drømmer om en smal midje. Men hvordan lønner det seg å trene for å oppnå drømmen? Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

Smal Midje

3 treningstips som strammer opp midjen

Én av øvelsene krever kun inn- og utpust!

Mange kvinner ønsker seg smal midje, flat mage og markerte magemuskler. Selv om vi ofte er opptatt av det estetiske, finnes det også helsemessige fordeler ved å ha en smalere midje. Verdens helseorganisasjon (WHO) sier at et midjemål på 80 cm gir økt helserisiko for kvinner. 

Nå vet jo de fleste at a) det ikke er mulig å punktslanke seg, og at b) noe av det absolutt viktigste hvis du vil ned i vekt (uansett hvor på kroppen), er å legge om kostholdet. Men, i tillegg til dette, kommer jo trening. Så hvilke øvelser bør du gjøre for å nå målet om en smalere midje? (NB! Dessverre funker ikke Kim Kardashian-korsettet, selv om du kanskje skulle ønske det var så lettvint)

Vakuumøvelsen 

Denne har du kanskje sett, men ikke hørt om. Dette er øvelsen kroppsbyggere gjør når de skal vise frem magemusklene på konkurranser. 

Når du gjør vakuumøvelsen, trener du de indre magemusklene. Styrker du den indre muskulaturen, kan det være lettere å opprettholde en flat mage og et smalt liv

– Dette er den transverse abdominale muskelmassen, og er en del av det som ofte kalles «core», og «korsettet». Uten denne muskelmassen ville ikke magen blitt holdt på plass slik den gjør, har muskelfysiolog, personlig trener og blogger Helene Høimyr tidligere sagt til KK.no

Du kan gjøre vakuumøvelsen både stående, sittende og liggende. 

Slik gjøres vakuumøvelsen:
1. Pust rolig inn, deretter ut igjen. 
2. Når du nesten er ferdig med å puste ut, presser du siste rest av luften i lungene dine ut samtidig som du trekker navlen så langt inn som mulig. 
3. Du fortsetter deretter å holde navlen inne så mye du kan og kjenner på hvordan alle magemusklene aktiveres. 
4. Hold i 20 sekunder før du slipper opp. Øvelsen gjentas 3-5 ganger. Det er OK å puste underveis, men ikke la magen slippes ut. Etter hvert som du blir sterkere, kan du holde i lengre intervaller, opp mot et minutt av gangen. 

– Om magemusklene for eksempel har blitt strukket og delt ved en graviditet, og ikke blitt trent opp igjen med enkle øvelser etterpå, kan mageøvelser utføres uten at de indre musklene jobber så mye som de kunne gjort. Dette kan da føre til en utstående mage, med kanskje til og med synlige magemuskler, sier Helene Høimyr. 

LES OGSÅ: Har du hørt om vakuumøvelsen? 

Rockering

Jepp. God gammeldags rocking med rockering. Du trodde kanskje det hørte barndommen til, men neida. 

Du forbrenner nemlig masse kalorier samtidig som at rockingen er superbra for både muskeltoning, balanse og fleksibilitet. Og - det hjelper deg til en smalere midje. 

Tidligere har treningsekspert Trine Bækkevar på Vektklubb.no testet ut rockering-trening. I tillegg til at du kan trene absolutt over alt, trakk hun blant annet frem at du også kan trene alene og uten treningsprogram. 

Det å trene med rockering med en viss tyngde vil  gi en strammere midje. Dette fordi kjernemuskulaturen i mage og rygg blir styrket. Samtidig som at beina, hoftene og baken blir sterkere. 

Bilder av førstedame Michelle Obama som trener med rockering utenfor Det Hvite Hus har også fått noe av æren for at rockeringen har fått sin renessanse. 

Slik gjør du det:
1. Start med ringen over hodet og hold den slik at den hviler mot nedsiden av korsryggen. 
2. Sett en fot foran den andre og så med føttene litt fra hverandre. 
3. Deretter dytter du ringen slik at den begynner å bevege seg i sirkel rundt hoften din. 
4. For å holde ringen i bevegelse, må du flytte vekten frem og tilbake, fra det ene beinet til det andre. 

Du forbrenner faktisk 210 kalorier på 30 minutter med en lett rockering uten vekt. 

LES OGSÅ: Rock deg til smal midje på 30 minutter

(Artikkelen fortsetter under) 

Rockering er en super øvelse hvis du vil stramme opp midjen.  Foto: Shutterstock / Yellowj
Rockering er en super øvelse hvis du vil stramme opp midjen. Foto: Shutterstock / Yellowj Vis mer

Kondisjonstrening

Tidligere har treningsekspert Jill Jahrman uttalt at det mest effektive dersom du ønsker deg en smalere midje, er å trene kondisjonstrening. 

- Verken sit-ups eller andre øvelser kan redusere fettreservene rundt livet eller andre steder, sier Jahrman. 

Hun sier at alt fra sykling og aerobic til jogging eller rask ganger er fine alternativer. 

- Treningsøktene bør vare fra 20-40 minutter og du bør være skikkelig andpusten. 

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

OG DENNE: Treningsøkten bør ikke vare lenger enn 45 minutter

 

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop