<strong>KREATIVE MÅTER Å BRUKE LOMPER PÅ:</strong> Potetlomper og speltlomper kan du bruke til alt fra chips til en sunn frokost.  Foto: Shutterstock / I wave
KREATIVE MÅTER Å BRUKE LOMPER PÅ: Potetlomper og speltlomper kan du bruke til alt fra chips til en sunn frokost. Foto: Shutterstock / I wave Vis mer

Kreative Måter å Bruke Lomper

5 kreative måter å bruke lomper på!

De er sunne, gode og svært anvendelige.

Publisert
Sist oppdatert

Speltlomper og vanlige potetlomper er svært populært hos både matbloggere og fitnessbloggere, noe som er lett å forstå. Lomper inneholder nemlig svært få kalorier, og kan brukes til så og si alt - søtt, salt, til middagen eller til helgekosen!  

Gunilla Forsberg, som er ernæringsfysiolog, forklarer at det kan være supert å bytte ut for eksempel brødskiven med lompe, men at det viktigste er hva du har på lompen.

- Er du opptatt av å være sunn, så holder det ikke bare å velge lomper fremfor noe annet og fortsatt fylle på med masse ost og kaloririkt innhold. Velg proteinrike pålegg, og fyll på med salat og gjerne forskjellige nøtter eller frø. 

- Snøfrisk, røkelaks og dill, er for eksempel både sunt og godt. Rull det sammen og spis den hel eller del opp i biter. Kjempefint til tapas eller som smårett, sier hun. 

Men selv om lomper har et utrolig stort bruksområde, så er det spesielt en ting man bør være obs på.

- Det er mindre av proteiner, jern, fiber og andre næringsstoffer, enn i en brødskive. Det er generelt mindre næring, så ikke bytt det ut permanent, men bruk det til å variere kostholdet, sier ernæringsfysiologen. 

LES OGSÅ: Lag sunne tacolomper

Slik kan du bruke lomper 

Lomper kan du bruke til både frokost, lunsj, middag og dessert på grunn av den nøytrale smaken. Pia Kristine Larsen, som er ernæringsfysiolog ved Oslo Medisinske, forteller at det er uendelig mange middagsoppskrifter hvor lomper kan være fordelaktig. Nedenfor finner du 5 geniale forslag: 

1. Sunn lompelasagne
Denne lager du som en vanlig lasagne, men du bytter ut pastaplatene med lomper og hvitsausen med cottage cheese. Da vil du spare mange kalorier, men smaken vil fortsatt være like god. Bruk karbonadedeig i stedet for vanlig kjøttdeig, for mindre salt og kalorier. 

2. Minipizza
Dette må du bare prøve, hvis du ikke allerede har gjort det. En raskere og bedre middag, skal du nemlig lete lenge etter. Smør tomatpuré, créme freché eller pesto på lompene og legg karbonadedeig eller strimlet kylling oppå. Tilsett det krydderet du liker, og sett i ovnen i 10 til 12 minutter. Voilá! 

Et godt tips kan være å lage mange av disse og fryse ned. Da er det bare å slenge de i ovnen når du har lyst på noe sunt å spise. 

3. Lompechips
Erstatter du potetgullet med dette, sparer du en hel haug med kalorier. Skjær speltlompene i trekanter med et pizzahjul, pensle med vann eller olje, og tilsett ønsket krydder. Det er godt med salt, paprika, hvitløk eller spiskummin. 

Server med hjemmelaget guacamole, og du vil ikke ofre potetgullposen en tanke.

4. Banan og peanøtt-rull
Har du lyst på noe søtt når kvelden melder sin ankomst? Prøv dette i stedet for å løpe på butikken og kjøpe det billige smågodtet. Smør peanøttsmør på en lompe og legg skivet banan over. Enkelt og veldig tilfredsstillende! 

5. Til tacoen
Nordmenn er glad i fredagstacoen sin, men har du et ønske om å gjøre den sunnere, kan du erstatte tortillalefsene med lomper. Varm dem i noen sekunder i mikrobølgeovenen eller stekeovnen først, slik at de blir varme og gode. 

<strong>TACO:</strong> Bytt ut tortillalefsen med lompe, og kutt kaloriene kraftig. Foto: Scanpix
TACO: Bytt ut tortillalefsen med lompe, og kutt kaloriene kraftig. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Lag speltlompefajitas

Er speltlomper egentlig bedre? 

På de fleste blogger som bruker lomper, er det ofte speltlomper det skrives om. Men hvorfor ikke bare bruke vanlige potetlomper, som faktisk er billigere?

Ser man på næringsinnholdet, inneholder både potetlomper og speltlomper mest poteter, og kun 10 til 11 prosent av innholdet er mel. Da er det enten hvetemel eller speltmel, så forskjellene er altså svært små her. 

De populære speltlompene fra buer, inneholder 190 kalorier per 100 gram, mens vanlige potetlomper fra First Price inneholder faktisk kun 135 kalorier per 100 gram. Næringsinnholdet ellers i lompene er omtrendt likt. 

Men er det bedre med speltmel enn vanlig mel? 

- Det er bare en annen type hvete. Det er jo nesten trendy om dagen å si at man ikke tåler hvetemel, så da er det mange som heller foretrekker spelt. Men det er så små prosenter i lompen som er mel, så det spiller ingen rolle hva du velger. Potet er uansett hovedingrediensen, sier Forsberg. 

Under kan du sammenligne innholdet i to populære lompetyper. Som du ser, inneholder First Price-lompene færre kalorier og har mindre fett, men har også mindre proteiner. 

Speltlomper fra Buer:
Pris: 19,90 kroner på Rema 1000

Inneholder: Poteter (84 prosent), speltmel (11 prosent), hvetemel for utbaking, potetfiber, salt, konserveringsmiddel, surhetsregulerende middel.

Næringsinnhold:

<strong>BILLIG OG BRA:</strong> Potetlompene fra First Price inneholder mindre proteiner enn mange andre lomper, men har også færre kalorier enn for eksempel de populære speltlompene fra Buer.  Foto: Scanpix
BILLIG OG BRA: Potetlompene fra First Price inneholder mindre proteiner enn mange andre lomper, men har også færre kalorier enn for eksempel de populære speltlompene fra Buer. Foto: Scanpix Vis mer
  • Energi: 189 kcal
  • Protein: 5 gram
  • Karbohydrat: 40 gram
  • Hvorav sukkerarter: 5 gram
  • Fett: 0,8 gram
  • Hvorav mettet fett: 0,2 gram
  • Hvorav enumettet fett: 0,2 gram
  • Hvorav flerumettet fett: 0,4 gram
  • Kostfiber 4 gram
  • Salt: 0,8 gram

Lomper fra First Price: 

Pris: 14, 90 kroner på Meny
Inneholder: Vann, poteter, hvetemel, stabilisator, salt, konserveringsmiddel, vegetabilsk olje (solsikke), emulgator, antioksidant, surhetsregulerende middel.

Næringsinnhold:

  • Energi: 134 kcal
  • Fett: 0,3 gram
  • Hvorav mettede fettsyrer: 0,1 gram
  • Karbohydrat: 29,9 gram
  • Hvorav sukkerarter: 0,3 gram
  • Protein: 2,9 gram
  • Salt: 0,8 gram
     

LES OGSÅ: Sunn fastfood

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer