Kaffe:

5 tegn på at du er for avhengig av koffein

– Noen oppgir at knekkpunktet er på 6 kopper.

KAFFE: En skikkelig sunn drikk, men koffeinet kan også ha ubehagelige konsekvenser. FOTO: NTB
KAFFE: En skikkelig sunn drikk, men koffeinet kan også ha ubehagelige konsekvenser. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Du har forsovet deg, men kaffekoppen du ha, selv om det gjør at du kommer noen minutter forsinka på jobb. Kjenner du deg igjen?

De av oss som er «koffeinavhengige» trenger dosen sin, og ofte går koppene ned på høykant - uten at vi egentlig tenker over hvor mye koffein vi faktisk får i oss.

- Ofte drikker man kaffe ubevisst, det er ikke alltid man en gang smaker på det. Vi nordmenn drikker mye kaffe, det er nesten sånn at det er limet i samfunnet, har psykolog Martin Bystad tidligere uttalt til KK.

Noen ganger blir vi imidlertid tvunget til å tenke over våre egne vaner. Kanskje du har merket skikkelig humørsvingninger når du ikke får i deg så mye kaffe som du er vant med? Eller kanskje du har merket at de daglige tre koppene plutselig har blitt til fem eller seks, noe som fører til ubehagelig hjertebank?

Kaffe er sunt, men det finnes noen tegn på at vi har utviklet en veldig høy toleranse for koffein, og at vi kanskje bør vurdere å kutte litt på inntaket.

Hvor mye kaffe er for mye?

Først og fremst: det å være «avhengig» av kaffe er ikke negativt i seg selv. Drikker du kaffe hver dag, er du i godt selskap:

– 74 prosent av det norske folket drikker kaffe daglig, sier Karoline Steenbuch Lied, som er treningsinstruktør og fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede.

– For mange tror jeg morgenkaffen handler om en solid innarbeidet vane for å våkne og for å få en god start på dagen, påpeker hun.

Men en såkalt toleranseutvikling for koffein inntrer faktisk allerede etter få dagers sammenhengende bruk, så det tar ikke lang tid før vi kan føle oss «avhengig» av kaffen i hverdagen. Og dette gjelder nok veldig mange av oss, uavhengig av om vi opplever negative bivirkninger av kaffeinntaket eller ikke.

KAFFE: Du blir mer produktiv av en eller to kopper kaffe, men det kan fort bli for mye. FOTO: NTB
KAFFE: Du blir mer produktiv av en eller to kopper kaffe, men det kan fort bli for mye. FOTO: NTB Vis mer

Så lenge det er snakk om normale mengder, er det ikke noe i veien for å ta seg en kopp kaffe, understreker Steenbuch Lied.

Men hva er egentlig normale mengder? Hvordan vet vi om vi drikker altfor mye kaffe?

– Som med de fleste andre matvarer så er det sånn at litt av alt er bra, men ikke for mye av det meste. Studier viser flere helsefordeler med å drikke noen kopper kaffe om dagen, som økt produktivitet, bedre hjernehelse, økt levetid og at det kan redusere risiko for blant annet prostatakreft, diabetes, hjerte- og karsykdom og Parkinson, sier Steenbuch Lied, og fortsetter:

– Noen oppgir at knekkpunktet er på 6 kopper. Å drikke seks eller flere kopper kaffe om dagen kan øke risikoen for å få hjertesykdom. Forskerne mener at koffein i en viss mengde kan gi høyt blodtrykk - som igjen kan føre til hjertesykdom.

Lurer du på om du har utviklet en veldig høy toleranse for koffein? En artikkel i Insider lister opp fem mulige tegn som kan gi deg en pekepinn:

1. Du kan ikke gå en morgen uten

Enten det er hverdag, helg eller ferie må dagen startes med en kaffekopp. Dette er på ingen måte uvanlig. Men, kanskje du kjenner deg igjen i at det ikke nødvendigvis handler om kosen lenger, men heller at du trenger den for å fungere?

2. Toleransen blir høyere og høyere

Jo mer vant kroppen din er til koffein, desto mer trenger du for å oppnå ønsket effekt. Kanskje du merker at mengden kaffe øker gradvis etter hvert som tiden går? Hvis det tidligere holdt med to kopper, men du nå må ha fem eller seks for å få samme effekten, er det et tegn på høy toleranseutvikling for koffein.

3. Du kan ikke gå på do før du har drukket dagens første kopp

Kaffedrikkere vet at morgenkaffen kan få fart på tarmsystemet. Noen har det rett og slett som en rutine: Først kaffe, så «nummer to».

Karoline Steenbuch Lied påpeker imidlertid at det nok ikke er koffeinen som er selve «synderen» her:

– For både koffeinholdig og koffeinfri kaffe stimulerer produksjonen av et hormon som heter gastrin, som gir beskjed til magen at den skal frigjøre magesyre, forklarer hun, og fortsetter:

– Gastrin har den egenskapen at den fremmer fordøyelsen. Dette kan igjen gjøre at vi får trang til å gå på do etter å ha drukket kaffe. Det er veldig mange bioaktive stoffe i kaffe, og det er vanskelig å vite hvilke stoff som er synderen.

Hvis du opplever at du ikke får gjort «nummer to» uten kaffe, så fortvil ikke: Dr. Paul Bertrand, som er forsker innen tarm- og nevrovitenskap, uttaler til Insider at hvis du slutter å drikke kaffe kan det endre fordøyelsen en liten stund, men over tid vil fordøyelsessystemet bli vant til den nye normalen.

4. Du merker uregelmessige hjerteslag

Du har sikkert opplevd at mye kaffe kan føre til hjertebank.

KK har tidligere skrevet at vi absolutt kan innta for mye koffein i løpet av en dag, og at hjertebank er én av måtene kroppen sier i fra på. Hos pasienter med angst og hjertearrytmier kan koffein forverre plagene.

Dersom du inntar mindre kaffe enn du er vant med, kan du også merke det på hjerterytmen, fordi stordrikkere av kaffe er vant til den stadige strømmen av «rush» som kroppen får av koffeinet, skriver Insider.

HØY TOLERANSE: Jo mer kaffe vi drikker, desto høyere blir toleransen vår. FOTO: NTB
HØY TOLERANSE: Jo mer kaffe vi drikker, desto høyere blir toleransen vår. FOTO: NTB Vis mer

5. Du blir trist når du ikke får nok kaffe

Et av tegnene på koffeinabstinenser er symptomer som går på humøret. I en studie i the New Enland Journal of Medicine ble det fastslått at 8 til 11 prosent av deltakerne opplevde depresjon- og angst-lignende symptomer når de kuttet koffeinet, skriver Insider.

Steenbuch Lied forteller at forskerne ikke har kommet frem til en endelig konklusjon når det gjelder depresjon som følge av koffeinkutt.

– For mens noen mener kaffe kan hjelpe personer med depresjon, mener andre at det kan forverre symptomene.

– Man oppgir sjelden depresjon som et abstinenssymptom av koffein, men heller angst, tretthet eller energiløshet, økt irritabilitet, og det kan jo gå utover humøret!

Kutte kaffe - gå gradvis til verks

Til syvende og sist handler det mye om å kjenne vår egen kropp og hva vi tåler.

Hvis du opplever flere plagsomme bivirkninger av kaffedrikkingen, kan det hende at du har nytte av å kutte ned. Du gjør imidlertid lurt i å ta det gradvis, for også koffeinabstinenser kan gi ubehagelige symptomer:

– Om man har benyttet kaffe over lenger tid, og brått kutter ned, kan man oppleve å få hodepine, angst, irritabilitet, trøtthet osv, som er typiske abstinenssymptomer, forteller Steenbuch Lied.

Kanskje har du opplevd slike plager i helgene?

– Årsaken til dette kan være at man inntar mindre kaffe enn man gjør i hverdagen på jobb.

Her får du gode råd til hvordan du kutter ut kaffen sakte, men sikkert.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer