VILJESTYRKE: Når du skal holde vekten kan du ikke bare stole på viljestyrken, sier ekspert. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
VILJESTYRKE: Når du skal holde vekten kan du ikke bare stole på viljestyrken, sier ekspert. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia Vis mer

Vektnedgang

4 tips som sikrer at du ikke går opp i vekt etter slankekuren

Kun 5-10 prosent klarer å holde vekten nede.

Publisert

Høsten er snart her og du er kanskje i gang med en sunn og mer aktiv livsstil etter en sommer med uendelig mengder is, grillmat og alkohol. For veldig mange er det ikke selve vektnedgangen som er den største utfordringen, men det å holde vekten nede etter at de uønskede kiloene har forsvunnet.

LES OGSÅ: Dette vil ikke slankeindustrien at du skal vite

Studier viser at kun 5-10 prosent klarer å holde vekten nede etter en større vektnedgang.

- Jeg tror mye av årsaken til det er at mange følger dietter i stedet for å gjøre livsstilsendringer når de går ned i vekt. Følger du en diett, legger du gjerne bort ditt opprinnelige kosthold og begynner med noe helt nytt. Når du har nådd målet, går du tilbake til de kostholdsvanene du hadde tidligere, og det var jo der årsaken til overvekten lå, forklarer Stine Malvik, klinisk ernæringsfysiolog ved Friskliv og mestring i Trondheim kommune, som også driver nettstedet mat-helse.no.

Hvis du går ned i vekt ved å endre livsstil, vil du derimot gradvis etablere nye vaner, som det er naturlig å holde på når vektnedgangen er ferdig.

- Du har rett og slett fått en ny livsstil. Går du ned i vekt ved å drikke shaker eller supper, vil du ikke ha noen formening om hva og hvor mye som er fornuftig å spise når du ønsker å gå tilbake til «vanlig» mat, sier hun. 

LES OGSÅ: Disse pillene kan gjøre at du legger på deg

Gode tips etter vektnedgangen

Malviks beste tips for å holde vekten etter vektnedgangen er:

1. Legg om livsstilen, ikke følg en kortvarig diett. Går du ned i vekt ved hjelp av en livsstilsendring, har du forhåpentligvis etablert noen nye og gode vaner i den tiden du har redusert vekten, og disse må du videreføre også i tiden etterpå.

2. Vær aktiv. Hva og hvor mye du spiser etter å ha oppnådd vektnedgangen er avgjørende. Forskning viser likevel at noe av det viktigste du kan gjøre for å holde vekten nede etter vektnedgang, er regelmessig fysisk aktivitet.

3.Vær tålmodig.  Det tar opptil fem år før kroppen tilpasser seg den nye, lavere vekten. Du vil derfor kunne oppleve økt appetitt og redusert forbrenning i tiden etter vektnedgang. Det er kroppens metode for å få deg til å spise mer og legge på deg fett.

4. Spis variert. Følger du Helsedirektoratets kostråd, er du sikret et variert og sunt kosthold som dekker kroppens behov. Da gjelder det bare å passe mengdene, forklarer Malvik.

LES OGSÅ: Lettbrus kan føre til vektøkning

- Ikke stol på viljestyrken

- Når du skal holde vekten kan du ikke stole på viljestyrken. Du må endre vaner til noe du trives med, sier Kjetil Retterstøl, professor ved seksjon for klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo. 

Han sier at gode eksempler er å oppdage en aktivitet du liker, som å skaffe deg hund, gå kveldstur, finne en treningsaktivitet, finne en treningsvenn eller turvenn.

- Det fine med aktivitet er at det også får deg vekk fra TV og annen skjermaktivitet der fristelsen til noe godt kan være plagsom. Finner du en aktivitet som gir trivsel og mindre tid i godstolen, er mye gjort, sier han.

Ønsker du å kunne kose deg litt ekstra i helgene uten å gå opp i vekt, kan det være lurt å spise litt magrere i hverdagen slik at du har plass til litt ekstra i helgen.

- Mine beste tips er å ha et høyt aktivitetsnivå, både hverdagsaktivitet og mer krevende fysisk aktivitet flere dager i uka, og følge norske kostråd. Du bør være bevisst på at man ikke kan spise like store porsjoner som man gjorde før vektnedgangen, og spesielt være forsiktig med for mye søtt og utskeielser, sier Malvik.

LES OGSÅ: Så mye må du kutte for å gå ned i vekt

Gå ned i vekt - og bli der

For å gå ned i vekt må du forbrenne mer energi enn du spiser, slik at kroppen blir nødt til å ta av energilagrene dine. Det er mange måter å oppnå dette på, og hva som fungerer best vil variere fra person til person.

Vegard Lysne er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen. Han gir generelle tips for å gå ned i vekt - og bli der.  

  1. Øk inntaket av grønnsaker. Dette bidrar med mye volum og lite energi.
  2. Øk inntaket av protein. Protein metter bedre enn de andre næringsstoffene. Å spise matvarer som kjøtt, fisk, egg og belgfrukter til de fleste måltidene kan være lurt.
  3. Drikk før og under måltidene. Dette bidrar til å fylle opp magesekken, slik at du fortere blir mett.
  4. Spis sakte. Det tar en stund før du merker at du er mett. Ved å spise saktere, gir du kroppen mulighet til å gi beskjed før du har spist for mye.
  5. Reduser inntaket av flytende kalorier. Det er mye lettere å drikke mye appelsinjuice, enn å spise tilsvarende mengder appelsiner. Ett unntak er varme supper, som er bevist å gi høy metthet og dermed kan være et godt valg til lunsj eller middag.
  6. Finn en måltidsrytme som passer deg. Å ha en stabil måltidsrytme, hvor du spiser omtrent til samme tid fra dag til dag, kan gjøre det enklere å begrense matinntaket. 


LES OGSÅ: Mistet motivasjonen til å gå ned i vekt?

Tenk langsiktig

Går man tilbake til sitt opprinnelige kosthold, vil kiloene raskt komme tilbake.

- Kanskje vil du bruke noen uker eller måneder på å finne den riktige balansen i mengder, men som et utgangspunkt kan du tenke at du skal legge til litt mat til noen måltider, samtidig som du ikke kan spise like mye som du gjorde før vektnedgangen, sier Malvik.

Du må være klar over at jobben ikke er over, kroppen ønsker å få vekten opp igjen, så en helg med masse utskeielser vil kunne gjøre mer skade for en som nettopp har gått ned i vekt, sammenlignet med en som har holdt vekten stabil i mange år.

Malviks konkrete kostråd: velg grovt og magert, spis mye frukt og grønnsaker, hold inntaket av søtt til et minimum og vær spesielt forsiktig med sukkerholdige og energirike drikker.

LES OGSÅ: Fett er ikke farlig!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer