GRILLMAT: Grillmat kan være supersunt, men mye av det vanlige tilbehøret bør begrenses litt om man griller hver dag. FOTO: NTB Scanpix
GRILLMAT: Grillmat kan være supersunt, men mye av det vanlige tilbehøret bør begrenses litt om man griller hver dag. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Grillmat:

5 enkle tips til en sunnere grillsesong

Kan vi spise is og grillmat hver dag? Klart det, men ta gjerne noen grep for å gjøre kosen sunnere.

Det er lite vi snakker om mer enn været, og det er ikke så rart for her oppe i nord skal helst alle gode værdager nytes. Sommeren er tid for både kos, fest og ferie, og med det gjerne også både is, øl og mye grillmat. Synes du det er vanskelig å leve sunt om sommeren, så er det noen enkle ting det går an å være obs på.

Is er noe av det beste med sommeren – etter været og badetemperaturene, selvfølgelig, men en stor is hver eneste dag kan bety mye sukker og ekstra kalorier.

- Et tips er å nyte en større is i helgene, eller en gang i blant, og heller spise saft-is hvis behovet skulle melde seg i mellom, sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede.

LES OGSÅ: Ja, nordmenn elsker iskrem

Her får du tips til hvilke grønnsaker du bør grille og servere som tilbehør til sommerens grillmat. Vis mer

Smoothie-is

Men en is trenger heller ikke å være hverken saftis eller fløteis kjøpt i butikken. En deilig smoothie kan også bli en god ispinne etter en liten stund i fryseren.

- Ungene elsker det, råder Lied.

- Eller hva med å rett og slett bytte ut isen med norske jordbær? De er så søte at man trenger ikke sukker på dem. Alternativt kan man ta litt vaniljekesam på dem.

LES OGSÅ: Dette er årets største ferietrend

TILBEHØR: Hvis du griller ofte kan det være lurt å bytte ut det usunne tilbehøret med noe sunt, som for eksempel grillspyd med grønnsaker. FOTO: NTB Scanpix
TILBEHØR: Hvis du griller ofte kan det være lurt å bytte ut det usunne tilbehøret med noe sunt, som for eksempel grillspyd med grønnsaker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Varier tilbehøret

Når vi først har mulighet er det ikke helt usannsynlig at vi fyrer opp grillen hver dag hele sommeren. Grillmat er ikke nødvendigvis noe mindre sunn enn maten vi lager på kjøkkenet, men det er fort gjort at det blir mye både ventepølser og middagspølser, burgere i brød og potetsalater.

De største kaloribombene er imidlertid gjerne ikke kjøttet, men tilbehøret. Ferdigkjøpte coleslaw eller potetsalater, sauser, dressinger og store fine burgerbrød er heller det som gjør at grillmåltidet kan bli mindre sunt.

- Grill kjøtt som er magert – eller fisk, og gjerne også grønnsaker. La usunt tilbehør bare være en liten del av tallerkenen. Grillmåltidet gjør man sunt ved å grille magert kjøtt, samt tilby masse grønnsaker – og bare bittelitt saus på siden, sier Lied.

LES OGSÅ: Dette visste du garantert ikke om kalde pølser

Bytt ut ventepølsa

- I stedet for ventepølsa så kan man jo gjerne lage seg en tallerken med ventegrønnsaker og dipp. Dette er det jo ofte barn liker godt også. Grønnsakene kutter man i staver og man kan jo variere til å være både cherrytomater, sukkererter, agurk, blomkål, og gulrøtter, råder Maylinn Lykken, som er ernæringsrådgiver i den kommunale tjenesten, Frisklivssentralen.

Bland en halv ferdigpose med krydder med lettrømme eller kesam, og voilá!

LES OGSÅ: Finnes det egentlig sunne alternativer i chipshylla?

SMAKER AV SOMMER: En is iblant er helt ufarlig og hører sommeren til. FOTO: NTB Scanpix
SMAKER AV SOMMER: En is iblant er helt ufarlig og hører sommeren til. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Unngå direkte varme på grillen

Hun påpeker at det er lite i veien for å grille en hel sommer.

- Da er det en gylden anledning til å lage deilige salater man kan ha til maten, og ellers variere tilbehøret mye.

Fileter av torsk, laks og ørret blir deilig grillmat, og finnes i pakninger der de ligger på aluminiumsbrett og kan slenges rett på grillen.

- Ellers kan man ha fokus på å grille magert kjøtt som for eksempel kylling, kalkun, indrefileter og ytrefileter. Liker man koteletter kan man skjære bort fettranden, sier Lykken.

Hun minner også om at mye brent kjøtt bør unngås, og råder til å bruke en grillstein eller grille i aluminiumsfolie eller på et aluminiumsbrett for å unngå direkte varme som kan svi kjøttet.

Trine Husøy ved Avdeling for Toksiologi og Risiko ved Folkehelseinstituttet, har tidligere forklart oss hvorfor det svidde grillkjøttet bør unngås.

- I stekt mat dannes stekemutagener, som er en gruppe stoffer som kan skade DNA-et og være kreftfremkallende. Når du griller vil det også komme røyk fra fettet som drypper ned på stenene og det kan avsettes på maten.

LES OGSÅ: 5 tips som sikrer grønnsaksinntaket

Mange beveger seg mer om sommeren

Man skal selvfølgelig ikke tenke så veldig på hva man spiser hele sommeren, og alt kan nytes i blant. Med det gode været blir det også gjerne mer aktivitet.

- Man vil jo selvfølgelig merke det på vekten om man bare spiser pølser og is og annen kaloririk og næringsfattig mat, og drikker masse øl. Men heldigvis byr sommeren på masse god og sunn mat også. Man kan fråtse i deilige salater, frukt og bær, grillede grønnsaker og grillet magert kjøtt, og deilige smoothier.

- Så lenge man er litt bevisst og lar de sunne valgene være «normen», så vil det være plass til noen utskeielser – og spesielt hvis man klarer å være fysisk aktive i tillegg, påpeker Lied.

Lykken påpeker imidlertid at selv om det er viktig å holde seg aktiv, så vil det ikke kunne gjøre opp for et usunt kosthold.

- Om man faktisk kan unne seg mer mat og kos om sommeren, avhenger alltid av totalt aktivitetsnivå på en dag. Det er lett å overdrive hvor mye man faktisk brenner på en treningsøkt, så hverdagsaktivitet har mye å si her. Dessuten er det alltid viktig for å kroppen å få dekket sin andel av næringsstoffer, det er generelt ikke noe vanlig problem for et vanlig friskt mennesker å få dekket sitt behov for energi, påpeker hun.

- Man kan stort sett spise alt, men alt med måte. Er det vanskelig å begrense seg så er det lurt å finne alternative matvarer eller drikkevarer.

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart at du hiver innpå dessert selv om du er stappmett

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: