SUNN SNACKS: Både søtpotet og squash er godt for kroppen din! Foto: Scanpix
SUNN SNACKS: Både søtpotet og squash er godt for kroppen din! Foto: Scanpix
Matbytter

5 smarte matbytter

Denne maten kan avokado og søtpotet erstatte. Både du og kroppen din vil elske det!

KK.NO: Det skal ikke så altfor mye til å legge om kostholdet i hverdagen. Bare med noen få grep kan du bytte ut de mer kaloririke fristelsene med sunnere snacks.

Ikke minst smaker det like godt, men det aller beste er at det er mye bedre for kroppen din. Her er 5 smarte matbytter som både du og kroppen din kommer til å elske!

Du har lyst på pasta …

… velg zoodles
En ting amerikanerne har lagt sin elsk på, er zoodles – pasta som er laget av zucchini, eller squash som det også heter. I motsetning til pasta, som er stappfull av karbohydrater og kalorier, er squash mager kost med sine 15 kalorier per 100 gram.

Squash består for øvrig av 95 prosent vann og inneholder jern og en liten dose A-, B- og C-vitaminer. For å lage zoodles trenger du ikke fancy kjøkkenutstyr, for du kan fint lage strimler ved hjelp av en potetskreller, ostehøvel, kniv eller rasp.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise avokado hver dag

SUPERSUNN: Avokadoen er proppfull av ting som er godt for deg, og kan fint erstatte smøret på brødskiven. Foto: Scanpix
SUPERSUNN: Avokadoen er proppfull av ting som er godt for deg, og kan fint erstatte smøret på brødskiven. Foto: Scanpix Vis mer

Du har lyst på taco …

… velg fullkornslefser
Dersom du er en av dem som spiser taco hver fredag, anbefaler vi deg å gå for de fiberrike, grove tacolefsene framfor de andre variantene som er basert på hvetemel. 

De grove lefsene er litt mer energirike enn de andre typene, men til gjengjeld gir de mye kostfiber og metthet som varer. Kostfiber er ikke bare bra for fordøyelsen, det gir også et mer stabilt blodsukker og bidrar til et sunnere kosthold.

Du har lyst på pommes frites …

… velg søtpotet-frites 
Visste du at en medium pommes frites fra McDonalds kan inneholde opp mot 380 kilokalorier og 19 gram fett? Det er med andre ord mye å spare på å lage dem selv. Et supert alternativ til klassisk pommes frites er pommes frites laget av søtpotet.

Søtpotet er, i likhet med andre oransje grønnsaker, proppet med antioksidanter kalt karotenoider, som har vist seg å være bra for både huden og synet. 

I tillegg er den rik på vitamin C, B6, kalium og ­magnesium som hjelper både på immun­forsvar, beinhelse og blodtrykk.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer søtpotet

SLURP: Velg en frisk og deilig sorbet fremfor fløteisen neste gang ... Foto: Scanpix
SLURP: Velg en frisk og deilig sorbet fremfor fløteisen neste gang ... Foto: Scanpix Vis mer

Du har lyst på is …

… velg sorbet 
Den tradisjonelle iskremen som er laget med fløte og sukker, er den isen som bidrar med flest kalorier per 100 gram. Hvis den i tillegg er toppet med for ­eksempel strø, sjokoladetrekk eller fyll, bidrar dette til enda flere kalorier.

Dersom du ønsker å spise is, men samtidig holde figuren, bør du gå for hjemmelaget sorbet laget med yoghurt eller kesam, og tilsatt herlige frukter og bær.

Ved å bruke magre meieri­produkter, tilsette lite sukker og mer frukt, kan du få en litt sunnere vri på ­desserten som både er god og som bidrar med viktige næringsstoffer.

KK SPORTY: I salg fra 24. august.
KK SPORTY: I salg fra 24. august. Vis mer

Du har lyst på smør …

… velg most avokado
Siden mange av oss tyr til brødskiver flere ganger om dagen, kan hva du velger å legge på skiva ha mye å si for vekta. Hva med å bytte ut bordsmøret med litt most avokado?

Avokado er et kaloririkt alternativ, men her er det snakk om sunt fett.

Den velsmakende frukten, ja det er faktisk en frukt, inneholder dessuten fiber og ­plantesteroler med kolesterolsenkende effekt, samtidig som den er rik på B-vitaminet folat, vitamin C og kalium. 

LES OGSÅ: Verdens beste og sunneste is lager du helt selv

Denne artikkelen er opprinnelig publisert i KK Sporty som er i salg fra 24. august. 

Til forsiden