SUNN: Har du gjort sunne endringer i kostholdet den siste tiden? Da kan det hende du opplever at vekta stagnerer. FOTO: NTB Scanpix
SUNN: Har du gjort sunne endringer i kostholdet den siste tiden? Da kan det hende du opplever at vekta stagnerer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Sunt kosthold:

5 grunner til at vekta går opp når du begynner å spise sunt

Det er faktisk vanlig å se at tallet på badevekta øker i starten av en kostholdsendring!

Har du endret kostholdet ditt til det sunnere i det siste? Eller kanskje du har begynt å trene igjen etter en lang sommerferie? Et sunt kosthold og regelmessig trening gir oss mange goder - for eksempel bedre søvn, bedre selvtillit og mer energi i hverdagen.

For noen er det vektnedgang som er hovedmotivasjonen for en sunnere livsstil. Derfor kan det være veldig frustrerende å vite at man kan oppleve at vekten stagnerer, eller til og med øker, når man gjør sunne endringer i livsstilen sin.

KK har spurt klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, og daglig leder og treningscoach ved Entire Body AS, Sander Andersen, om hvorfor dette skjer.

LES OGSÅ: Selv 20 sekunder trening har effekt, ifølge ny studie

- Noe de aller fleste vil oppleve

Anne Marie Skjølsvik sier at det er flere grunner til at vekten øker de første ukene etter at man har begynt å trene og spise sunt.

De fleste vil nok oppleve at vekten går noe ned helt i starten av en kostholdsendring, men så kan man oppleve at den stagnerer eller øker litt, forklarer hun:

- Det er selvfølgelig veldig frustrerende, men noe de aller fleste vil oppleve. Når du går ned i vekt er det mye som endres i kroppen din. Den skal regulere seg til et nytt kosthold, i tillegg til at forbrenningen i hvile går ned, hormoner og hvordan kroppen bruker energi endres. Dette er store endringer for kroppen, noe som gjør at man ikke kan forvente at vekta bare går nedover, sier Skjølsvik til KK.

Her er fem mulige grunner til at tallet på vekta ikke går nedover:

SUNT KOSTHOLD: - Det er viktig at du spiser nok mat når du skal ned i vekt. Fokuser heller på å velge riktig mat, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
SUNT KOSTHOLD: - Det er viktig at du spiser nok mat når du skal ned i vekt. Fokuser heller på å velge riktig mat, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

1. Du spiser for lite

Man skulle kanskje ikke tro at man kan gå opp i vekt av å spise for lite? Det er faktisk mulig. En av de vanligste feilene vi gjør når vi endrer kostholdet i en sunnere retning er å spise for lite, forklarer Skjølsvik.

- Dermed gir vi kroppen for lite energi. Resultatet er ofte at man går rundt og er småsulten hele tiden, samt at kroppen går i sparemodus.

Derfor er det viktig at du spiser nok mat når du skal ned i vekt. Fokuser heller på å velge riktig mat. Spis mer grønnsaker, ha en god proteinkilde til hvert måltid, velg grove kornprodukter med mye fiber, drikk vann i løpet av dagen og pass på å ikke la det gå mer enn tre til fire timer mellom måltidene.

- Lag deg gjerne en matplan for uken, så går planleggingen mye lettere, sier Skjølsvik.

LES OGSÅ: Fungerer proteintilskudd bedre enn proteiner fra mat?

2. Du taper muskelmasse

Om du spiser for lite, vil det gå utover muskelmassen.

- Når kroppen ikke får nok næring, sparer den på fettet, fordi det er nødvendig til en eventuell krisesituasjon. Muskler, derimot, forbruker mye av kroppens energi. Derfor kvitter kroppen seg først med muskelmasse, sier Skjølsvik, og fortsetter:

- Forbrenningen går da ned, og du vil tape muskelmasse, som igjen vil føre til enda lavere forbrenning.

3. Du bygger muskelmasse

Det er også mulig at du går opp i vekt fordi muskelmassen øker. Har du nettopp begynt å trene mye tung styrketrening, legger du til rette for å bygge muskler, forklarer Skjølsvik.

- Over tid kan dette føre til at vekta går litt opp.

- Hvor fort man bygger muskler er veldig individuelt og variasjonene er store, men forskning viser at det er mulig med en muskelvekst på mellom 3 og 25 prosent i løpet av 12 uker.

Selv om vekten øker, kan det være en fordel. Kroppssammensetningen endrer seg, og du vil kanskje merke at klærne sitter bedre på enn tidligere.

- Ved økt treningsmengde kan også kroppen lagre mer glykogen i musklene, som i tillegg binder vann, som gjør at kroppsvekten vil øke noe, sier ernæringsfysiologen.

Sander Andersen forklarer at mennesker som har gode gener for muskelvekst ofte vil legge på seg muskler ganske raskt. Men, dette avtar etter relativt kort tid.

- Man ser den desidert beste fremgangen i muskelvekst det første året. Enkelte mennesker kan legge på seg så mye som 12 kilo muskler det første året, og noen faktisk mer, sier Andersen.

Dette gjelder også for dem som har trent styrketrening tidligere, fordi kroppen «husker» tidligere muskler. Derfor vil man legge på seg muskler ganske raskt etter de første treningene. Selv om fettmassen går ned, vil det derfor ikke vises på badevekten.

- For å ha bedre kontroll på fremgangen, så kan det være lurt å måle midjemålet og se utviklingen der også, sier Andersen.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

TRENING: Styrketrening kan gjøre at tallet på vekta øker, fordi du bygger muskelmasse. FOTO: NTB Scanpix
TRENING: Styrketrening kan gjøre at tallet på vekta øker, fordi du bygger muskelmasse. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

4. Du spiser mer enn du tror

Når du gjør endringer i kostholdet ditt, kan du fort gå i noen feller som gjør at mengde kalorier du får i deg er like mye - eller mer - enn før.

- Mange som skal gå ned i vekt tenker at salat er bra så lenge man dropper dressing, men hva du putter i salaten er også av stor betydning. Putter man for eksempel oppi mye nøtter, oliven, avokado og krutonger, vil den fort ha et høyere innhold av energi enn to knekkebrød eller to brødskiver, sier Skjølsvik.

En lur øvelse er å skrive ned for seg selv hva man spiser i løpet av en dag i over en uke.

- Da får man fort en fin oversikt for seg selv, og automatisk vil de fleste justere kostholdet sitt i en bedre retning i løpet av den uken. Husk også at mye av det vi drikker i løpet av en dag inneholder kalorier. Vann er den beste tørstedrikken.

Også Sander Andersen påpeker at sunn mat ikke alltid fører til kaloriunderskudd. Han trekker også frem olje og nøtter som sunne matvarer med mye kalorier.

- Om man ikke er bevisst på den type matvarer, så kan det hende man ikke klarer å oppnå kaloriunderskudd selv om man spiser sunn og næringsrik mat.

I tillegg vil mange estimere at kaloriene man forbrenner under trening er langt mer enn det som faktisk er tilfelle. Enkelte kan derfor spise for mye, og hindre en eventuell vektnedgang.

- Det er også viktig å veie seg og måle seg til samme tid med lik rutine hver gang, da vekten kan variere stort gjennom dagen, forklarer Andersen.

Han understreker også at flere faktorer kan påvirke tallet på vekten fra dag til dag.

5. Sunn mat har høyere volum enn usunn mat

Tallet på vekten kan også bli høyere fordi du har «mer mat» i magen når du spiser sunt.

Andersen forklarer at sunn mat ofte har høyere volum sammenlignet med prosessert mat. Sunn mat inneholder ofte mindre kalorier per 100 gram, og derfor kan man spise mer, selv om man ligger i et kaloriunderskudd.

- Dette resulterer i at magen har mer mat i seg og derfor vil man kunne se en liten økning på vekten, sier han.

LES OGSÅ: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: