FROKOST: Topp havregrøten med for eksempel frø og bær, og du gir kroppen det den trenger fram til lunsj. FOTO: NTB Scanpix
FROKOST: Topp havregrøten med for eksempel frø og bær, og du gir kroppen det den trenger fram til lunsj. FOTO: NTB Scanpix
Frokost:

4 ting frokosten din alltid bør inneholde

Gjør dagens første måltid til en skikkelig sunn start.

Frokost omtales ofte som dagens viktigste måltid, og er avgjørende for at både kropp og hode skal klare å yte det dagen krever.

Ernæringsfysiologer svarer ofte havregrøt, når de blir spurt om hva som er den aller beste frokosten. Grunnen er at havregrynene i grøten gir deg påfyll av grove karbohydrater, litt proteiner og lite sukker. I tillegg inneholder grynene masse fiber, noe som for eksempel vil gjøre at du holder magen mett fram til lunsj. Men, skal dagens første måltid være optimalt, bør du også tilføre frokosten noen mer.

LES OGSÅ: Frokosten alle ekspertene anbefaler

4 ting frokosten din bør inneholde

En sunn frokost bør inneholde grove karbohydrater, det kan som nevnt være havregryn, men også grovt brød, grønnsaker og frukt. Det er også en fordel at frokosten inneholder en del proteiner.

- Det kan være cottage cheese, kesam, mager yoghurt eller andre magre melkeprodukter, men det kan gjerne også være fiskepålegg eller egg, og av og til rene kjøttpålegg, sier selvstendig ernæringsfysiolog og kursholder Gunn Helene Arsky til KK.

I tillegg til grove karbohydrater og proteiner, bør også frokosten by på en liten dose sunt fett.

- Det kan være en liten håndfull nøtter, tran eller frø, som for eksempel linfrø eller chiafrø, sier Arsky.

Til slutt må du ikke glemme væske, en del av en god start på dagen er også vann, te, juice eller kaffe.

- Med dette innabords er du rustet frem til lunsj, sier Arsky.

LES OGSÅ: Frokost for deg med dårlig tid

Klar kvelden før

Synes du det er vanskelig å få tid til frokosten før du må løpe ut døren, så er det fullt mulig å gjøre den klar, eller i alle fall nesten klar kvelden før. For eksempel kan du gjøre klar havregrøt før du kryper til sengs.

- Rør sammen havregryn, frø, melk og eventuelt yoghurt og sett det kjølig over natten. Dagen etter rører du inn revet frukt eller topper med friske bær eller bananskiver. Superenkelt og dermed ingen grunn til å hoppe over frokosten, sier Arsky.

En god huskeregel er én del havregryn og to deler melk. I tillegg til frukt og bær, kan du også ha i nøtter eller frø, som gir deg det sunne fettet frokosten også bør inneholde litt av.

- Hvid du ikke er så opptatt av utseende på maten, så kan du røre inn frukt og bær dagen før også, det gjør jeg, sier Arsky.

Lager du grøten i en tett boks, blir det også en enkel frokost å ta med seg om du ikke har tid til å spise hjemme.

- Prøv også havrevelling, lager du den med melk blir den også litt mer mettende. Du kan også røre sammen vann, melk og mysli og la stå i en gryte til dagen etter. Så er det to minutter på ovnen, og grøten er klar, tipser Arsky.

LES OGSÅ: Hektra på koffein?

Wrap eller smoothie

Det er ikke sånn at en sunn frokost, bare kan være havregrøt eller grovbrød, det kan også være for eksempel en stor, grov wrap.

- Smør den med naturell kremost. Topp med jordbær delt i to, og noen blader frisk mynte. Dryss over skivede mandler eller chiafrø og rull sammen, sier Arsky.

I likhet med kjøleskapsgrøten, kan også denne frokosten gjøres klar kvelden før. Pakk den godt inn og legg kaldt til morgenen etter.

Det samme kan du selvfølgelig gjøre med brødskiver, og sverger du til nettopp denne frokosten, husk at brødet bør være grovt. Et brød regnes som grovt når 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel eller helkorn. Har brødskalaen tre «kaker» betyr det at brødet inneholder mellom 50 og 75 prosent sammalt mel eller helkorn.

Har brødskalaen fire «kaker», betyr det at brødet inneholder mellom 75 og 100 prosent sammalt mel eller helkorn. På brødposen vil du som regel også finne den eksakte prosentandelen sammalt mel eller helkorn.

Har du ikke så mye appetitt om morgenene, kan også en smoothie gi deg påfyllet du trenger.

- Smoothie er perfekt, lett å ha oppi alt det du trenger for å holde koken fram til lunsj. I Norge er eggene trygge for salmonella, så det går også an å røre rå egg inn i en smoothie om du vil, sier Arsky.

LES OGSÅ: 5 sunne smoothies

Dagens viktigste måltid?

De lærde strides om hvor viktig frokostmåltidet er og forskningen som er gjort på temaet, er heller ikke entydig. Til Forskning.no har førsteamanuensis ved institutt for idrett og ernæring ved Københavns Universitet, Lesli Hingstrup Larsen, som selv har forsket på frokostens betydning, uttalt at:

- De studiene som er gjennomført, peker i ulike retninger, sier Larsen.

En fersk studie KK nylig omtalte, viser at de som dropper frokost kan ha høyere risiko for å få hjertesykdom og diabetes, enn de som spiser en stor frokost. Akkurat hvorfor, er man ikke sikre på og Elin Sørli Kildahl, klinisk ernæringsfysiolog og høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole, mener det trengs mer forskning på dette området for å forstå hvilken effekt frokost har på helsen vår.

Mens noen studier antyder at de som spiser frokost, har lettere for å gå ned i vekt og holde vekten, viser andre det motsatte. Det samme gjelder frokostens betydning for konsentrasjon, men ifølge en rapport fra 2009 er det spesielt barn som påvirkes negativt av å droppe frokosten.

LES OGSÅ: Spiser du for sjelden?

LES OGSÅ: Slik starter kostholdsekspertene dagen

Til forsiden