<strong>ØKT SEXLYST:</strong> Noen enkle yogaøvelser kan gjøre moroa i sengehalmen til en helt ny opplevelse. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
ØKT SEXLYST: Noen enkle yogaøvelser kan gjøre moroa i sengehalmen til en helt ny opplevelse. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer

Sex

4 øvelser som gir økt sexlyst

Yoga kan faktisk styrke kroppen og øke sexlysten vår!

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO:  Visste du at vi kvinner ikke skal bedrive yoga på samme måte som menn?

- Dette er på grunn av syklusen vår, forteller yogaekspert Trine Hegegaard fra YoginiYoga i Danmark. 

Hos henne er fokuset på hvordan det føles i kroppen, mer enn hvordan vi ser ut.

– Jo flinkere vi blir til å leve i overensstemmelse med de feminine rytmene våre, desto bedre blir det fysiske, mentale og følelsesmessige overskuddet vårt. 

LES OGSÅ: Har du lite sexlyst?

Styrker seksualiteten vår 

Derfor kan yogaen også styrke den kvinnelige seksualiteten.

– Bekkenet er et kraftsenter, og er et av de stedene i kroppen som rommer flest nerveender. Når vi er stresset over en lengre periode, er kjønnsorganene et av de første stedene kroppen instinktivt slår av. Vevet der nede er noe av det mest følsomme vevet i kroppen.

- Enkelte yogaøvelser kan bidra til å styrke blodsirkulasjonen gjennom bekkenet og skape en større sanselighet i bekkenbunns­muskulaturen. Samtidig virker yoga balanserende på hormonene. Med øvelse kan du etter hvert øke kapasiteten din til å føle mer og øke sanseligheten din down under – og dermed få et bedre sexliv, forklarer hun. 

Nedenfor finner du fire øvelser som kan gi økt sexlyst: 

LES OGSÅ: Dette får oss til å miste sexlysten

Setu Bandha Sarvangasana

(Liten bro) med bekkenbunnstrening

Denne øvelsen kan berolige nervesystemet slik at du kommer i bedre kontakt med deg selv. Dessuten kan den stimulere fordøyelsen og de indre organer.

Den er også bra hvis du har problemer med korsryggen. Spenninger i dette området kan låse muskulaturen rundt de nedre organene. Det er viktig å huske den daglige bekkenbunnstreningen, slik at den lille muskulaturen nedentil blir sterk og smidig.

<strong>GIR ØKT SEXLYST:</strong> Setu Bandha Sarvangasana (liten bro) med bekkenbunnstrening. Foto: Bo Lynge
GIR ØKT SEXLYST: Setu Bandha Sarvangasana (liten bro) med bekkenbunnstrening. Foto: Bo Lynge Vis mer

Slik gjør du:

  1. Legg deg på ryggen og bøy bena slik at hælene kommer i nærheten av rumpa.
  2. Press skuldrene, hælene og bakhodet litt ned i matten, og løft hoftene mot taket mens du puster inn.
  3. Plasser albuene slik at de presser lett ned mot gulvet, og underarmene peker opp mot taket. Trekk pusten dypt.
  4. På et innpust presser du hælene og albuene ned i gulvet, og løfter hoftene opp mot taket så rumpa løfter seg fra underlaget.
  5. På utpust senker du rumpa ned mot gulvet igjen, mens du kniper sammen musklene rundt anus. 
     

Gjenta punkt 4 og 5 minst 15 ganger i et rolig tempo.

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak et langt ekteskap

Supta Baddha Konasana 

(Liggende sommerfugl) med fokus på pusten

Mange kvinners fordøyelsesproblemer og reproduktive problemer skyldes spenninger i magen. I denne stillingen avspennes magen, og blodsirkulasjonen til mage- og bekkenregionen samt de indre organer økes. 

<strong>GIR ØKT SEXLYST:</strong> Supta Baddha Konasana (liggende sommerfugl) med fokus på pusten. Foto: Bo Lynge
GIR ØKT SEXLYST: Supta Baddha Konasana (liggende sommerfugl) med fokus på pusten. Foto: Bo Lynge Vis mer

Slik gjør du:

  1. Sett deg med fotsålene samlet, slik at knærne peker ut til sidene. Plasser eventuelt en avlang pute eller et sammenrullet teppe bak deg (skal være så lang at hodet ditt kan hvile på den når du lener deg bakover).
  2. Legg deg bakover. Er haken din høyere enn pannen bør du legge en pute under hodet for å beskytte nakken.
  3. La hendene hvile på magen, og kjenn hvordan kroppen synker ned i underlaget.
  4. Lukk øynene, slapp av i ansiktet og kjevene, og fokuser på pustingen. Pust avslappet og dypt helt ned i magen.
     

Bli her i 3-10 minutter.

LES OGSÅ: Yoga på jobben

Upavistha Konasana

(Bredsittende) med fokus på pusten

Denne øvelsen kan virke stimulerende på magens organer, strekker ryggen og innsiden og baksiden av bena, samtidig som den avspenner lysken og hele underlivsområdet.

Du vil kanskje også merke at den hjelper på menstruasjonssmerter.

<strong>GIR ØKT SEXLYST:</strong> Upavistha Konasana (bredsittende) med fokus på pusten. Foto: Bo Lynge
GIR ØKT SEXLYST: Upavistha Konasana (bredsittende) med fokus på pusten. Foto: Bo Lynge Vis mer

Slik gjør du:

  1. Sett deg ned og spre bena ut til hver side så langt du kan.
  2. Trekk den myke delen av rumpa tilbake, slik at du kommer ned på sitteknoklene og kan tilte bekkenet litt fremover med rak rygg. Sett deg eventuelt oppå en pute for å gjøre det enklere.
  3. Flex føttene så tærne peker mot taket, og sett fingertuppene i gulvet foran deg – og hvis du klarer å holde hoftene tiltet frem, kan du eventuelt legge underarmene på gulvet.
  4. Trekk pusten dypt, og forestill deg at du trekker pusten helt ned i kjønnsorganene dine. 
     

Hold stillingen i et par ­minutter så du kjenner at du blir rolig.

LES OGSÅ: Får du sjelden orgasme med kjæresten?

Supta Padangusthasana

(Liggende L)

Med denne øvelsen kan du tøye den store psoasmuskelen. Hvis den er spent kan du risikere smerter ved samleie. Stillingen kan også hjelpe på rygg- og menstruasjonssmerter samt virke beroligende.

<strong>GIR ØKT SEXLYST:</strong> Supta Padangusthasana (liggende L). Foto: Bo Lynge
GIR ØKT SEXLYST: Supta Padangusthasana (liggende L). Foto: Bo Lynge Vis mer

Slik gjør du:

  1. Legg deg på ryggen. Bøy det venstre benet.
  2. Pust inn og ta tak i baksiden av det høyre låret ditt. Flex den høyre foten og jobb med å strekke benet helt ut, samtidig som du bruker hendene til å kaste benet tilbake ned i hofteskålen mot gulvet.
  3. Hold stillingen mens du puster dypt inn og ut 10 ­ganger. Gjenta på motsatt side.


LES OGSÅ: Se hva som virkelig får oss lystne på sex

<strong>KK SPORTY:</strong> I salg 24. august.
KK SPORTY: I salg 24. august. Vis mer

Les hele artikkelen i KK Sporty som er i salg nå. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer