KOSTHOLDSPLAN: Når du følger en kostholdsplan trenger du ikke spise noe annet enn resten av familien. Det handler om å spise sunn mat som er i tråd med helsemyndighetenes anbefaling, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
KOSTHOLDSPLAN: Når du følger en kostholdsplan trenger du ikke spise noe annet enn resten av familien. Det handler om å spise sunn mat som er i tråd med helsemyndighetenes anbefaling, sier eksperten. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Kostholdsplan:

4 tips til å følge en kostholdsplan med familie

Å kombinere en ny diett med familieliv kan by på utfordringer for mange.

Du står i butikken for å handle inn middag til familien, og prøver å finne noe som barna liker som i tillegg er i tråd med den nye dietten din. Kanskje lurer du på om ungene vil reagere hvis du spiser noe annet enn resten av familien, eller om du kan bytte ut barnas poteter og ris med en salat.

Eksperter mener at det ikke trenger å være så komplisert.

- Mange tror at de må gå i gang med kompliserte dietter som gjør at de ikke kan spise det samme som resten av familien. Da får de et logistikkproblem og sender feil signal til barna, fordi fokuset blir på ja-mat og nei-mat, sier Thea Helene D. Danielsen, som er utdannet sykepleier med fordypning i ernæring og som er kostholdscoach i Flexikost.

Disse 4 tipsene kan hjelp deg som har barn og som følger en kostholdsplan:

LES OGSÅ: Slik gir du barnet gode spisevaner helt fra start

1. Lag samme mat til hele familien

- Nei, du trenger ikke spise noe annet enn resten av familien. Det handler om å spise sunn mat som er i tråd med helsemyndighetenes anbefaling, bare i litt mindre mengder. Det er ikke mer komplisert enn som så, sier Danielsen.

Alle har godt av å spise grovt og fiberrikt, spise rikelig av frukt, bær og grønnsaker, samt velge magre varianter av melk- og kjøttprodukter.

- Det er ingen grunn til å lage forskjellig mat til seg selv og til familien. De offisielle anbefalingene er det kostholdet som er anbefalt både store og små, og som også fungerer når du skal ned i vekt, sier Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog/fagsjef for Grete Roede AS.

Når du skal ned i vekt må du imidlertid passe på mengden mat, og kanskje litt hvor mye du velger av de ulike matvarene.

LES OGSÅ: Slik bør du spise i 30-, 40- og 50-årene

SAMME MAT TIL HELE FAMILIEN: - Det er ingen grunn til å lage forskjellig mat til seg selv og til familien. De offisielle anbefalingene er det kostholdet som er anbefalt både store og små, og som også fungerer når du skal ned i vekt, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
SAMME MAT TIL HELE FAMILIEN: - Det er ingen grunn til å lage forskjellig mat til seg selv og til familien. De offisielle anbefalingene er det kostholdet som er anbefalt både store og små, og som også fungerer når du skal ned i vekt, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

2. Ikke «forby» enkelte matvarer

- Hvis du nekter deg selv å spise poteter til middag eller brødskiver til frokost, så sender du et signal til barna om at karbohydrater er farlig. Det er ikke smart å ekskludere hele næringsgrupper, sier Danielsen.

Det er helt greit å spise en god middag sammen med familien, så lenge du spiser i henhold til målet ditt. Det skal være en livsstilsendring, ikke en kortvarig diett.

- Endrer man fra usunne til sunne matvaner i familien, gjør man barna en stor tjeneste ved at de får med seg gode vaner videre. Kanskje det kan gjøre at de slipper å slite med vekten når de selv blir voksne. Her er det bare vinn – vinn, sier Bugge.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

3. Vei maten og forklar hvorfor

Mange spiser for lite eller for mye når målet er å gå ned i vekt. Det er vanskelig å se med det blotte øyet hvor mange kalorier det er i maten, og eksperter oppfordrer derfor til å veie maten i en periode.

- Enkelte voksne er redde for at det å veie maten skal sende feil signal til barna eller ungdommene i huset. Hvis du veier maten for å spise veldig lite eller sulte deg, er det usunt. Men hvis du veier maten for å passe på at du spiser nok for å få resultater av treningen, og gå ned i vekt på en sunn måte, så mener jeg at det er helt greit, sier Danielsen.

Hun sier at pulverkurer eller å kutter ut poteter og brød viser et anstrengt forhold til mat. Å veie maten for å passe på mengdene trenger ikke å sende et usunt signal til barna.

- Det handler om den positive vinklingen. Det er litt det samme som å ha et budsjett når du går på butikken, forklarer hun.

Hvis du derimot synes det er ubehagelig å veie maten foran barna, er det ingen grunn til å ha vekten på kjøkkenbordet.

- Man kan gjøre unna veiingen før man setter seg og uten at det nødvendigvis legges merke til. Veier man i forkant, kan man danne seg et bilde av hvor stor porsjon det er man skal ha, og så stole på øyemålet når man setter seg, sier Bugge.

IKKE SULT DEG: - Du skal ikke sulte deg ned i vekt, det handler om å få en sunn livsstil som du kan videreføre til barna dine. FOTO: NTB Scanpix
IKKE SULT DEG: - Du skal ikke sulte deg ned i vekt, det handler om å få en sunn livsstil som du kan videreføre til barna dine. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Har du hørt om «If It Fits Your Macros»?

4. Spis nok

- Det vanligste er at folk som ønsker å gå ned i vekt spiser alt for lite. De ødelegger forbrenningen og mister motivasjonen. Det sender også et dårlig signal til barna, så spis nok, råder Danielsen.

Hun sier at det handler om en mental endring og å få et bedre forhold til mat.

- Du skal ikke sulte deg ned i vekt, det handler om å få en sunn livsstil som du kan videreføre til barna dine, sier hun.

LES OGSÅ: Detoxjuice, kokosolje og fruktose - her er kostholdstrendene som ikke var sunne likevel

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: