Stress:

5 tegn på «Rushing Woman’s Syndrome»

Hvis du kjenner deg igjen bør du kanskje vurdere en endring.

STRESS: - De som kjenner seg igjen i beskrivelse av «Rushing woman», er samvittighetsfulle, ekstroverte og omgjengelige/medmenneskelige. Er de i tillegg nevrotiske, vil de lide under presset, sier ekspert. FOTO: NTB
STRESS: - De som kjenner seg igjen i beskrivelse av «Rushing woman», er samvittighetsfulle, ekstroverte og omgjengelige/medmenneskelige. Er de i tillegg nevrotiske, vil de lide under presset, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

«Jeg skal bare sende én e-post til....»

«Jeg skal bare fullføre dette prosjektet, så skal jeg ta en pause...»

Jobb, skole, barn, venner, trening, fritidsaktiviteter, studier, matlaging og husarbeid. Mange av oss føler at hverdagen går i ett!

Det er ikke uvanlig å føle på hverdagsstress og et jag etter alt du skal ordne, fikse og prestere.

Det er det som har fått navnet Rushing Woman's Syndrome, og det er vanligere enn du kanskje tror, skriver magasinet womanshealth.

Hvor ofte føler du at du haster fra en oppgave til en annen? Enten det er på grunn av en travel jobb, omsorg for barn eller eldre, vedlikehold av hus og leilighet eller en kombinasjon, prøver vi ofte å presse alt for mye inn i én dag.

Du kjenner gjerne at du har det travelt, og at det hadde vært lurt å senke farten litt, men overbeviser deg selv om at hvis du bare får gjort en ting til, så blir det litt lettere.

Du skal bare sende én e-post til, rekke en frist til, gå på enda en fest, eller si ja til enda et prosjekt som du helst burde sagt nei til. Et slikt jag kan på sikt føre til helseutfordringer.

Under ser du 5 tegn på at det er på tide å roe ned litt.

SLITEN: Hvis du hele tiden jager etter det neste, vil du fort bli sliten og utbrent.
SLITEN: Hvis du hele tiden jager etter det neste, vil du fort bli sliten og utbrent. Vis mer

Samvittighetsfull og ekstrovert

- De som kjenner seg igjen i beskrivelse av «Rushing woman», er kvinner som ut fra fem-faktor personlighetsmodellen er samvittighetsfulle, ekstroverte og omgjengelige/medmenneskelige. Er de i tillegg nevrotiske, vil de lide under presset.

Det sier Svenn Torgersen, professor emeritus i psykologi ved Universitetet i Oslo, til KK. Han har beskrevet dette i boken sin «Personlighet og Personlighetsforstyrrelser».

Konsekvensen av dette vil kunne være det man tidligere betegnet som «utbrenthet», at man møter veggen.

Da kan det også skje et fysisk sammenbrudd, med utmattelse, energiløshet og kraftløshet. Du kan få kroniske spenninger og muskel- sener- ledd-problemer. Det kan også føre til hodepine, magesmerter og smerter rundt i hele kroppen.

5 tegn på «Rushing Woman’s Syndrome»

Mye av det du gjør i løpet av en dag, og oppdrag du påtar deg, er basert på det du tenker at du burde gjøre, ikke nødvendigvis det du må gjøre.

Det er faktisk mulig å leve et liv uten hastverk, og du kan velge et litt lavere tempo som kanskje er bedre for helsen din.

Under ser du 5 tegn på at kroppen din ikke er helt fornøyd med stresset du pådrar deg. Hvis du kjenner deg igjen kan det være et tegn på at du bør vurdere en endring, ifølge womanshealth.

1. Du føler deg ofte trøtt

Hvis du hele tiden har litt dårlig tid, en hektisk hverdag og tanker som raser, vil det gjøre deg trøtt og sliten. Selv om kaffe og koffein kan hjelpe deg litt på vei, vil stresset fort gjøre deg sliten utover dagen.

Når du setter deg ned på slutten av dagen (hvis du tillater deg selv det), føler du deg trøtt og sliten. Noen tyr til alkohol for å slappe av.

2. Du sliter med søvnen

Stresshormoner og koffein kan ha stor innvirkning på kroppens evne til å falle inn i en dyp og avslappende søvn.

Kroppen oppfatter at du er i evig fysisk fare, og holder deg litt våken gjennom natten for å holde deg trygg.

3. Du er redd for å svikte noen

Mange kvinner prøver å være alt for alle, og setter seg selv nederst på sin egen prioriteringsliste. Mange har vanskelig for å si «nei», og det er ikke uvanlig at du ønsker at andre skal trenge deg.

4. Du ler sjeldnere enn før

Hvem har vel tid til å le? Tyngden av ansvar, plikter og prestasjonspress kan ligge tungt på skuldrene dine. Kanskje klarer du ikke slappe av før alt er gjort og alt er "ferdig", og da har du ikke tid til det som er gøy og morsomt.

5. Kroppen din ber deg lytte til den

Kroppen kommuniserer via symptomer for å fortelle deg at noe er galt. Det kan være alt fra oppblåsthet, hodepine, menstruasjonsforstyrrelser, angst, søvnproblemer, uforklarlig vektøkning, vedvarende tretthet eller hjernetåke.

Start med å spørre deg selv: hvordan vil jeg leve? Begynn deretter å ta skritt, store eller små, mot det.

MULTITASKING: Hvor ofte føler du at du haster fra en oppgave til en annen? Enten det er på grunn av en travel jobb, omsorg for barn eller eldre, vedlikehold av hus og leilighet eller en kombinasjon, prøver vi ofte å presse alt for mye inn i en dag.
MULTITASKING: Hvor ofte føler du at du haster fra en oppgave til en annen? Enten det er på grunn av en travel jobb, omsorg for barn eller eldre, vedlikehold av hus og leilighet eller en kombinasjon, prøver vi ofte å presse alt for mye inn i en dag. Vis mer

Stress gir fysiske plager

- Stress fører ofte til ulike former for ubehag, og er motsatsen til mestring. Stress setter seg ofte som fysiske plager. Kroppslige symptomer som søvnproblemer, hodepine, ømme muskler og magevondt kan være et varsel om usunt stress.

Det sier Tove Gundersen, som er generalsekretær for Rådet for psykisk helse, til KK.

Hvis samspillet mellom deg og miljøet rundt deg oppleves som en stressbelastende utfordring over tid, er det noe som kan bidra til psykiske problemer.

- Konsentrasjonsproblemer er noe mange kjenner på og samtidig en opplevelse av å være jaget, sier Gundersen,

Bry deg om de rundt deg

Det å investere i godt folkehelsearbeid er viktig både på nasjonalt og lokalt nivå.

- Det å bry seg om andre, støtte og avlaste hjelper ofte på den individuelle opplevelsen av stress. Folk burde generelt hjelpe hverandre mer og blande seg oftere inn i hverandres liv. Det å si at jeg opplever at du har for mange belastninger, stemmer det? kan føre til mye godt, sier Gundersen.

Vennlighet reduserer ofte stress. Det å få hjelp til å redusere belastninger, og oppleve gode og trygge relasjoner er forebyggende for plager og lidelser. Vi er alle avhengige av forutsigbarhet og ro i perioder.

Mange som sliter psykisk har opplevd langvarig stress, uro og angst. Ofte i kombinasjon. Det å lage en plan over ro og fri hjelper mange. Samtidig anbefales det å være åpen og be om hjelp hvis stresset vedvarer.

Husk at det finnes både sunt og usunt stress. Det er klokt og normalt å være stressa i perioder. Det er når livskvaliteten din reduseres over tid og dagligdagse gjøremål er en belastning at varselklokkene må ringe.

Slik løser du problemet

Det er ikke løsningen å tenke at du skal slutte å være ansvarsbevisst, pliktoppfyllende og streng mot deg selv. Det er heller ikke løsningen å slutte å ha forståelse for dine medmennesker og ønske hjelp.

- Du skal ikke slutte å være en energisk person. Du kan heller ikke gjøre noe med at du vil pynte på selvfølelsen ved å høste anerkjennelse, eller at du har et mentalt system som ikke tåler belastningen ved alt du krever av deg selv, sier Torgersen.

I stedet kan du prøve om alle de gode egenskapene du har også kan rettes mot å være god mot deg selv.

- Dette vil ikke være lett i begynnelsen, men du kan prøve litt og litt. Hvis du målbevisst prøver å sette deg færre mål, går inn for å være mindre energisk og søker anerkjennelse hos deg selv, fordi du er god mot deg selv, da kan du få det bedre, litt etter litt. Men vær ikke for ambisiøs i strevet mot å bli mindre ambisiøs, råder Torgersen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer