LANGRENN: Trener du intervall, kan du forbrenne så mye som 400 kcal på en halvtime, ifølge ekspertene. Foto: All Over Press
LANGRENN: Trener du intervall, kan du forbrenne så mye som 400 kcal på en halvtime, ifølge ekspertene. Foto: All Over Press
Løping

30 minutter er alt som skal til

Det er ikke mye trening du må gjøre for å holde vekta i jula.

Du skal selvfølgelig kose deg med god mat, pepperkaker og marsipan i julen, men det føles ikke bra å starte nyåret med flere ekstra kilo.

Derfor gjør du lurt i å legge inn noen raske treningsøkter i ferien.

Vi ba to av Norges fremste eksperter innen trening, Helle Bornstein og Øystein Jensen, gi oss sine beste tips til effektiv og morsom juletrening.

LES OGSÅ: Så mye må du trene for å gå ned i vekt

LEK: Juletrening kan også være en runde på skøytebanen eller tur i akebakken. Foto: All Over Press
LEK: Juletrening kan også være en runde på skøytebanen eller tur i akebakken. Foto: All Over Press Vis mer

Intervaller og langrenn

Om det ikke er snø alle steder i landet, så opplever i alle fall noen en hvit jul. Er du blant dem, så bør du benytte anledningen til en treningsøkt på det myke underlaget.

Helle Bornstein, som driver treningskonseptet Smart Trening, råder alle som har barn til å ta med seg de små ut på aking og snømannbygging.

– Vær ute i snøen med familien. Velger du å gå tur, gå gjerne i litt snø og i stigning slik at du får opp pulsen og får jobbet litt med beinmuskulaturen, sier hun til KK.no.

Vil du ha en skikkelig treningsøkt, er langrenn noe av den mest effektive treningen som finnes.

– Og det er ingenting i veien for å kjøre intervaller på ski. Spenn på deg skiene og sett kurs for motbakkene, sier trener og fysioterapeut i Artesia, Øystein Jensen til KK.no.

Trener du intervaller i motbakke på langrenn, vil du kunne forbrenne mellom 350 og 400 kcal på en halvtimes økt (med utgangspunkt i at du er en kvinne og veier rundt 70 kilo).

– Husk at effekten av enhver type trening, avhenger av intensiteten du legger inn. Lav intensitet betyr lavere kaloriforbruk, høy intensitet betyr høyere kaloriforbruk, sier Øystein Jensen.

LES OGSÅ: Husk dette før du tar fram skiene





SØTT: Julekosen kan fort føre til ekstra kilo. Foto: All Over Press
SØTT: Julekosen kan fort føre til ekstra kilo. Foto: All Over Press Vis mer

Spiser 1000 kcal ekstra

Selv om du skal kose deg litt ekstra i julen, så er Helle Bornstein opptatt av at man ikke skal «ta helt av» og spise uten å tenke seg om.





– Forsøk å ta sunne valg selv om det er ferie. Bytt ut brusen med vann og spise gode, mettende måltider før du begynner på julegodteriet, råder hun.

Både Bornstein og Jensen mener det er smart å være bevisst på hvor mange kalorier ekstra man faktisk får i seg i løpet av helligdagene.

– Jeg tror mange kjapt spiser 500-1000 kcal ekstra om dagen i julen. Det innebærer faktisk en skikkelig løpetur på en time, sier Jensen.

Og som du helt sikkert vet allerede, så kan det være vanskelig å bli kvitt de ekstra kiloene når de først har satt seg.

LES OGSÅ: Slik setter du fart på fettforbrenningen

HALVTIMES LØPETUR: Ekstra fridager betyr kanskje at du endelig har tid til den løpeturen? Foto: All Over Press
HALVTIMES LØPETUR: Ekstra fridager betyr kanskje at du endelig har tid til den løpeturen? Foto: All Over Press Vis mer

Kjappe og effektive løpeturer

Du trenger selvfølgelig verken snødekte veier eller barn for å være i aktivitet i julen. Bare veier er en perfekt anledning til å ta en løpetur.





– Det går også an å dra i svømmehallen, på et hoppeland eller på innendørs klatring, sier Bornstein.

Har du medlemskap på et treningssenter, er mulighetene mange – og det mest effektive du kan velge, er sirkeltrening. Enten som gruppetime eller i styrkesalen.

Velg «store øvelser» som involverer flere muskelgrupper, for eksempel knebøy og kettlebell sving.


Feirer du jul i varmere strøk, gir det å løpe i sand ekstra effekt.

– Løping i sand forbrenner rundt 300 kcal i løpet av en halvtimes økt (med utgangspunkt i at du er en kvinne og veier rundt 70 kilo), forteller Jensen.

Og trening kan være både sosialt og gøy.

– Bruk ferien som en anledning for litt variasjon i treningen, tipser Bornstein.

LES OGSÅ: Fem styreøvelser du kan gjøre i stua
Til forsiden