Trening

5 øvelser som strammer rumpe, bein og mage

Og du trenger ikke noe utstyr, bare en venn!

<strong>STRAM OPP:</strong> I denne saken får du tips til 5 øvelser som er knallbra for rumpe, mage og bein! Denne (som du ser beskrivelse av lenger ende) er supereffektiv!. Foto: Lars Erik Bakken
STRAM OPP: I denne saken får du tips til 5 øvelser som er knallbra for rumpe, mage og bein! Denne (som du ser beskrivelse av lenger ende) er supereffektiv!. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Det kan virkelig hjelpe på motivasjonen å ha en trenings­partner som presser deg til å ta ut det lille ekstra!

Det beste med denne treningen er likevel at den kan gjøres hvor som helst. Dessuten får dere begge trent, samtidig som dere har det veldig gøy.

Varm opp godt og kjør 2-3 sett med 10 repetisjoner på hver øvelse.

LES OGSÅ: Slik kommer du raskt i form etter ferien

Knebøy

Stå rygg mot rygg, rumpe mot rumpe og gå ned i knebøy. Finn balansen, og gå kontrollert opp og ned.

En lettere variant: Ikke gå lengre ned enn til ­sittende posisjon og beveg dere opp igjen mens dere fremdeles holder ryggene mot hverandre.

En tyngre variant: Prøv å la rumpene berøre ­bakken om dere begge har gode knær!

<strong>DETTE TRENER DU:</strong> Ben og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken
DETTE TRENER DU: Ben og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

Benpress og benløft

Her jobber personen som ligger med å presse bena opp og ned. Personen som står, må holde fokus på kjernen og ryggen, og bøyer seg ned mens hun løfter det andre benet fra bakken. Beveg kroppen kontrollert opp og ned.

En lettere variant: Personen som ligger bøyer ikke bena helt ned. Dette vil gjøre det lettere for begge to.

En tyngre variant: Gjør bevegelsen så sakte som overhodet mulig og sørg for å gå helt ned.

LES OGSÅ: Slik får du treningsmotivasjonen tilbake

<strong>DETTE TRENER DU:</strong> Ben og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken
DETTE TRENER DU: Ben og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

Trillebår

Gå trillebår og ta gjerne en push-up mellom annet hvert skritt. Når du tar en push-up, er det viktig å holde hendene bredt. Kroppen skal være spent uten svai i ryggen. Senk kroppen mot bakken og press opp igjen. Bytt på etter 10 push-ups.

En lettere variant: Gå vanlig fremover med hendene uten push-ups. Cirka 20 skritt.

En tyngre variant: Gå på albuene! Se hvor langt du klarer før du bytter til hendene.

<strong>DETTE TRENER DU:</strong> Bryst, skuldre, armer, kjerne og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken
DETTE TRENER DU: Bryst, skuldre, armer, kjerne og rumpe. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

Sit-ups

Ligg på ryggen mens bena deres rører hverandre. Hold ryggen rett mens du reiser deg opp for å klappe. 

En lettere variant: Ikke gå helt ned til bakken mellom hvert klapp.

En tyngre variant: Bruk en tyngre gjenstand, gjerne en medisinball, som dere avleverer til hverandre i sittende stilling. 

LES OGSÅ: Får du vondt i ryggen av treningen?

<strong>DETTE TRENER DU:</strong> Kjernemuskulaturen. Foto: Lars Erik Bakken
DETTE TRENER DU: Kjernemuskulaturen. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

SIT-UPS: Opp og klappe hender! Foto: Lars Erik Bakken
SIT-UPS: Opp og klappe hender! Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

Rygghev

Ligg på magen mens føttene og øvre del av overkroppen er hevet. Før annenhver arm frem og gi hverandre et klapp, mens det andre armen hviler på ryggen. Bytt mellom hver gang. 

En lettere variant: La bena berøre bakken og ikke løft dere så høyt opp med overkroppen. En tyngre variant: Prøv å holde bena enda høyere mens overkroppen også er høyt hevet.

<strong>DETTE TRENER DU:</strong> Rygg og mage. Foto: Lars Erik Bakken
DETTE TRENER DU: Rygg og mage. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer

LES OGSÅ: Kom i løpeform på rekordtid!

<strong>KK SPORTY:</strong> I salg nå.
KK SPORTY: I salg nå. Vis mer

Flere øvelser og hele artikkelen står på trykk i KK Sporty 01, som er i salg nå. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer